فلنج پلی اتیلن + انواع آنها + کاربرد آن ها

5/5 - (1 امتیاز)

امروزه در بیشتر شبکه های آبرسانی مناطق مختلف کشور عزیزمان ایران از انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن استفاده می شود.به این خاطر که این محصول در مقایسه با سایر لوله و اتصالات دارای ویژگی ها و مزایای است که باعث بهبود عملکرد خطوط لوله های آبرسانی شده است. که از انواع لوله های پلی اتیلن با طول و قطر های مختلف در این خطوط بکار رفته اند اما نکته قابل توجه نحوه اتصال در طول بخش های مختلف و نیز در طول خط لوله است.روش های گوناگونی برای وصل کردن لوله های پلی اتیلن در سیستم های لوله کشی مانند استفاده از فلنج پلی اتیلن، اتصالات جوشی پلی اتیلن، اتصالات پیچی و … وجود دارد ولی اگر نیاز به اتصالی مقاوم داشته باشیم یا بخواهیم اتصالات را برای انجام تست ها یا … از هم جدا کنیم، فلنج پلی اتیلن بهترین گزینه است.

فلنج پلی اتیلن چیست؟

پلی اتیلن، یک ماده مصنوعی پلیمری است که اتیلن ها به صورت زنجیره ای به دنبال هم مولکول بزرگ پلیمری را تشکیل می دهند. ماده اولیه برای تولید پلی اتیلن ها نفت خام است و مهم ترین بازار مصرف پلی اتیلن ها، صنایع پلاستیک و لاستیک است و امروزه به دلیل این که قطعات از جنس پلی اتیلن در مقایسه با دیگر قطعات ویژگی ها و مزایای چشمگیری دارند که باعث بهبود عملکرد سیستم های لوله کشی شده است، فلنج پلی اتیلن در صنایع گوناگونی مانند صنایع آبرسانی و آبیاری، فاضلاب های شهری و صنعتی، نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع غذایی و … کاربرد گسترده ای دارند. علاوه بر فلنج ها، تانک ها، منابع و مخازن آب آشامیدنی را نیز معمولاً با پلی اتیلن می سازند.

همچنین از انواع لوله های پلی اتیلن با قطرها و طول های مختلف در خطوط لوله کشی صنایعی که نام بردیم، استفاده می شود اما شیوه اتصال اجزای مختلف خط لوله اهمیت بالایی دارد. برای اتصال لوله های پلی اتیلن به همدیگر و یا ایجاد تغییراتی در مسیر سیال، بهتر است از قطعه ی اتصال مخصوصی به نام فلنج پلی اتیلن استفاده شود.

فلنج پلی اتیلن در واقع نوعی فلنج پلاستیکی از جنس پلی اتیلن است که معمولاً رنگ تیره ای دارد و برای اتصال لوله ها به یکدیگر در خطوط لوله، به لوله پلی اتیلن جوش داده می شود. همان طور که پیش تر گفتیم، از فلنج پلی اتیلن برای مرتبط ساختن لوله های پلی اتیلن استفاده می شود اما در مواردی برای تغییر مسیر جریان یا تغییر قطر لوله نیز از این نوع فلنج کمک می گیرند.

کاربرد فلنج پلی اتیلن

از آنجایی که این محصول به عنوان یکی از اجزای سیستم های لوله کشی همیشه مورد توجه تولید کنندگان و خریداران بوده است. کاربرد فلنج در لوله کشی به عنوان یک اتصال دهنده که به طور معمول در تغییر مسیر یا تغییر قطر لوله مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از اتصالات که در انواع جنس های گوناگون تولید و عرضه می شوند. فلنج پلی اتیلن در صنایع مختلف مانند صنایع نفت و گاز پتروشیمی، آبرسانی و آبیاری، آتش نشانی، صنایع غذایی، فاضلاب های شهری و صنعتی کاربرد گسترده ای دارند.

ویژگی های فلنج پلی اتیلن

  • سایز لوله، به خصوص سایز قطر خارجی لوله که فلنج پلی اتیلن به آن متصل می گردد.
  • میزان فشاری که فلنج می تواند تحمل کند که در اصطلاح به آن کلاس فلنج گفته می شود.
  • شکل سطحی فلنج که اصلی ترین بخش یک فلنج می باشد.
  • میزان حرارتی که فلنج تحت آن قرار می گیرد.
  • سوراخ های که به عنوان ضخامت دیواره در نظر گرفته می شوند.
  • استاندارد فلنج ASTM  که نشان می دهد فلنج از چه مواد اولیه ای ساخته شده است.

قیمت فلنج

فاکتورهای متعددی در تعیین قیمت فلنج ها اهمیت دارند. که می توان به برند تولید کننده، کشور تولید کننده، مواد اولیه بکار رفته، کلاس یا فشار قابل تحمل، ضخامت و قطر فلنج اشاره نمود. گروه صنعتی فانو بر طبق استانداردهای بین المللی اقدام به تولید فلنج پلی اتیلن با کیفیت نموده است. کاربرد فلنج پلی اتیلن برای اتصال لوله پلی اتیلن به یکدیگر و یا تغییر مسیر می باشد. این محصول در برابر محلول های شیمیایی شامل اسید و باز مقاومت بالایی دارد. به علاوه اینکه به همراه رینگ، واشر و پیچ و مهره مربوطه مورد استفاده قرار می گیرند. به طوری که بعد از قرار گرفتن رینگ در پشت فلنج و جوش دادن گلویی به سر لوله پلی اتیلن آماده بهره برداری می باشد.

شیوه اتصال فلنج پلی اتیلن به لوله پلی اتیلن

برای اتصال فلنج پلی اتیلن، ابتدا یک رینگ فلزی (که در ضخامت ها و کیفیت های متنوعی تولید می شود) بین فلنج ها قرار می گیرد و سپس لوله پلی اتیلن به فلنج جوش داده می شود. برای این امر از دستگاه بات فیوژن که شامل یک هیتر برقی یا گازی است و می تواند به دو صورت دستی یا هیدرولیکی کار کند، استفاده می شود و جالب است بدانید که هر دو دستگاه دستی و هیدرولیکی بات فیوژن برای جوش لب به لب لوله های پلی اتیلن کاربردی اند. بعد از اینکه جوشکاری به پایان رسید اتصال به یک لوله ی دیگر که فرآیندی مشابه روی آن صورت گرفته، انجام می گیرد. شایان ذکر است که حتماً باید بین دو لوله از یک واشر پلاستیکی برای آب بندی و جلوگیری از هر گونه نشتی استفاده بشود. در مرحله آخر اتصال فلنج پلی اتیلن به لوله ها، این دو لوله با پیچ و مهره هایی به هم وصل می شوند.یکی از برتری های فلنج پلی اتیلن نسبت به دیگر روش های اتصالی که نام بردیم این است که اگر دیگر نیازی به اتصال نداشته باشیم، برش و جوشکاری مجدد لازم نیست و می توان به راحتی فقط گسکت را تعویض کرد.

انواع فلنج پلی اتیلن

به طور کلی فلنج ها بر اساس موارد گوناگونی مثل نوع ماده سازنده، ساختار، نحوه اتصال، کاربرد و … به انواع مختلفی تقسیم می شوند. مثلاً فلنج ها بر اساس شکل صفحات شان به انواع ساده، برجسته، نره و ماده، زبانه دار و شیار دار تقسیم می گردند. پرکاربردترین انواع فلنج پلی اتیلن عبارتند از:

فلنج رزوه ای (دنده ای) پلی اتیلن

فلنج های رزوه ای، همان طور که از نام شان معلوم است، رزوه هایی دارند که به ما امکان اتصال صرفاً به ‌صورت پیچشی و بدون نیاز به جوشکاری را می دهند.

فلنج جوشی پلی اتیلن

این نوع فلنج در انواع پایه کوتاه و بلند موجود است و به دلیل این که روی لوله های پلی اتیلن جوش داده می شود، این نام را دارد. فلنج جوشی پلی اتیلن در سایز های 110 تا 2000 میلی متر ساخته می شوند و در کلاس های 150 و 300 بار، 6 و 8 و 12 و 25 اتمسفر موجودند.

فلنج کور پلی اتیلن

فلنج کور پلی اتیلن برخلاف سایرین، بدون سوراخ است یعنی مقطع آن بسته است و جهت مسدود کردن جریان در سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل