تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد و نحوه تشخیص آنها

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت لوله گالوانیزه گرم و سرد و نحوه تشخیص آنها ، لوله های فولادی از لوله های مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که انواع مختلفی دارند و در سایزهای مختلف تولید میشوند. این لوله ها برای این که در برابر مواد خورنده و سایش محافظت شوند با پوششی از فلز پوشانده میشوند و به لوله های گالوانیزه فولادی تبدیل میشوند.

در حالت عادی لوله های فلزی دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند. آسیب لوله ‌ها نه‌ تنها باعث کاهش و تضعیف عملکرد آنها شده، بلکه صنعت لوله‌ کشی را با مشکلات جدی ‌تری روبرو می ‌کند.

به همین خاطر در صنعت آهن ‌آلات با اعمال و فرآیند پوشش فلز روی در سطح لوله‌ های فولادی، انواع لوله گالوانیزه را تولید می ‌کنند. براساس نوع فرآیند گالوانیزاسیون این لوله ‌ها به لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد دسته‌ بندی می ‌شوند.

این لوله ‌ها در مقابل زنگ ‌زدگی و خوردگی زودرس مقاومت بالایی دارند. گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد هر دو از روش‌ های پوشش‌ دهی فلز روی محسوب می‌ شوند.

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله های گالوانیزه در اصل لوله های فلزی هستند که برای جلوگیری از اکسید شدگی، پوسیدگی، خوردگی و زنگ زدگی آنها، تحت عمل گالوانیزاسیون قرار می گیرند و به همین دلیل به عنوان لوله های گالوانیزه شناخته می شوند. موادی که عنوان لایه پوشش در عملیات گالوانیزاسیون استفاده می شوند شامل روی، قلع و برخی از ترکیبات آهنی است.

لوله گالوانیزه گرم چیست؟

لوله های گالوانیزه گرم در دمای بالا ( 420 درجه سانتیگراد) آبکاری شده اند. برای تولید لوله گالوانیزه گرم، لوله آهنی یا فولادی را درون حمامی از روی مذاب فرو میبرند.

در اصل واکنش شیمیایی لایه ای از فلز روی بر سطح لوله قرار میگرد و اتصالی محکم و مقاوم با آن تشکیل می هد. فلز روی از دو طریق باعث محافظت از لوله ی فولادی می شود.

از تماس فولاد با اکسیژن و رطوبت جلوگیری می کند و اگر هم سطح لوله خراش بردارد از طریق حافظت گالوانیک مانع از خوردگی و زنگ زدگی فولاد می شود.

عمر لوله های گالوانیزه گرم با توجه به شرایط محیط متفاوت است اما در می توان در شرایط نرمال کاری عمری بین 25 تا 30 برای آن ها در نظر گرفت.

لوله گالوانیزه سرد چیست؟

لوله های گالوانیزه سرد در دمای پایین آبکاری می شوند و روکشی از فلز روی (زینک) بر سطح آنها قرار می گیرد. عمر این لوله ها در شرایطی که زیر خاک قرار داده شوند بین 3 تا 4 است اما اگر در شرایط مطلوب تر که رطوبت زیاد نباشد می توانند تا 8 سال نیز کارایی داشته باشند.

نحوه تشخیص تفاوت لوله گالوانیزه گرم وگالوانیزه سرد

با توجه به تعاریف و نکات گفته شده می توان گفت که تفاوت لوله گالوانیزه گرم وگالوانیزه سرد را می توان بر اساس رنگ این لوله ها تشخیص داد؛ نحوه تشخیص به این معنی می باشد که لوله گالوانیزه گرم به دلیل عملیات شیمیایی متحمل شده در زمان عملیات گالوانیزاسیون و آبکاری آن در دمای بالا رنگ آن بسیار براق تر از لوله گالوانیزه تولید شده به روش آبکاری سرد است.

در لوله های گالوانیزه سرد میزان براق بودن لوله به ضخامت و ورق لوله بستگی دارد؛ مثلا لوله هایی با ضخامت یک میلیمتر یا یک و نیم میلیمتر که اصطلاحا با نام لوله مبلی نیز شناخته می شوند براق تر از لوله های با ضخامت بالا هستند و دلیل آن هم این است که از ورق های براق ترو روشن تری ساخته شده اند.

انواع سایز لوله گالوانیزه سرد و گرم و موارد مصرف هر کدام لوله گالوانیزه گرم یا سرد فرقی نمیکند هر لوله و هر سایزی از لوله سیاه که داخل بازار است میتوان آبکاری کرد . با این حال لوله های گالوانیزه در مصارف زیر استفاده فراوان دارند :

  • لوله گالوانیزه گلخانه ای
  • لوله گالوانیزه ساوه انتقال آب لوله کشی ساختمان
  • لوله گالوانیزه سپنتا انتقال آب لوله کشی ساختمان
  • لوله گالوانیزه سرد
  • لوله گالوانیزه برق

لوله گالوانیزه ساوه و سپنتا اکثرا از سایز ۱/۲ تا ۶ اینچ تولید شده و در دو نوع سنگین و سبک موجود هستند.

راه های تشخیص لوله گالوانیزه گرم و سرد

۱) هر دو دیواره داخلی و خارجی لوله فولادی گالوانیزه گرم، گالوانیزه می‌شود. در حالی که لوله فولادی گالوانیزه سرد فقط روی دیواره بیرونی گالوانیزه می‌شود.

۲) لایه آبکاری سرد یکنواخت است و ضخامت آن بسیار نازک است. لایه آبکاری گرم ضخیم است و ضخامت آن یکنواخت نیست.
۳) ظاهر آبکاری سرد روشن، و رنگ آبکاری گرم تیره است.

۴) از آنجایی که لایه آبکاری سرد نازک است، مقاومت در برابر خوردگی ضعیف است. لایه آبکاری گرم چندین برابر ضخیم‌تر از گالوانیزه سرد است و لایه نفوذی با فلز پایه تشکیل شده است و مقاومت در برابر خوردگی خوب است.

۵) لوله فولادی گالوانیزه سرد روشن‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسد. سطح فولاد گالوانیزه گرم آبکاری شده و روشن نیست. سطح لوله فولادی گالوانیزه گرم مانند برجستگی‌های ناهموار به نظر می‌رسد و سطح روشن نیست و بازتابنده نیست.

تشخیص لوله گالوانیزه آبکاری سرد و آبکاری گرم

در بین لوله های گالوانیزه گرم و سرد ، لوله گالوانیزه گرم به خاطر حرکت شیمیایی انجام شده در زمان آبکاری و به دلیل دمای بالای کار ، براق تر از لوله گالوانیزه سرد است .

در لوله های گالوانیزه سرد میزان براق بودن لوله بستگی به لوله و ورق لوله دارد. مثلا لوله هایی با ضخامت 1 و 1.5 میلیمتر که اصطلاحا لوله مبلی هم میگویند چون ورق براق تری دارند ، گالوانیزه براق تری هم دارند اما به طور کلی گالوانیزه گرم از سرد براق تر است .

تفاوت دیگر لوله گالوانیزه سرد و گرم در این است که لوله های گالوانیزه گرم اغلب به صورت دو سر رزوه دنده تولید میگردند اما لوله گالوانیزه سرد بدون رزوه است و میتوان آن را رزوه دار نیز کرد . همچنین از لوله گالوانیزه سرد برای تولید نیپل دو سر دنده نیز استفاده میشود .

کاربرد لوله های گالوانیزه گرم و سرد

همانطور که حتما تا الان نیز متوجه شده اید لوله ی گالوانیزه گرم مقاوم تر از لوله های گالوانیزه سرد است و می توان آن ها در شرایطی که بیشتر در معرض عوامل خورنده و رطوبت قرار دارد به کار برد. به طور کلی لوله های گالوانیزه سرد برای استفاده در فضاهای بسته و یا در محیط باز و در معرض آفتاب مناسبتر هستند.

لوله های گالوانیزه گرم برای استفاده طولانی مدت جهت انتقال آب و یا استفاده در زیر خاک مناسب هستند. همچنین از آنها می توان به عنوان محافظ کابل و سیم استفاده کرد.

قیمت لوله گالوانیزه سرد و گرم

برای تعین قیمت خرید لوله گالوانیزه سرد و گرم لازم است که فاکتورهای متعددی بررسی شوند و نمی توان قیمتی قطعی برای آنها عنوان کرد. لوله های گالوانیزه سرد و گرم معمولا در اندازه ای ۶ متری تولید می شوند و قیمت آنها بر اساس فاکتورهایی مانند سایز و قطر لوله، ضخامت آن، نوع سرد یا گرم بودن آن، فولادی یا آهنی بودن آن، نوع روکش، برند و شرکت سازنده آن، نوع استاندارد آن، میزان گارانتی لوله و تعداد خریداری شده بستگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت گروه صنعتی فانو مراجعه کنید.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل