اتصالات جوشی درزدار چیست و انواع آن کدام است؟

Rate this post

اتصالات جوشی درزدار همانطور که از نام آنها پیداست اتصالات جوشی درزدار هستند که یعنی در تولید آنها از ورق فولادی استفاده شده که در فرایند تولید یک اتصال ورق شکل داده شده و به هم جوش داده می شوند. به طبع این نوع اتصالات فشار کمتری را نسبت به اتصالات جوشی مانیسمان یا بدون درز تحمل کرده و فرایند تولید آسان تر و قیمت کمتری هم دارند.

اتصالات جوشی

همانطور که در مقدمه نیز گفته شد اتصالات جوشی یکی از دو دسته اصلی اتصالات هستند که دارای دو نوع اتصالات جوشی درزدار و اتصالات جوشی بدون درز هستند. اتصالات جوشی درزدار از لوله های درزدار و یا به روش ریختگی ساخته می شوند.اتصالات جوشی مانیسمان از لوله های مانیسمان ساخته می شوند و همانند لوله مانیسمان بدون درز طولی در سرتاسر بدنه خود هستند.

اتصالات جوشی به وسیله جوش لب به لب (Butt Weld) به لوله ها و یا شیرآلات متصل می شوند و از این رو به آن ها اتصالات جوشی می گویند. برای خرید اتصالات جوشی علاوه بر سایز باید همانند لوله های درزدار رده آن ها را نیز دانست؛ در واقع رده یا همان Schedule جزء اطلاعات فنی و اصلی اتصالات جوشی محسوب می شود.

اتصالات جوشی درزدار چیست؟

اتصالات جوشی درزدار نوعی اتصال است که در سطح این نوع اتصالات جای جوش و درز وجود دارد. وجود جای جوش روی این اتصالات موجب شده تا از آن بیشتر برای وصل کردن لوله‌های درزدار استفاده شود. از طرف دیگر این اتصالات بیشتر در معرض خوردگی و پوسیدگی قرار دارند و از همین رو معمولاً از آن‌ها برای وصل کردن لوله مانیسمان استفاده نمی‌شود زیرا به شدت روی عمر لوله کشی تأثیر می‌گذارند و کیفیت لوله کشی را پایین می‌آورد.

به علاوه اتصالات جوشی درزدار مقاومتی به نسبت پایین‌تر از انواع اتصالات مانیسمان دارند و قیمت آن‌ها نیز در مقایسه با اتصالات مانیسمان بسیار کمتر است، به همین دلیل بیشتر برای اتصال سیستم لوله کشی‌های ساده که در شرایط مساعد قرار دارند، مناسب هستند و برای اتصال لوله‌های مانیسمان که هم هزینه گران‌تری دارد و هم مقاومت آن‌ها در شرایط پر فشار با دمای بالا بیشتر است، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

انواع اتصالات جوشی درزدار

اتصالات با توجه به کاری که در سیستم های لوله کشی انجام می دهند، دارای انواع گوناگونی هستند. که در ادامه به بررسی هر یک از انواع اتصالات جوشی درزدار و کاربردشان می پردازیم.

زانو 90 درجه درزدار

زانو 90 درجه امکان تغییر مسیر جریان را به اندازه 90 درجه مهیا می کند. این قطعه دارای دو نوع LR (Long Radius) و SR (Short Radius) است و همانطور که ذکر شد از لوله درزدار جهت ساخت آن استفاده می گردد.

زانو 45 درجه درزدار

همانند زانویی 90 درجه، زانو 45 درجه نیز وظیفه ایجاد تغییر در مسیر جریان البته به اندازه 45 درجه را دارد. زانو 45 یکی از پرکاربردترین اتصالات در صنعت بوده و مانند زانویی 90 دارای دو نوع SR و LR است.

سه راهی مساوی درزدار

سه راهی درزدار مساوی که به آن Equal Tee نیز می گویند، برای ایجاد انشعاب در لوله مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که در لوله ای نیاز به ایجاد انشعابی برابر با لوله اصلی باشد سه راهی مساوی درزدار را به وسیله جوشکاری به عنوان رابط بین سه لوله قرار می دهند.

سه راهی نامساوی درزدار

سه راهی نامساوی همانند سه راهی مساوی به عنوان رابطی برای انشعاب گیری از لوله مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد فراوانی در صنعت آب و فاضلاب و خطوط لوله کشی آب رسانی دارد. سه راهی نامساوی به نام هی Unequal Tee و Reducer Tee  نیز شناخته می شود. شاخه ای که از سه راهی نامساوی منشعب می گردد کوچکتر از قطر لوله اصلی است، و وجود کلمه نامساوی در نام گذاری این قطعه نیز به همین سبب است.

تبدیل درزدار

یکی دیگر از پرکاربردترین اتصالات در صعنت تبدیل و یا Reducer است. هنگامی که در قسمتی از خط لوله لازم باشد قطر لوله کوچکتر و یا بزرگتر شود، از تبدیل استفاده می کنند. یک سمت ردیوسر دارای قطر بزگتر و همسان با لوله بزرگتر و سمت دیگر دارای قطر کوچکتر و هم اندازه با لوله کوچکتر است. تبدیل ها دارای نوع هم مرکز و غیر هم مرکز هستند که بسته به موقعیت باید از هر یک استفاده کرد.

سردنده درزدار

یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات درز جوش، اتصالات سردنده درزدار هستند که از آن‌ها به منظور دنده دار کردن سر لوله استفاده می‌شود. اتصال سردنده درزدار NPT، رایج‌ترین نوع این اتصالات است که بیشتر برای لوله کشی گاز شهری کاربرد دارد.

روش ساخت اتصالات جوشی درزدار

روی سطح اتصالات درزدار همان طور که از نام آن نیز مشخص است جای درز و جوش وجود دارد. برای ساخت این اتصالات دو طرف قطعه یک اتصال به صورت جداگانه ساخته ‌می‌شود. سپس این دو قطعه روی یکدیگر قرار ‌می‌گیرند و کناره‌های کار به وسیله جوش به هم متصل ‌می‌شود در بسیاری از موارد نیز برای ساخت اتصالات درز جوش از لوله‌های درزدار استفاده ‌می‌شود. به طوری که این لوله‌ها با قرار گرفتن در دمای بالا به شکل دلخواه حالت ‌می‌گیرند و سپس در همان حالت ثابت ‌می‌شوند.

هر چقدر میزان خلوص فولاد در ساخت اتصالات جوشی درز دار بیشتر باشد اتصالات مرغوب‌تر هستند از طرف دیگر برند محصول و همچنین رعایت استانداردهای معتبر می‌‌تواند روی کیفیت این اتصالات تأثیر بگذارد برای ساخت مرغوب‌ترین نوع اتصالات جوشی از آلیاژ فولاد و مقدار زیادی کربن استفاده ‌می‌شود.

مزایا و معایب اتصالات جوشی درزدار

مهمترین و بارزترین مشخصه اتصالات جوشی درزدار،خط جوش در این مدل اتصالات است که در واقع نقطه ضعف اتصالات جوشی سیاه محسوب می شود،چرا که درز جوش محل تمرکز تنش بوده و در صورت بروز هرگونه نقص و ترک احتمالی ناشی از فشار و دمای بالا،شکست صد در صد از درز جوش خواهد بود.

شاخصه بعدی ضخامت ورق اتصالات جوشی درزدار می باشد که نسبت به سایر رده های اتصالات جوشی، سبک تر می باشد.از این رو ماشین آلات و تجهیزات تولید این نوع اتصالات به مراتب ارزان تر و در دسترس تر می باشند.

مجموع این عوامل(روش تولید اتصالات جوشی درزدار،متریال،ضخامت ورق،ماشین آلات و تجهیزات تولیدی و…) باعث شده قیمت اتصالات جوشی درزدار به نسبت اتصالات جوشی بدون درز ارزان تر باشند.

درنتیجه اتصالات جوشی درزدار بیشتر به منظور استفاده در خطوط لوله با دما و فشار پایین که از حساسیت بالایی برخوردار نبوده و بحث هزینه و قیمت تمام شده از فاکتورهای اصلی خرید می باشد بسیار مناسب است. از اتصالات جوشی درزدار می توان در لوله کشی آب و گاز خانگی استفاده نمود.

کاربرد اتصالات سیاه درزدار

برای شناخت کاربرد اتصالات سیاه درزدار باید بدانید اتصالات جوشی چیست و در چه شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت اتصالات درزدار از دو جنس فولاد و استیل استفاده ‌می‌شود. اتصالات سیاه جوشی انواع متفاوتی دارند هر یک از آن‌ها با توجه به وظیفه‌ای که انجام ‌می‌دهند برای امور خاصی در سیستم‌های لوله کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های اتصالات جوشی درزدار

اتصالات سیاه درز دار به دلیل وجود جای جوش روی سطح اتصال مقاومت کمتری در برابر فشار و دمای بالا دارند. در واقع این اتصالات باید برای سیستم‌های مورد استفاده قرار بگیرند که در شرایط پرفشار با دمای بالا قرار ندارند. معمولاً انتهای اتصالات سیاه درزدار به صورت V طراحی می‌شود و قبل از جوشکاری، اتصالات و لوله در یک جهت قرار می‌گیرند و درز بین آن‌ها جوش می‌خورد تا استحکام اتصال افزایش پیدا کند. اصلی‌ترین ویژگی این اتصالات قیمت و سرعت بالای کار است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت گروه صنعتی فانو مراجعه نمایید.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل