فلنج فورج چیست و مراحل ساخت فلنج فورج کدام است؟

5/5 - (2 امتیاز)

فلنج فورج و دیگر فلنج های صنعتی به عنوان قطعه ای برای اتصال بخش های مختلف یک سیستم لوله کشی مثل پمپ ها، شیرها و دستگاه های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. این فلنج ها ممکن است از جنس فولاد یا آلیاژهای آن باشند که در انواع مختلفی وجود دارند و هر کدام از آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه این مقاله از فانو با ما باشید در خصوص فورج و مراحل ساخت آن توضیحاتی را به شما بدهیم.

فورج چیست؟

فورج در زبان انگلیسی به معنای نمونه سازی از یک جسم است. در روش ساخت قطعات مختلف به روش این ، قطعه فلزی با اعمال فشار و ضربه شکل دهی می شود که در طی این فرآیند نباید تغییر حجم صورت بگیرد. گاهی برای شکل دادن قطعه، قطعه مورد نظر را بین دو یا چند ابزار فشاری قرار می دهند. ابزارهای شکل دهی در فرآیند فورج خواص مکانیکی بالاتری نسبت به دیگر قطعات فلزی دارند.

نحوه فورج فولاد

به طور معمول فورج فولاد از طریق گرم کردن فولاد دور ریز فولاد دور ریخته شده فولاد مربع شکل و یا شمش در دمای بالا صورت می پذیرد فورج می تواند ساختار ریخته گری , نقاط ریخته گری , قطعه قطعه , پالایش دانه و در کل موجب بهبود بخشیدن خواص مکانیکی فلزات می شود فورج نیازمند عملیات ثانویه کمتری است اشکال خاص قطعات به ماشین کاری گسترده تری نیاز دارند این روش مراحل ماشین کاری , سوراخ کاری و.. را سرعت بخشیده و موجب تکمیل شدن عملیات می شود . برای برطرف نمودن بی نظمی های سطحی و رسیدن به ابعاد نهایی از ماشین کاری و میله های مخصوص استفاده شده به همراه چرخاندن , سنگ زنی و پولیش ,  کار به انتها می رسد .

اهمیت استفاده از فورج در فلزات

فورج فولاد و فلزات نسبت به دیگر روش های ریخته گری از مزایای متعددی برخوردار است از جمله اینکه از نظر مقاومتی بسیار مثمر به ثمر عمل می کند , مقرون به صرفه تر بودن , ایجاد انعطاف پذیری بالا , داشتن ثبات بیشتر در طول فرآیند تولید , مقاوم در برابر ضربه و خستگی برخی از مهم ترین مزایای فورج محسوب می شوند .

انواع فورج ​

فورج با قالب باز:

این نوع آهنگری یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تولید قطعات با استفاده از روش‌های سنتی آهنگران است. شمش تا بالای دمای تبلور حرارت داده می‌شود (از ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد برای فولاد) سپس با کوبیدن چکش و یا فشار دادن قطعه کار به صورت تدریجی، شکل مطلوب نهایی حاصل می‌شود. آهنگری قالب باز قطعاتی قوی و با دوام را در اندازه‌های مختلف تولید می‌کند که از چند پوند به صدها تن می‌رسند. در نتیجه، یک روش مطلوب برای تولید قطعات بزرگ و ساده مثل میله‌ ها، حلقه‌ ها، سوراخ ها و دوک‌ هاست. همچنین این روش برای تولید قطعات سفارشی یز انتخاب مناسبی‌ است.​

فورج با قالب بسته:

این روش فرآیندی است که در آن فشار ایجاد شده به صورت دقیق و یکنواخت به داخل قالب ها هدایت شده و یا مجموعه‌ای از قالب‌های بالا و پایین بسته به الزامات طراحی این فشار را تامین می کنند. تغییر شکل آلیاژ در داخل حفره قالب تحت فشار انجام می‌پذیرد تا به پیکربندی مطلوب مهندسی دست پیدا کنیم. بسته به همین عوامل تولید قطعات چند تکه‌ای، با اعمال فشار به یک قالب دوتایی بالایی و پایینی، انجام می‌شود. آهنگری مرسوم از طریق استفاده از یک جفت قالب و یا با قالب‌های فشاری چندتایی، به تولید قطعات می‌پردازد.​

مزایای فورج

  • قطعات فورج دارای قابلیت شکل‌پذیری بالایی هستند و مقاومت زیادی در برابر ضربه و خستگی دارند.​
  • آهنگری ساختار فلز را بهبود می‌بخشد. ​
  • این امر منجر به صرفه‌جویی قابل ‌توجهی در زمان، کار و مواد در مقایسه با فرآیند تولید کالای مشابه (مانند برش از قطعه کار جامد و شکل دهی آن) می‌شود.
  • فورج فایبرهای تک جهتی ساخته‌شده قبلی را که با نورد ایجاد شده‌اند اصلاح می کند و استحکام را با تنظیم جهت دانه‌ها افزایش می‌دهد. ​
  • قطعات آهنگری را می توان به راحتی جوشکاری کرد.
  • به دلیل کار شدید روی قطعات، نقص‌ها به ندرت یافت می‌شوند، بنابراین قابلیت اطمینان بالایی دارد.
  • دقت بالا در عملیات آهنگری می تواند قابل دستیابی باشد. ​

ویژگی های فلنج فورج

کیفیت بالای فلنج فورج:

بازرسی ها و کنترل های مربوط به مراحل ساخت فلنج فورج باعث می شود نگرانی ها درباره بی کیفیتی قطعه نهایی کم باشد و مشتری با خیال راحت تری از فلنج فورج استفاده کند. دیگر دلایل کیفیت بالای این نوع فلنج عبارت اند از:

فلنج های  ANSI B 16.5 شامل موادی با کیفیت بسیار بالا هستند.

کیفیت بالای فولاد باعث می شود ANSI B 16.5 Forge Flanges سخت تر شود و مثلاً در برابر عملیات های حرارتی مقاومت داشته باشد.

مقاومت  ANSI B 16.5 Forge Flange در برابر خوردگی بسیار زیاد است.

کاربرد فلنج فورج:

فلنج فورج می تواند ساختار را یکپارچه کند تا جسم قوی تر شود. این فلنج ها مانند دیگر فلنج ها در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند مانند: اتصال لوله ها، پمپ ها و قطعاتی که به طور خاص نیاز به یک نقطه اتصال میانی دارند.

مراحل ساخت فلنج فورج

پیش از شروع ساخت فلنج فورج، باید ماده خام اولیه مورد بررسی قرار می گیرد یعنی خواص فیزیکی و ترکیب شیمیایی ماده و همچنین ویژگی های ظاهری اش مانند نداشتن هر گونه عیب سطحی و … به دقت بررسی می شود. پس از دریافت تایید، در این مرحله، ماده اولیه با توجه به کلاس و اندازه فلنج به اندازه مشخصی برش می خورد و برای فورجینگ حرارت می بیند. در ادامه قطعه ی گداخته زیر پرس قرار می گیرد و با استفاده از قالب به شکل مورد نظر در می آید. سپس عملیات حرارتی روی قطعه انجام می گیرد و بعد از آن قطعه ماشین کاری می شود.

در مرحله آخر فلنج فورج به دست آمده از مراحل بالا بازرسی و کنترل نهایی می شود که شامل آزمون های مخرب مثل تست سختی، کشش، ضربه و … و آزمون های غیر مخرب MT، UT، PMI و PT است. هنگامی که فلنج فورج تمام این مرحله ها را با موفقیت پشت سر بگذارد، تأییدیه می گیرد و آماده ی استفاده می شود. فلنج فورج غالباً کیفیت بالاتری دارد زیرا مستحکمی دارد اما کمی نسبت به بقیه فلنج ها گران‌تر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول به وبسایت گروه صنعتی فانو مراجعه نمایید.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل