تفاوت لوله مانیسمان و api در چیست؟

تفاوت لوله مانیسمان و api
Rate this post

تفاوت لوله مانیسمان و api ، در حالت کلی با تعریفی که از لوله می‌دانیم، باید گفت که مقطعی توخالی و استوانه‌ای شکل است که کاربرد اصلی آن در انتقال انواع سیالات از قبیل نفت، گاز، آب و مواد شیمیایی می‌باشد.

برای تولید این مقطع استوانه‌ای، در کشورهای مختلف، استانداردهای متفاوتی درنظر گرفته شده است. استاندارد لوله در واقع بیانگر خواص مکانیکی، جنس، قیمت و حتی مشخصات ظاهری آن می‌باشد. بنابراین در حین خرید این مقطع، اطلاع از استاندارد آن، امری مهم تلقی می‌شود.

یکی از استانداردهای رایج تولید لوله در دنیا و همچنین ایران، API می‌باشد که توسط کشور آمریکا تدوین شده است. لوله‌های تولید شده براساس این استاندارد، لوله API نام دارند. این مقطع اغلب در انتقال گاز کاربرد داشته و به آن لوله گازی API  نیز گفته می‌شود.

لوله مانیسمان چیست

 لوله مانیسمان چیست؟

لوله‌ی مانیسمان، در اصل، نوعی از لوله‌های بدون درز است که ویژگی و مزایای زیادی دارد. مهم‌ترین وجه تمایز این نوع لوله‌ها، بدون درز بودن آن‌هاست. در برخی لوله‌های درزدار، محل جوش به مرور زمان دچار ترک خوردگی می‌شود؛ به همین دلیل، لوله‌های بدون درز، محکم‌تر از لوله‌های درزدار هستند.

ساختمان این نوع لوله‌ها، یکنواخت است؛ از همین رو علاوه بر استحکام، از مقاومت بالایی در برابر خوردگی، فشار و حرارت برخوردار هستند.

لوله‌ی مانیسمان در رده‌های مختلفی تولید و روانه‌ی بازار می‌شود. رده‌ی 20، 40، 60، 80، 120 و 160 جزء رده‌بندی‌های لوله‌ی مانیسمان است.

لوله‌ مانیسمان رده 40، با نام‌های لوله‌ی رده 40 بدون درز و  sch40 نیز در بازار شناخته می‌شود. به طور کلی، لوله‌های رده‌ 40 به بالا، مناسب کاربردهایی با حساسیت بالا و فشار خیلی زیاد، مثل صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می‌باشد.

این در حالی است که لوله‌ مانیسمان رده 80 از سری لوله‌های بدون درز است و با توجه به میزان تحمل بالای فشار، یکی از لوله‌های پُرمصرف در صنایع مختلف است.

لوله‌ی مانیسمان رده 80 از سایز ۱/۲ الی ۲۴ اینچ به صورت بدون درز و از سایز ۲۸ اینچ به بعد به صورت درز مستقیم (مخفی) تولید می‌شود که تحمل فشار لوله‌ی رده 40 از لوله‌ی رده 80 پایین‌تر است. این لوله، بر اساس طول شاخه‌ها و ضخامت‌شان سنجیده می‌شوند که از فرمول زیر به دست می‌آید:

از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله‌ی مانیسمان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لوله‌ی مانیسمان نسبت به سایر لوله‌ها، مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد.
  • لوله‌های بدون درز، برخلاف لوله‌های درزدار، نیازمند تست جوشکاری نیستند.
  • از لوله‌های بدون درز، در مواردی استفاده می‌شود که نیازمند حساسیت و دقت بالایی باشد.

انواع لوله مانیسمان

کاربرد لوله مانیسمان

لوله های مانیسمان به دلیل اینکه هیچگونه جوشی در بدنه ندارند، ببه نسبت لوله های دیگر هم از قیمت بالاتری برخوردارند و هم طول عمر طولانی تری دارند. لوله مانیسمان در خطوط فشار قوی، نفت و گاز و پتروشیمی و خطوط هیدرولیک و صنایع غذایی و دارویی، مبدل و بویلر و خطوط انتقال برق کاربرد دارد.

لوله API چیست؟

لوله API لوله های درزداری هستند که برای ساخت آنها از ورق های فولادی استفاده می کنند. به این صورت که ورق های فولادی را به صورت رول در می آورند و سپس لبه ابتدا و انتهای ورق را با جوشکاری بهم متصل می کنند. تولید آنها در ضخامت 40 اینچ و سایز 2 اینچ است. پس در نتیجه با توجه به این مطلب، تفاوت لوله مانیسمان و api در اولین مورد، می تواند در نوع ساخت آن باشد که لوله مانیسمان بدون درز بوده و لوله api درز دار است.

کاربرد و ویژگی‌های لوله api

  • در خطوط نفت، گاز و آب؛ به دلیل هزینه پایین
  • قابل استفاده در ساخت سوله‌های صنعتی
  • مقاومت تسلیم و چقرمگی بالا

در مورد تفاوت لوله‌ی مانیسمان و api باید گفت، هنگامی که فشار و دمای سیّال بسیار بالا باشد، باید از لوله‌های مانیسمان استفاده شود و لوله‌های api در چنین مواردی به هیچ عنوان کارایی نخواهند داشت؛ زمانی که فشار و دمای سیّال معمولی باشد، استفاده از لوله‌های api  از نظر اقتصادی و هزینه، به‌صرفه‌تر است.

تفاوت لوله مانیسمان و API در چیست؟

تفاوت لوله مانیسمان و API در چیست؟

از مهمترین تفاوت های لوله مانیسمان و لوله API روش تولید آنها است. لوله مانیسمان به روشی ساخته می شود که بدون درز است و لوله api به روشی تولید می شود که دارای درز جوش است.

دومین تفاوت مربوط می شود به میزان استحکام این دو لوله. لوله های مانیسمان از استحکام بالاتری برخوردار هستند و لوله های api یا درز دار احتمال ترک خوردگی در محل جوشکاری شده را دارند.

تفاوت سوم در میزان ضخامت این دو لوله است. لوله مانیسمان نسبت به لوله api ضخامت بیشتری دارد. ضخامت لوله مانیسمان حدود  اینچ است که این ضخامت بسیار بالاتر از ضخامت های لوله های درزدار است.

تفاوت چهارم لوله مانیسمان و api در نوع کاربرد آنهاست. لوله های مانیسمان به دلیل ضخامت بالایی که دارند، در انتقال نفت و گاز و در موتور خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند، ولی از لوله های api چون ضخامت کمتری دارند، در ساخت و ساز ها و در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت لوله مانیسمان و api در مرجله پنجم به این شکل است که لوله های مانیسمان از قیمت بالاتری به نسبت لوله api برخوردار است.

تفاوت ششم لوله مانیسمان و api مربوط می شود به وزن این دو لوله. همانطور که ذکر شد، لوله مانیسمان از شمش فولادی تولید می شود و ضخامت بیشتری دارد و بنابراین وزن بیشتری هم دارد، ولی لوله api یا درز دار از ورق های فولادی تولید می شود و وزن کمتری هم دارد، به همین جهت در مکان هایی که نیاز به تحمل فشار بالاست، از لوله مانیسمان یا بدون درز استفاده می شود.

مقایسه لوله api و مانیسمان

لوله های api و مانیسمان از نظر روش ساخت، استحکام، تحمل فشار، ضخامت، قیمت و وزن تفاوت هایی دارند. تفاوت لوله api و مانیسمان را می ‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

روش ساخت: همان‌ طور که قبلاً اشاره شد، در فرایند تولید لوله مانیسمان از هیچ‌ گونه جوشکاری برای درز لوله استفاده نمی ‌شود. اما در لوله api برای چسباندن و شکل دادن به لوله، از جوشکاری استفاده می ‌گردد. به طور کلی، روش ساخت این دو لوله بسیار متفاوت است. می ‌توان گفت که لوله مانیسمان از این لحاظ برتری دارد.

  1. استحکام: به دلیل روش ساخت متفاوت، لوله‌ های مانیسمان از استحکام بیشتری بهره می ‌برند.
  2. ضخامت: لوله‌ های مانیسمان از لحاظ ضخامت نیز از لوله ‌های api برتر هستند.
  3. قیمت: لوله ‌های مانیسمان از لحاظ قیمت گران ‌تر از لوله‌ های api می ‌باشند.
  4. وزن: وزن لوله ‌های مانیسمان نیز بیشتر است، زیرا در ساخت آن ‌ها از شمش فولادی استفاده می ‌شود. در حالی‌ که ساخت لوله ‌های api به وسیله ورق ‌های فولادی است.

تفاوت لوله مانیسمان و API در هزینه تعمیر و نگهداری

تفاوت لوله مانیسمان و API در هزینه تعمیر و نگهداری

هزینه تعمیر و نگهداری، از جمله فاکتورهایی است که حتما باید پیش از اجرای پروژه مورد بررسی قرار گیرد. چرا که در بسیاری موارد، می‌توان با هزینه بیشتری، پروژه را عملیاتی کرد، با این هدف که هزینه تعمیر کاهش یابد.

تفاوت لوله مانیسمان و  API، از نظر شرایط تعمیر و نگهداری نیز متفاوت است. و این امر، تاثیر بسیاری در انتخاب این دو نوع لوله دارد. لوله مانیسمان به دلیل نداشتن درز جوش، نسبت به API، دارای طول عمر بالاتری بوده و در مواردی که شرایط نگهداری سخت و پرهزینه باشد، کاربرد دارد. طول عمر بالا، قیمت لوله مانیسمان را از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر می‌کند.

برچسب ها