استاد بولت چیست و چه کاربردی دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

سلام بر شما همراهان عزیز. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از مهم ترین بخش های صنعت ، که آن اتصالات می‌باشد اطلاعاتی را با شما عزیزان در میان بگذاریم. موضوع اصلی این مقاله ، یکی از روش های اتصالات می‌باشد ، که استاد بولت نام دارد. با ما باشید.

استاد بولت چیست؟

یکی از انواع پیچ و مهره ها استاد بولت می‌باشد. عمدتا برای نصب فلنج ها در زیرساخت ها استفاده می‌شود. همچنین در صنایع سنگین مثل پتروشیمی ، نفت و گاز و هر مکانی که خطوط لوله کشی گسترده و عظیم دارند کاربرد بیشتری دارند.

تفاوت استاد بولت با دیگر انواع پیچ در شکل ظاهری آن است. استاد بولت ها یک از یک شفت می‌باشد که سراسر آن از رزوه است که در هیچ طرف خود سر ندارند و از هر طرف به وسیله ی مهره بسته می‌شوند. در تولید این محصول از آلیاژ فولاد و کربن که در برابر حرارت و فشار و خوردگی مقاومت بالایی دارند ، استفاده می‌شود.

البته استاد بولتهای موجود در بازار نوع سخت کاری شده میلگرد (مواد اولیه MO40 یا CK45) است. رزوه های بر روی این پیچ بر حسب میلیمتر یا اینچی بر روی میلگرد شکل میگیرد و عملیات سخت کاری گرید آن انجام می‌شود. پس از انجام عملیات رزوه شدن برش و تقسیم بندی آن بر حسب اندازه های دلخواه روی میلگرد انجام می‌شود.

بعضا پیش می‌آید که این میله ها از نوع استنلس استیل نیز باشد. لازم به ذکر است که در جاهای دیگری مانند ساخت پل و مخازن با فشار بالا و بعضی از شیرآلات هم به کار می‌رود. اصطلاح دیگر میلگردهای آهنی تمام رزوه ،پیچ متری می‌باشد. جالب است بدانید که متریال رایج برای تولید پیچ و مهره و واشر های شرکت نفتی MO40 می باشد .

مشخصه های استاد بولت چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از کاربرد های اصلی پیچ های استاد بولت ، برای بستن فلنج ها می‌باشد . پس در نتیجه تعداد پیچ های مورد نیاز برای بستن فلنج ، به نوع فلنج و تعداد روزنه های آن بستگی دارد. ضخامت و درازی پیچ ها هم بستگی به نوع و کلاس فشار فلنج است. اندازه طول این میله های اینچی توسط استاندارد ASME B16.5 تعریف شده است.

طول هر استادبولت برابر است با فاصله اولین و آخرین رزوه آن و پخی های پیش از رزوه دو سر هر میله جزو طول آن محسوب نمی شود. البته در محاسبه طول این میله های متریک، پخی های دو طرف نیز در نظر گرفته می شود. برای محکم کردن این نوع از پیچ ها از دستگاهی به نام هیدرولیک استفاده می کنند. در مواقعی که نیاز به استفاده از آن ها را داریم باید طول پیچ به اندازه یک قطر آن بیشتر در نظر گرفته شود تا امکان قرار دادن درپوش های پلاستیکی محافظ در سر پیچ راحت باشد.

نحوه تولید پیچ استاد بولتها چگونه است؟

از اصلی ترین وسایل ، برای تولید پیچ های استاد بولت ، کوره قوس الکتریکی می‌باشد و بعد از چندین بار ریخته‌گری و حرارت دادن به آن ، به شکل میلگرد تبدیل می‌شود. پیچ استاد بولت با توجه به نوع کاربریش و همچنین محلی که قرار است از آن استفاده شود با آبکاری‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود. از جمله آبکاری‌های این نوع پیچ هستند.

از آبکاری های این نوع پیچ می‌توان به این موارد اشاره کرد:

_ گالوانیزه کردن

_ تفلون

_ فولاد ضد زنگ

_ داکرومات

پروسه‌ی ساخت پیچ استاد بولت چالش ها و سختی های ویژه ای دارد و پیچیدگی و دقت به اندازه ی کافی می‌خواهد و از جهت مقدار بار و دمای قابل تحمل باید به آن توجه داشت. لازم است که بگوییم ، شما در بازار پیچ و مهره استاد بولتی را می‌بینید که به نوعی سخت کاری شده میلگرد هستند و از مواد اولیه MO40 یا CK45 ساخته شده‌اند.

رزوه‌های روی استاد بولت بر اساس میلیمتر یا اینچی بر روی میلگرد به وجود می‌آید و عملیات سخت کاری گرید آن از  ۸٫۸ / ۱۰٫۹  B7 / B8 /… تشخیص داده خواهد شد.

سپس بعد از آن که بر اساس اندازه‌های از قبل تعیین شده روی میلگرد رزوه ایجاد شد ، بریده می‌شود . این امکان وجود دارد که جنس میله‌ها از نوع استنلس استیل باشد زیرا این جنس در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی بیشترین کاربرد را دارد. در صنایع دیگری مثل پل سازی و ساخت مخازن پر فشار یا شیر آلات نیز شاهد استفاده از این جنس استاد بولت هستیم.

پیچ متری نیز میلگردهای آهنی هستند که به طور کامل رزوه‌ای شده‌اند. دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست  که متریالی که برای تولید پیچ و مهره و واشرهای شرکت نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد MO40  است.

سایز رزوه های استاد بولت ها به چه صورت می‌باشند ؟

استاندارد مشخص کننده‌ی سایز استاد بولتها ASME B1.1 می‌باشد. کاربردی‌ترین نوع رزوه ، رزوه ی V شکل می‌باشد، که دارای زاویه‌ی 60 می‌باشد. این نوع رزوه استادبولت از استاندارد متریک و اینچی یکسان بهره می‌برد.

یکی از پرکاربرد ترین سایز آن ها می‌توان به رزوه درشت یا  UNC اشاره نمود. برای آهن، آلومینیوم و مس از این نوع رزوه استفاده می‌شود. اما اگر با قطعات ریز و حساس کار می‌کنید رزوه ریز یا UNF مناسب شما خواهد بود. UNF  زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به اعمال گشتاور بیشتری نسبت به UNC نیاز باشد.

برخی از انواع استاد بولتها:

استاد بولت با رزوه پیوسته : در این مدل ، به میزان یکسانی رزوه در سرتاسر استاد بولت وجود دارد که در سر آن قسمت پخ ندارد.

استاد بولت سر ضربه ای : از این نوع پیچ ها ، عمدتا برای فرو کردن آن به داخل قطعه استفاده می شود و

در سر دیگر آن مهره را می بندند. وسط این پیچ ها بدون رزوه است و در دو طرف طول رزوه یکسان نیست.

کاربردی ترین مدل ها کدام اند ؟

استاد بولت b7

B7 در واقع یک گرید می‌‍باشد و گرید ها چیزی مثل رتبه بندی هستند که خود آن ها دارای زیرشاخه هایی نیز هستند که از میان آن ها می‌توان به استاندارد آن اشاره نمود. پرکاربردترین مدل از استاد بولت ها ، این استاد بولت می‌باشد. استاد بولت b7m در دماهای متوسط و بالا استفاده می‌شود.

در مورد ضخامت گرید استاد بولت b7 باید به 110 تا 130 میلیمتر اشاره کنیم. این مدل در صنایع نفتی کاربرد زیادی دارد. استاد بولت b7m به مهره‌های شرکت نفتی نیز در بازار معروف شده است. لازم به ذکر است که از استاد بولت در انواع شیرآلات و تجهیزات حفر چاه نیز استفاده می‌شود.

استاد بولت b8

این مدل از استاد بولت ها از استیل 304 ساخته می‌شود و دنده‌های اینچی از ابزار های اصلی برای تولید استاد بولت  b8m است. 8-11 درصد کرومی که در ساخت این نوع پیچ به کار رفته است، آن را در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم ساخته و در اتصالات لوله‌ها، خطوط انتقال آب و فلنج، صنایع کشتی سازی و … شاهد کاربرد این پیچ هستیم.

این مدل از استاد بولت ها از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار می‌باشد و برای کار در صنایعی با دمایی بین 200 تا 575 درجه سانتی‌ گراد بسیار مناسب می‌باشد.

استاد بولت b16

بیشترین میزان مصرف این مدل از استاد بولتها در صنایع نفت و گاز مشاهده می‌شود. همانند استاد بولت  b8 از این پیچ هم در صنایعی که در دمای بالا فعالیت می‌کنند استفاده می‌کنند.

تهیه ی این مدل استاد بولت در بازار برای شما عزیزان راحت تر از سایر مدل های دیگر می‌باشد. اگرچه دو گرید B16 و B7 بسیار بهم شبیه هستند، تفاوت‌هایی ، نیز باهم دارند. هر دو این پیچ‌ها با آلیاژ فولاد با کربن متوسط تولید می‌شوند و بعد از سپری کردن چند مرحله سخت کاری پشت سرهم با حرارت بسیار بالا ، در نهایت به تولید می‌رسد.

متریالی که برای ساخت هر دو گرید به کار می‌رود نیز به مانند هم هستند. عمده تفاوت آن ها در مقدار منگنز است. بولت B16 دارای منگنز کمتری می‌باشد. همچنین میزان وانادیوم و آلومینیوم آن‌ها نیز بسیار کم است. اما شباهت این دو نوع در میزان سختی، بار گواه، تنش تسلیم تا دمای کاری 450 درجه سانتی گراد و تنسایل است.

کلام آخر

در نهایت ، باید در این زمینه یادآوری کرد که در صنعت امروز ، چه در صنایع کلان و چه در صنایع خرد ، شفافیت اطلاعات در زمینه ی ابزار ها و قطعات صنعتی یکی از ارکان های اصلی در انجام درست ساخت زیرساخت های کسب و کارهای شما عزیزان می‌باشد.

لازم به ذکر است که شرط کاهش هزینه ها و جلوگیری از فرسوده شدن زیرساخت ها آگاهی از مواردی این چنینی می‌باشد. همچنین یکی از اصلی ترین راهکار ها برای سرعت بخشیدن به روند پروژه ها ، دانستن همین موارد به ظاهر ساده می‌باشد.

در این مقاله از گروه صنعتی فانو سعی داشتیم با نحوه‌ی تولید و مواد اولیه ای که در ساخت آن به کار می‌رود ، به شما عزیزان اطلاعاتی را ارائه کنیم. امیدواریم توانسته باشیم شما را با کاربرد آن‌ها در صنایع گوناگون به طور کامل آشنا کرده باشیم.

سپاس فراوان از همراهی شما.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل