لوله پلی اتیلن چیست؟

Rate this post

لوله های پلی اتیلن یکی از جدیدترین انواع لوله‌ها و اتصالات هستند که جایگزین خوبی برای لوله‌های فلزی و پی‌وی‌سی محسوب می‌شوند. استحکام و دوام بالای این لوله‌ها موجب شده تا امروزه از انواع لوله پلی اتیلن چیست برای انتقال مایعات و گاز استفاده کنند. سایز لوله های پلی اتیلن طبق استانداردهای بین‌المللی برحسب میلی‌متر است و هر کدام از انواع لوله های پلی اتیلن برای مصارف مختلفی مثل انتقال آب شهری و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از گروه صنعتی فانو قصد داریم تا شما را با لوله پلی اتیلن، مشخصات و انواع آن آشنا کنیم. با ما انتهای این مقاله همراه باشید.

لوله ‌پلی اتیلن چیست؟

لوله‌ پلی‌اتیلن که به اختصار PE گفته می‌شود، نوعی لوله است که از پلیمریزاسیون اتیلن تولید می‌شود. قبل از تولید محصول نهایی لوله پلی‌اتیلن، زمانی که مونومرهای اتیلن تحت عمل پلیمریزاسیون قرار می‌گیرند پلی‌اتیلن تولید می‌گردد. پلی‌اتیلن در گروه گرمانرم‌ها طبقه‌بندی می‌شود که خاصیت ترموپلاستیک دارد. یعنی می‌توان با گرم کردن و ذوب کردن در آن تغییر شکل ایجاد نمود. از خصوصیات پلی‌اتیلن‌ها می‌توان به مقاوم‌ بودن، منعطف بودن و طول عمر بسیار زیاد اشاره کرد.

معرفی انواع لوله پلی اتیلن

مواد مورد استفاده در ساخت لوله های پلی اتیلن با مواد مورد استفاده در سایر محصولات پلی اتیلن متفاوت است. انتخاب لوله های پلی اتیلن مناسب، متناسب با کاربرد موردنیاز، بسیار مهم بوده بنابراین لازم است تا در مورد انواع این لوله ها اطلاعات کافی داشت.

این لوله ها به سه گرید تقسیم می شوند. گرید PE63 به دلیل ضخامت و وزن بالا صرفه اقتصادی ندارد و امروزه این نوع پلی اتیلن مورد استفاده قرار نمی گیرد. گرید PE80 از لحاظ وزن، ضخامت و قیمت پایین تر از گرید PE63 است. همچنین در این گرید با افزایش چگالی، میزان فشار مورد تحمل افزایش یافته است. گرید PE100 با استفاده از بهترین مواد اولیه ساخته شده، وزن و ضخامت کمتری به نسبت دو گرید قبلی دارد و مهم ترین مزیت آن، بی تأثیر بودن ماورای بنفش و اشعه خورشید بر این نوع لوله است.

این لوله ها بر اساس نوع ساخت به دو دسته ی تک جداره و دوجداره تقسیم می شوند. لوله های پلی اتیلن تک جداره را می توان در فشارهای بین 2 تا 40 اتمسفر استفاده نمود. با رشد فناوری های جدید و ساخت مواد باکیفیت تر استفاده از این نوع لوله ها در شبکه های آب رسانی و آبیاری افزایش یافته است.

لوله های پلی اتیلن دوجداره (کاروگیت)، دارای مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی، دما، مواد شیمایی و ضربه هستند. همین طور این لوله ها تحمل فشار از 6 الی 32 اتمسفر را دارند. با توجه به ویژگی های بارز لوله های پلی اتیلن دو جداره از آن ها در صنعت کشاورزی و انتقال مایعات صنعتی و انتقال آب در فشار بالا و سطوح ناهموار استفاده می شود.

لوله پلی اتیلن و کاربردهای آن

همانطور که گفتیم، انواع لوله پلی اتیلن ساختارهای مختلفی نسبت به لوله های معمولی دارند که این سبب می شود تا ویژگی ها و مزیت های مختلفی داشته باشند که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت. به همین دلیل کاربرد آن رو به گسترش بوده و می توانیم شاهد کاربری های جدیدی نیز برای این لوله ها با رشد آنها باشیم.

لوله پلی اتیلن چیست با چگالی بالا از انواع لوله پلی اتیلن در زمینه های مختلف صنعتی، شهری، در حفاری ها و کشاورزی و دریایی بکار گرفته می شود. این کاربرد می تواند در وضعیت های مختلفی مثل کاربرد در سطح زمین، حالت مدفون، سطوح زیر دریا، شناور در دریا. از کاربردهای انواع لوله پلی اتیلن همچنین می توان به استفاده در شبکه های آبرسانی، شبکه های فاضلاب در مقیاس روستایی و شهری، در شبکه های انتقال گاز، سیستم های مایعات و سیالات صنعتی، شبکه های زهکشی، در کشاورزی و در سیستم آبیاری قطره ای، پوشش کابل های برق، کانال های تهویه، سیستم های لایروبی، کابل های مخابراتی و فیبر نوری و انتقال پسماند ها اشاره نمود.

ویژگی های لوله پلی اتیلن

وزن بسیار کم لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن چیست و اتصالات پلی اتیلن دارای وزن پایین‌تری نسبت به سایر انواع لوله‌ها نظیر لوله‌های فولادی و لوله‌های بتنی است که باعث سهولت حمل، بارگیری و نصب آسان لوله پلی اتیلن می‌گردد. مقاومت در مقابل دمای بسیار پایین ،استحکام و قابلیت تحمل تنش‌های کششی و فشاری و انعطاف پذیری بالای پلی اتیلن به کاربر امکان حمل و نصب لوله‌های پلی اتیلن را در اجرای انواع پروژه‌های صنعتی می‌دهد.

لوله پلی اتیلن در برابر ضربه مقاوم اند

مقاومت بسیار بالای لوله پلی اتیلن در مقابل ضربه , نیاز بکارگیری فشارهای بالاتر لوله و اتصالات پلی اتیلن و خریداری تجهیزات ضد ضربه را منتفی می‌کند. این خاصیت در پروژه‌های بزرگ صنعتی باعث سهولت اجرا و کاهش بسیار زیاد هزینه‌های اجرا می‌شود ضمن آنکه ضایعات اجرا را به صفر کاهش می‌دهد.این عامل می‌تواند دلیل بسیار موجهی برای جایگزینی لوله و اتصالات پلی اتیلن با انواع لوله‌های بتنی و فلزی باشد.

لوله پلی اتیلن در برابر فرسایش مقاوم اند

مقایسه پلی اتیلن با دیگر مواد نشان داده است که لوله و اتصالات ساخته شده از این ماده مقاومت بالایی در مقابل ساییدگی دارد، بنابراین لوله پلی اتیلن چیست و اتصالات پلی اتیلن انتخابی بسیار عالی برای انتقال مایعات دارای مواد جامد غیر محلول است. علاوه بر این جوندگان نمی‌توانند به لوله و اتصالات پلی اتیلن آسیبی وارد نمایند زیرا سطح بسیار سخت لوله و اتصالات پلی اتیلن امکان هرگونه آسیبی را از جوندگان سلب می‌نماید.

لوله پلی اتیلن در برابر مواد شیمیایی مقاوم اند

محیط‌های اسیدی و بازی و همچنین بسیاری از محلول‌ها و مواد شیمیایی تاثیری بر پلی اتیلن نمی‌گذارند. همین امر یکی از مهمترین مزیت‌های لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن می‌باشد.لیست بسیاری از مواد شیمیائی که بر روی لوله و اتصالات پلی اتیلن تاثیرگذار نیستند را می‌توان در استانداردهای لوله و اتصالات مشاهده نمود.

جریان پذیری عالی لوله پلی اتیلن

از آنجاییکه سطح درونی لوله و اتصالات پلی اتیلن صاف و با زبری بسیار پایین است، سیالات درون آن جریان سریعی دارند و این به سبب ضریب زبری حدود 0.007 لوله و اتصالات پلی اتیلن می‌باشد.

اتصال پذیری راحت لوله پلی اتیلن

لوله‌های پلی اتیلن به دو صورت کلاف و شاخه عرضه می‌گردند. نوع کلاف که در اندازه‌های پایین موجود است باعث صرفه جویی در هزینه اتصال می‌شود. شاخه‌های لوله پلی اتیلن به روش‌های مختلف قابل اتصال به یکدیگرند. همچنین اتصالات تولید شده بسیار متنوع و سهل در اجرا می‌باشد که می‌تواند بطور کامل اجرا یک سیستم حرفه ای خط لوله پلی اتیلن را پوشش دهد.

انعطاف پذیری بالای لوله پلی اتیلن

لوله‌های ‌پلی اتیلن دارای شعاع خمش مناسب می‌باشد و این خاصیت باعث سهولت نصب لوله‌های پلی اتیلن و نیاز به کاربرد اتصالات کمتر می‌گردد . شعاع مجاز خمش لوله پلی اتیلن به طور متوسط 20 برابر قطر خارجی آن می‌باشد. لوله‌های پلی اتیلن به دلیل انعطاف بسیار بالا راه حل ایده آلی برای حل بسیاری از موارد و مشکلات نصب و اجرا است و از این طریق نصب و اجرا بسیار سریعتر و ارزانتر صورت می‌پذیرد.

اتصالات متنوع پلی اتیلنی

خطوط لوله پلی اتیلن چیست در پروژه‌ها‌ی مختلف نیاز به اتصالات پلی اتیلن دارند که این اتصالات با توجه به نوع پروژه متفاوت خواهند بود. ابعاد و اندازه اتصالات جوشی پلی اتیلن می تواند طبق سفارشات مشتری تولید گردد و همچنین موارد مصرفی آنها در فاضلاب و مواد شیمیایی و اسیدی و نفتی و آبرسانی تحت فشار بوده و با توجه به مقایسه با اتصالات چدنی و فولادی بسیـار مقرون به صرفه می‌باشد.

مشخصات فنی لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن جزو پرکاربرد ترین لوله ها در نیم قرن گذشته بوده است و از خانواده ترمو پلاستیک ها محسوب می شود. این نوع از انواع لوله دارای تغییر پذیری، مقاومت و دوام بسیار بالایی می باشد که توانسته است جایگزین بسیار مناسبی برای لوله های آهنی، چدنی، PVC و غیره باشد و سهم عمده ای از بازار را به خود اختصاص دهد.

لوله پلی اتیلن نسبت به لوله های آهنی، چدنی، PVC و غیره دارای مقاومت و دوام بالاتری می باشد و در چند دهه قبل در خطوط انتقال و لوله کشی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و خطوط انتقال آب در مصارف ساختمانی و کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته است و جایگزین مناسب و مقرون به صرفه ای نسبت به سایر لوله ها بوده است. با وجود مزیت های استفاده از لوله پلی اتیلن این سری از لوله ها در سال های گذشته در اکثر پروژه های آب و گاز و فاضلاب کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

به دلیل صاف و مسطح بودن داخل لوله های پلی اتیلن به هیچ وجه دچار رسوب گرفتگی نمی شود و به مرور زمان این لوله ها پوسیده و یا دچار خوردگی نمی شوند بنابراین برای انتقال آب آشامیدنی مناسب و بهداشتی می باشد. لوله های پلی اتیلن از جنس HDPE تولید می شود که دارای انعطاف پذیری خوب و در برابر خمیدگی بسیار مناسب می باشد که عمر مفید بسیار بیشتری نسبت به سایر لوله ها دارد.

کلام آخر

ما در این مقاله به انواع لوله پلی اتیلن چیست ،کاربرد، ویژگی و مشخصات فنی آن اشاره کردیم. شما می توانید برای خرید این محصول به وبسایت گروه صنعتی فانو مراجعه نمایید و برای دریافت اطلاعات بیشتر با کار شناسان ما در تماس باشید.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل