فلنج لانگ چیست (فلنج گردن بلند) و چه کاربردهایی دارد؟

5/5 - (2 امتیاز)

فلنج لانگ چیست ؟ فلنج لانگ در سایز و کلاسهای مختلف و به درخواست مشتری به قد کار تولید می گردد. این مدل فلنج در جاهایی که فلنج معمولی کوتاه می باشد و نیاز به ارتفاع بیشتری می باشد و قد لوله فلنج باید بلند تر باشد.

فلنج لانگ چیست؟

فلنج گردن بلند یا همان فلنج لانگ (Long Weld Neck Flange) یکی از انواع فلنج است که برای متصل کردن لوله ها در سیستم های لوله کشی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در مواردی که فلنج معمولی به اندازه کافی بلند نیست و نیاز به ارتفاع بیشتری داریم، سراغ فلنج گردن بلند می رویم زیرا همان طور که از نامش پیداست، قد لوله ی این فلنج نسبت به بقیه فلنج ها بلندتر است.

وجود این گردن بلند باعث افزایش مقاومت فلنج می گردد و در مواقعی که فشار بسیار بالا باشد یا با دماهای زیر صفر درجه و بارهای ارتعاشی و نوسانی مواجه باشیم، استفاده از این نوع فلنح توصیه می شود.

فلنج چیست از لحاظ ظاهری مانند فلنج گلودار جوشی است و از طریق جوش دادن یک گردن مخروطی شکل ساخته می شود اما از آن جایی که این فلنج باید به لوله جوش داده شود، باید دقت کرد که ابعاد گردن با لوله مطابقت داشته باشد. شایان ذکر است که فرایند نصب فلنج های گردن بلند پیچیدگی ندارد و با روش جوش های V شکل به همدیگر متصل می شوند.

تفاوت این دو نوع فلنج اما در بخش گردنی شکل شان است. به طوری که بخش گردن شکل فلنج گردن بلند، بیشتر کشیده شده. همچنین لازم به ذکر است که فرآیند آب بندی فلنج گردن بلند نیز مشابه با فلنج گلودار جوشی است و می توان از یک روش برای هر دو استفاده کرد یعنی کافی است گسکت بین آنها قرار گیرد.

مشخصات فلنج گردن بلند را می توان در موراد زیر به صورت خلاصه بیان کرد:

  • فلنج لانگ دارای یک قسمت مخروطی است
  • ضخامت بخش مخروطی تا محل جوش لب به لب با لوله کم می شود
  • فلنج گردن بلند دارای یک گردن بلندتر نسبت به دیگر انواع فلنج ها است
  • مشخصات فلنج در انتهای گردن حک گردیده است (خصوصیات لوله ای که به آن جوش داده خواهد شد از لحاظ ضخامت و قطر)
  • این فلنج توانایی تحمل فشار و دماهای خاص را دارد

مقاومت و استحکام این مدل فلنج طی چند مرحله بررسی می شود و جنس آن معمولا از فولاد آلیاژی، فولاد کربن، استیل ضد زنگ، پلی اتیلن، استیل، الوی استیل یا … است که در سایز و کلاس بندی های مختلف با توجه به نیاز کاربر تولید می شود و در ادامه مقاله این مورد را بیشتر شرح خواهیم داد.

استانداردهای ساخت فلنج لانگ

تولیدکنندگان فلنج های فلزی هنگام طراحی یا ساخت فلنج از استانداردهای خاص تولید، پیروی می کنند. استحکام و مقاومت فلنج های لانگ طی چند مرحله بررسی و مورد آزمایش قرار می گیرد.

انواع اتصالات لوله و اتصالات ساخته شده از فولاد، چدن، برنز مسی و فرفورژه را اغلب مهندسان آمریکایی با یک آلیاژ دیگر پوشش می دهد. این قانون و روند در مورد فلنج های لانگ نیز صدق می کند.

کلاس ها و اندازه های استاندارد ساخت فلنج لانگ

هنگام طراحی و تولید همه فلنج ها باید از استانداردهای به خصوصی پیروی کرد و فلنج لانگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی فلنج‌ ها با توجه به جنس و حداکثر فشاری که می توانند تحمل ‌کنند به کلاس‌ های مختلفی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  • رده بندی فشار مطابق با استاندارد ISO
  • رده بندی فشار بر اساس استاندارد ANSI B16.34
  • رده بندی فشار طبق استاندارد (API (6A-6B-6BX

کلاس بندی فلنج گردن بلند نیز با توجه به جنس ماده سازنده اش و اینکه توانایی تحمل فشار و دماهای بالا را دارد، در همه سیستم ها تا کلاس ۲۵۰۰ می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به طور خلاصه می توان انواع کلاس بندی این مدل فلنج را در موارد رو به رو خلاصه کرد: کلاس های 300، 600، 900، 1500 و 2500.

متداول‌ترین طول فلنج های گردن بلند، ۹، ۱۲ و ۱۶ اینچ است اما  در طول‌های بلندتر یا کوتاه ‌تر هم با توجه به نیازهای خاص مشتری قابل تولید هستند. اکثر مواقع هرچه اندازه و درصد تحمل فشار بیشتر باشد، طول کلی نیز بیشتر است اما این موضوع کاملاً در اختیار مشتری است زیرا هیچ طول استاندارد جهانی برای فلنج ‌های گردن بلند وجود ندارد.

تنوع طول فلنج لانگ

این فلنج دنده ای در طول های متداول ۹ و ۱۲ و ۱۶ و همچنین طول کلی بزرگتر یا کوچکتر برای پاسخگویی به نیازهای خاص در سیستم های لوله کشی موجود هستند.

به طور معمول، هر چه اندازه فلنج و درصد تحمل فشار آن بیشتر باشد، طول کلی درخواست شده بزرگتر است. با این حال، این کاملاً ذهنی و به اختیار مشتری است. برخلاف پیشنهادهای رایج، هیچ “استاندارد” طول جهانی وجود ندارد. زیرا این قسمت ها مطابق با کاربرد های لازم ساخته شده اند.

کاربردهای فلنج گردن بلند

همان طور که در ابتدا گفتیم، از فلنج لانگ چیست می توان در سیستم های صنعتی که فشار بالا و شرایط دمایی خاصی را تجربه می کنند، استفاده کرد. همین امر موجب شده است که از این مدل فلنج عمدتاً در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز استفاده شود. اما فلنج لانگ را می توان در ساختمان های تجاری و حتی مسكونی، در موقعیت هایی که نوسان فشار و دما زیاد است (مثل منبع آب یا گاز) نیز مشاهده كرد.

از آن جا که مهم ترین ویژگی این محصول، مقاومت بالا در برابر فشار و بار خستگی است، از این مدل فلنج در فشارهای کاری بالا و تنش های ارتعاشی و برشی زیاد استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که از فلنج های گردن بلند در شرایطی که نیاز است ارتفاع گردن فلنج برای اتصال به لوله بیشتر باشد استفاده می شود اما دیگر کاربرد های فلنج گردن بلند به شرح زیر هستند:

  • اتصال به نازل های تجهیزات
  • متصل شدن به اتصالات Butt Weld
  • مواقعی که انبساط خط لوله باعث ایجاد خمش در لوله می گردد
  • اتصال به مخزن های معمولی و بلند

ابعاد فلنج لانگ

فلنج گردن جوش بلند (فلنج های لانگ) باید به لوله ها جوش داده شود، به این معنی که ابعاد گردن با لوله تطبیق و دارای همان قطر و ضخامت دیواره باشد. معمولاً فلنج های لانگ دارای انتهای ساده هستند. به جز در بخش گردن، فلنج لانگ با فلنج گردن جوش ابعاد یکسانی دارد.

آب بندی فلنج های لانگ

فرآیند آب بندی فلنج گردن جوش بلند با فلنج گردن جوش یکسان است. پس می توان از یک روند و مکان ثابت برای هر دو نوع فلنج بهره جست.

فلنج لانگ چیست فلنج گردن جوش بلند (فلنج های لانگ) می توانند در صورت ساخته شدن با بسیاری از مواد مانند فولاد کربن، فولاد آلیاژی یا استیل ضد زنگ باشد. فلنج های لانگ معمولاً به عنوان فلنج توپی شناخته می شود. این بخش برای انتقال تنش به لوله طراحی شده است.

کلام آخر

ما در این مقاله از مجله خبری گروه صنعتی فانو سعی کردیم توضیحاتی در خصوص فلنج لانگ چیست را به همراه کاربرد آن به شما ارائه کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت ما مراجعه کنید.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل