تفاوت لوله مانیسمان در رده ۴۰ و رده ۸۰

Rate this post

تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰ موضوعی است که در این مقاله سعی داریم تا شما را با آن آشنا کنیم. منظور از رده 40 یا 80 ضخامت دیواره لوله است. رده استاندارد ضخامت دیواره است که توسط موسسه ملی استاندارد آمریکا مشخص شده است.

بر اساس این استاندارد ضخامت دیواره لوله رده‌های مختلفی نظیر رده 10، رده 40، رده 80 و رده 160 دارد. لوله مانیسمان رده 40 دارای وزن استاندارد بوده و لوله مانیسمان رده 80 دارای قدرت مضاعف می‌باشد.

رده لوله مانیسمان چیست؟

رده یکی از اصطلاحات رایج برای تشخیص ضخامت و وزن لوله های مختلف است که در تولید لوله مانیسمان همان شاخص استاندارد ضخامت و شاخص وزنی مشخص شده است. با کمک رده بندی یا رده لوله مانیسمان می توان هم به تولید استاندارد لوله پی برد و هم ضخامت و وزن لوله را به راحتی تشخیص داد.

این روزها با به کارگیری روش‌های جدید در اندازه گیری لوله های فولادی به راحتی می‌توان لوله مناسب را برای زمینه کاری انتخاب کرد؛ طوری که عملکرد بسیار خوبی از لوله مشاهده می کنید و شرایط ایمن تر فراهم شود.

لوله های مانیسمان هم با توجه به رده های مختلف برای پروژه های متفاوت انتخاب می شود که با توجه به رده مشخص شده می توان ضخامت و سایز لوله را تشخیص داد و به راحتی مشخص نمود کدام رده برای چه فعالیتی مناسب تر است.

لوله مانیسمان چیست؟

یکی از انواع لوله های بدون درز لوله مانیسمان می باشد و به این دلیل که هیج درز روی لوله وجود ندارد در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد زیرا که در بعضی صنایع، لوله های درزدار پاسخگو نیستند. میتوان اشاره داشت که لوله مانیسمان، در انواع و سایزهای متفاوت، تولید و در بازار عرضه می شود.

لوله های مانیسمان به دلیل اختلاف در ضخامت و سایز آن ها تفاوت قیمت دارند. لوله های مانیسمان یکی از  زیر مجموعه های لوله های فولادی میاشد و این نوع لوله ها، عموما قطر کمی دارند.

ولی زمانی که بعضی از صنایع به لوله های مانیسمان با قطر بالا نیاز دارند، فرآیند تولید لوله تغییر می کند و همچنین هزینه زیادی درپی خواهد داشت. لوله مانیسمان براساس کاربرد، سایز و رده به انواع مختلفی تقسیم می‌شود.

با توجه به کارخانه تولیدی می‌توان لوله ‌های مانیسمان را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. همچنین تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و ۸۰ در این مقاله به تفصیل تشریح میشود.

منظور از لوله مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰ چیست؟

کارشناسان برای شناسایی راحت‌تر گرید های مختلف لوله مانیسمان و انتخاب نمونه مناسبی از آن این لوله ها ان را در طبقه بندی های مناسبی قرار داده اند.

لوله مانیسمان رده ۴۰ و لوله مانیسمان رده ۸۰ دو نمونه از گریدهای لوله مانیسمان هستند، که استفاده‌های گسترده‌ای در صنایع گوناگون از آن ها می‌شود.

لوله مانیسمان رده ۸۰ نسبت به رده ۴۰ ماندگاری و استحکام بیشتری دارد. با توجه به این موضوع برای مصارفی که کیفیت و ماندگاری لوله در آن از اهمیت زیادی برخوردار است استفاده از لوله مانیسمان رده ۸۰ گزینه مناسبی خواهد بود.

اگرچه تمامی گریدهای لوله مانیسمان به دلیل عدم وجود درز در ساختار خود از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردار هستند، اما میزان این مقاومت در انواع گرید ها با توجه به ضخامت آن متفاوت خواهد بود، زیرا در شرایطی نیاز نیست تا شما از یک لوله ضخیم استفاده کنید به همین دلیل می‌توانید رده های پایین تری از لوله مانیسمان را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

یکی از اصلی ترین تفاوت های لوله مانیسمان در رده ۴۰ و رده ۸۰ قیمت این دو محصول می باشد، از آنجا که ضخامت رده ۸۰ بیشتر از رده ۴۰ است قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت، زیرا برای ساخت لوله های ضخیم تر متریال ها و مواد بیشتری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه داشته باشید در هنگام خریداری لوله مانیسمان ‏رده آن از اهمیت زیادی برخوردار است و شما باید نیازمندی خود را با توجه به طبقه بندی لوله های مانیسمان در گرید های مختلف برطرف سازید.

شماره رده برای ابعاد لوله مانیسمان به چه معناست؟

تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰ ، برای مشخص کردن اندازه لوله از کلمه رده استفاده می کنیم و در ادامه عدد مربوط به ضخامت لوله نشان داده می شود. شماره رده لوله، در واقع اندازه ضخامت دیواره لوله نیست، بلکه مجموعه ای از اندازه هاست. رایج ‎ترین شماره‌‎ رده‌ های لوله مانیسمان ۵، ۱۰، ۲۰، ۲۰S،۳۰ ، ۴۰، ۴۰S، ۶۰، ۸۰، ۸۰S، ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۴۰ و ۱۶۰ می باشد. هرچه شماره رده بیشتر باشد، ضخامت دیواره و مقاومت در برابر فشار نیز بیشتر می شود.

لوله مانیسمان رده ۴۰ چیست؟

مانیسمان لوله‌ ایی بدون درز است که تاریخ ابداع و ساخت آن به اواخر قرن ۱۹ برمی‌گردد. همچنین این لوله را مهندسی آلمانی به نام مانیسمان اختراع کرده است، بر همین اساس به لوله مانیسمان معروف است. مانیسمان به لوله‌هایی گفته می‌شود که در فرایند تولید آنها از هیچگونه درزی استفاده نمی‌شود.

همچنین ماده اولیه محصولات تفاوت دیگر این لوله‌ها می‌باشد. لوله مانیسمان رده ۴۰ را در بسیاری از صنایع مختلف استفاده می‌کنند زیرا در تولید لوله مانیسمان از مقاطع فولادی به شکل شمش و همچنین متریال با کیفیت و یکنواخت استفاده می‌شود و به دلیل عدم جوشکاری، آسیب پذیری کمتر و تحمل فشار بیشتر را دارا می‌باشد.

لوله مانیسمان در صنایعی همچون: نفت، گاز، پتروشیمی، ساخت مخازن تحت فشار و همچنین انتقال سیال‌های پرفشار کاربرد فراوانی دارد.

لوله مانیسمان رده ۸۰ چیست؟

لوله رده هشتاد ۸۰ مانیسمان بدون درز ، یک لوله سنگین فشار قوی است که در صنعت پتروشیمی و پروژه های گازی فشار بالا بسیار نیز استفاده می گردند. این لوله مانیسمان استاندارد دارای تاییدیه آتش نشانی است. همچنین برای تجهیزات موتورخانه می توان از این لوله نیز استفاده نمود.

تفاوت لوله مانیسمان 40 و 80

ضخامت لوله های مانیسمان رده 80 زیاد است به همین علت استحکام بیشتری دارند. البته به دلیل وزن زیاد این لوله ها، از لوله های رده 40 بیشتر استفاده می کنند.

بیشترین کاربرد لوله های مانیسمان برای انتقال مواد است. قطر داخلی لوله ها تاثیری زیادی در انتقال مواد دارد. به همین علت نقش مهمی در انتخاب لوله ها دارند.

در مواردی که نیاز است مواد با فشاری زیاد از طریق این لوله ها منتقل شوند، باید استحکام لوله ها زیاد باشد. لوله مانیسمان رده 40 و لوله مانیسمان رده 80 هر دو از مواد یکسانی ساخته می شوند اما لوله رده 80 ضخیم تر و سنگین تر است.

درباره ی میزان استحکام نیز خوب است بدانید لوله های رده 80 از مقاومت بیشتری برخوردارند. از این رده بیشتر روی سطح استفاده می شود. برای زمانی که نیاز به لوله ای مستحکم است تا فشار زیادی را تحمل کند از لوله های رده 80 استفاده می شود.

قیمت لوله مانیسمان به عوامل مختلفی مانند نوع، قطر، طول، جنس لوله و … بستگی دارد. برای ساخت لوله های رده 80 مواد اولیه ی بیشتری استفاده می شود به همین علت این لوله ها گران تر از رده 40 هستند.

افزایش ضخامت و کاهش قطر داخلی با افزایش رده لوله

تفاوت لوله مانیسمان رده ۴۰ و رده ۸۰ ، با تکیه بر  تحمل فشار، فولاد های آلیاژی به عنوان جایگزین آهن، توانستند با ضخامت‌های پایین، فشار بالاتری را تحمل نمایند. نکته بسیار بسیار مهم آن است که در کلیه لوله ها و رده های لوله، به خاطر تامین رده بالاتر لوله، ضخامت بالاتری تامین می گردد. این افزایش ضخامت باعث کاهش  قطر داخلی لوله می گردد و عملاً قطر خارجی لوله ها هیچ تغییری نمی نماید.

مثلاً قطر خارجی لوله ۱ اینچ در تمامی رده‌ها مانند لوله رده ۲۰ یا لوله رده ۴۰ یا لوله رده ۸۰ یکسان می‌باشد و این افزایش ضخامت به سمت داخل جدار لوله می باشد.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل