فلنج استیل چیست و چه کاربردی دارد ؟

Rate this post

فلنج استیل یکی از پر کاربرد ترین اتصال دهنده های موجود از جنس استنلس استیل است، انوع فلنج کربن استیل و فلنج استنلس استیل را در کاتالوگ شرکت های تولید کننده می بینیم که در آلیاژهای مختلف این فلنج ها ارئه شده اند.لوله ها و سایر تجهیزات مرتبط با آن ها به روش های متفاوتی مانند جوشکاری و اتصالات فلنجی به یکدیگر متصل می شوند.

فلنج های استیل قطعات دایره ای شکلی هستند که جهت متصل کردن لوله ها به سایر تجهیزات و اقلام پایپینگ کاربرد بسیار زیادی دارند. این تجهیزات و اقلام می توانند شامل شیرآلات، کمپرسورها، پمپ ها، مخازن تحت فشار، یک لوله دیگر و … باشند.

فلنج استیل چیست و چه کاربردی دارد ؟

این نوع فلنج از فولاد ضد زنگ (Stainless Steel) ساخته شده است.  این اتصالات به دلیل جداسازی راحت از خطوط لوله ها و تجهیزات بسیار کاربردی بوده و پر استفاده ترین نوع فلنج ها هستند. روش های مختلفی برای اتصال دو لوله و اقلام آن به یکدیگر وجود دارد مانند جوشکاری، اما روش دیگری مانند اتصالات فلنجی نیز وجود دارد. انواع فلنج های استیل برای فشارهای کم و زیاد مناسب هستند.

آب بندی فلنج ها توسط gasket (آب بند)، انجام می شود. فلنج های استیل یا همان فلنج فولادی ضد زنگ با استانداردها و کلاس های فشاری مختلف در بازار موجود هستند.

ویژگی های اتصال به وسیله فلنج :

اتصالات انواع فلنج استیل دارای ویژگی ها و مزیت هایی هستند که برای انتخاب فلنج ها در صنایع مختلف نیاز است تا با آن ها آشنا شویم. در ادامه به برخی از ویژگی های فلنجهای استیل اشاره می کنیم. پیش از آن لازم به یادآوری است که مهمترین ویژگی اتصالات توسط انواع فلنج، قابلیت جداسازی آن است. دیگر ویژگی های مربوط به فلنج های استیل در زیر آمده است:

  • خصوصیات ضد زنگ بودن و مقاومت بالا از ویژگی های اصلی فلنج استیل است.
  • در اتصال به وسیله فلنج ها برای آب بندی بین سطوح و جهت جلوگیری از نشتی سیال از واشر آب بندی(گسکت) استفاده می شود.
  • فلنج های ساخته شده از آلياژ های ضد زنگ فولاد را فلنج استيل مي نامند که توسط تولیدکنندگان داخلی تولید یا با برندهای گوناگون وارد می شود.
  • انواع فلنج در برابر تغییر شکل مقاومند و به طور معمول برای فشار بالا، شرایط دمای بالا یا پایین استفاده می شوند.
  • به علت ضخامت کافی اتصال فلنج استنلس استیل در مکان هایی که دما زیاد و تنش های برشی، فشاری و ارتعاشی وجود دارد از آن استفاده می شود.
  • فلنج اتصال دهنده شیرآلات، لوله ها و پمپ به همدیگر است که برای آب بندی بین آن ها از واشر (گسکت) استفاده می شود.
  • مطابق استاندارد فلنج های استیل آلیاژی به کلاس های 150، 300، 400، 600، 900، 1500 و 2500 تقسیم بندی می شوند.
  • فلنج های گروه کد ANSI دارای تحمل فشار بیشتری هستند و تقسیم بندی کلاس فشاری آن ها 1500، 2000، 3000، 5000 و7000 است.
  • کد عملیات حرارتی انجام شده روی فلنج ، جنس تشکیل دهنده آن، کلاس فلنج یا مقدار فشار قابل تحمل، سایز اسمی لوله، نام شرکت سازنده و قطر سوراخ ها از جمله مواردی است که روی فلنج حک می شود.

مشخصات فنی فلنج:

  • نام شرکت تولید کننده
  • سوراخ ها گاهی به عنوان ضخامت دیواره نیز بیان می شوند
  • شکل سطح فلنج مهم ترین قسمت تشکیل دهنده یک فلنج است
  • کد یا شماره مرتبط به عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی فلنج

طبق استاندارد و فلنج های فولادی آلیاژی به کلاس هایی، 150 / 300 / 400 / 600 / 900 / 1500 / 2500 تقسیم بندی می شوند. این اعداد ماکزیمم فشار بر حسب PSI است و فلنج ها در حداکثر دمای مجاز توان تحمل آن را دارند و معمولا فشار کارکرد حدود 4/2 برابر اعداد فوق می باشد

که باید بر روی فلنج حک شود.

1- کد عملیات حرارتی انجام شده روی آن

2- جنس تشکیل دهنده آن

3- کلاس فلنج یا مقدار فشار قابل تحمل

4- سایز اسمی لوله

5- نام شرکت سازنده

6- قطر سوراخ ها

فلنج های گروه ANSI کد دارای تحمل فشار بیشتری هستند که رده بندی کلاس آن 1500 – 2000 – 3000 – 5000 – 70000 می باشد.

مزایای اتصال با فلنجهای استیل:

از جمله مزیت های اتصال با این نوع اتصالات می توان به قابلیت جداسازی و باز و بست آسان آنها اشاره کرد.

در ادامه با ویژگی های این نوع اتصالات بیشتر آشنا می شویم.
فلنج های استیل اتصال دهنده ی لوله ها، شیر آلات و … به هم هستند.
یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع اتصالات ضد زنگ بودن و مقاومت بالای آنها است.
این نوع فلنج ها مقاوم بوده و به طور معمول برای فشار بالا و شرایط دمایی بالا و پایین استفاده می شوند.
در اتصالات فلنجی برای آب بندی از واشر gasket (آب بندی) استفاده می شود.
گروه کد ANSI فشار بیشتری را تحمل می کنند و کلاس فشاری آنها، 2000، 3000، 5000 و 7000 است.
بصورت استاندارد فلنج های استیل به کلاس های 150، 300، 400، 600، 900، 1500 و 2500 تقسیم بندی می شوند.
این نوع فلنج دارای ضخامت کافی است، به همین دلیل در مکان هایی که دما و فشار زیاد است استفاده می شود.

معرفی انواع فلنج استیل

در یک دسته بندی اولیه می توان بر اساس نوع سطح فلنج فلنج های استیل را به دسته کلی زیر تقسیم کرد:

فلنجها با سطح ساده (Flat Face)

فلنج با سطح برجسته (Raised Face)

در یک دسته بندی دیگر فلنج های استیل انواع مختلفی دارند که در ادامه تعدادی از پر کاربردترین آن ها را نام برده و معرفی می کنیم. همچنین به نکات کوتاهی درباره اکثر فلنج ها اشاره می شود.

انواع مختلف فلنجهای استیل به شرح زیر است:

فلنج گلودار استیل

فلنج گلودار استیل (Weld Neck Flange) نوعی از انواع فلنج‌ بوده که دارای گردنی مخروطی شکل و متصل به مرکز خود است. در واقع راه تشخیص این فلنج ها، مخروطی بودن شکل این فلنج ها است. ماشین کاری دیواره این نوع فلنج ها با شیب ملایمی صورت می گیرد. لازم به ذکر است که نقش گلویی این نوع فلنج، مقاومت در برابر فشار خارجی و داخلی، دمای بالا و ارتعاشات غیر مستقیم است.

فلنج گلودار استیل خود به دو نوع تقسیم می شود که در ادامه نام برده شده اند:

فلنج استیل گلودار استاتیک

فلنج استیل گلودار ساق بلند

فلنج اسلیپون استیل

فلنج استیل اسلیپون (Slip-on Flange) به ‌وسیله جوشکاری به لوله متصل می‌شود. جهت متصل کردن لوله و فلنج اسلیپون، ابتدا لوله در درون فلنج قرار می‌گیرد و سپس از داخل و خارج به روش Fillet جوشکاری می‌شود تا آب ‌بندی بهتری داشته باشند. فلنج اسلیپون بیشتر جهت اتصال زاویی ها به مسیر لوله کشی استفاده می شود. در اتصال این نوع فلنج، لوله به گونه ای داخل فلنج قرار می گیرد که فاصله ای 2 تا 3 میلیمتری بین لوله و فلنج باشد و سپس خارج و داخل آن عملیات جوشکاری انجام می شود. برای لوله کشی معمولی این نوع فلنج کاربرد فراوانی دارد.

از جمله مزایای این فلنج می توان به آسان بودن نصب و موجود بودن آن برای تمامی فشار های کارکردی اشاره کرد. از جمله معایب آن نیز، مقاومت کم در برابر ارتعاشات نسبت به سایر فلنج ها وشکل پذیری آن در دماهای بالا است.

فلنج استیل کور :

فلنج استیل کور (Blind Flange) همانند یک دیسک است که جهت مسدود کردن مسیر عبور سیالات در انتهای مسیر خط لوله استفاده می‌شود به همین دلیل فلنج کور برخلاف سایر فلنج‌ها، مقطعی برای عبور مایعات ندارد. از آن جایی که مسدود کردن لوله، شیرآلات و دهانه منبع های تحت فشار مسئولیت اصلی این نوع فلنج است، پر تنش ترین فلنج ها همین فلنج کور است و بیشترین مقاومت را دارند و برای شرایط فشار و دمای بالا از این فلنج ها استفاده می شود.

فلنج ساکت ولد :

جهت اتصال فلنج و لوله، پس از قرارگیری لوله در داخل فلنج های استیل ساکت ولد ، از بیرون جوشکاری فیلت (Fillet Weld) انجام می‌شود. در فشارهای بالا از این نوع فلنج استفاده فراوانی می شود. ویژگی خاص این نوع فلنج، مقاومت خستگی آن ها  است که 50% بیشتر از فلنج اسلیپون است با این وجود نیروی ایستایی این دو فلنج برابر است.

فلنج دنده ای (رزوه ای) :

فلنج رزوه­ ای (Threaded Flange) که با نام فلنج دنده­ ای نیز شناخته می‌شود، دارای رزوه­ هایی در درون خود است و به ‌صورت پیچی به لوله مورد نظر متصل می ­گردد. فلنج های رزوه ای بیشتر در سایزهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرند .

فلنج اریفیس استیل :

فلنج اریفیس (Orifice Flange) یکی از انواع فلنج ‌ها است که بسیار پر کاربرد بوده و دارای محاسباتی عالی است. در سیستم اندازه گیری تنظیم جریان مایعات از فلنج اریفیس استفاده زیادی می شود. برخی از ویژگی های این فلنج در ادامه آورده شده است:

فلنج اریفیس در کلاس های فشاری 300 تا 2500 و از جنس کربن استیل تولید می شود.

دارای مقاومت بالا بوده و در برابر فشار، دما و ارتعاشات مطمئن و مقاوم است.

این فلنج یکی از کم عیب ترین فلنج های استیل در محاسبات اندازه گیری است.

متریال های مورد استفاده در ساخت فلنج ها:

آلیاژهای مورد استفاده در ساخت انواع فلنج ها مطابق استاندارد ASTM است. رایج ترین آلیاژ استفاده شده در فلنج ها، کربن استیل ASTM A105 است. ASTM A182 از دیگر آلیاژ پرکاربرد در صنعت می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این محصول به وبسایت گروه صنعتی فانو مراجعه کنید.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل