لوله کربن استیل چیست؟ معرفی انواع لوله کربن استیل

5/5 - (1 امتیاز)

لوله کربن استیل یا به عبارتی همان لوله­‌های نقره­‌ای جزء محصولات صادراتی و تجاری پیشتاز هستند و معمولا بیش از هر فلز دیگری کاربرد دارند و مدت مدیدی است که بخاطر ویژگی چندکاربردی و کم ­هزینه بودن مورد توجه قرار گرفته­‌اند. این لوله­‌ ها در اکثر ساخت­ وسازهای مهندسی و همچنین کاربردهای خاص بخش خودروسازی مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

علاوه­ بر این، لوله­‌های کربن استیل در تولید گپسول گاز LPG، در خطوط انتقال نفت و گاز، فولاد ضدزنگ، ساخت فولاد ساختمانی، تهیه فولاد جهت ساخت مخزن فشار، تهیه صفحات فولاد جهت خودروسازی، لوله‌­های دقیق، و لوله­‌های فولادی کربن بالا/متوسط کاربرد دارند.

لوله­‌های کربن استیل از لحاظ طراحی، ساخت، راه‌­اندازی و نصب، معاینه فنی، تست و ابعاد ایمنی بهره‌­برداری و نگهداری از خطوط انتقال و توزیع گاز مورد تایید قرار گرفته‌­اند.

لوله کربن استیل چیست؟

لوله کربن استیل از فولاد ضد زنگ ، فولاد آلیاژی و مس ساخته شده است. این مدل لوله ها دارای ویژگی هایی مثل عملکرد مکانیکی بسیار بالا، مقاومت زیاد در برابر خوردگی بالا و راحتی عملیاتی بالا هستند.

لوله کربن استیل یا همان لوله های نقره ای جزو محصولات صادراتی و تجاری پیشتاز هستند و به دلیل کم هزینه بودن معمولا بیش از هر فلز دیگری کاربرد دارند. این لوله ها در اکثر ساخت و سازهای مهندسی و در بخش خاصی از خودرو سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین می توان گفت لوله های کربن استیل در تولید کپسول گاز LGP ، در فولاد ضد زنگ ، خطوط انتقال نفت و گاز و … کاربرد دارد.

لوله کربن استیل به چند روش قابل ساخت می باشد که عبارتند از :

  1. FW همان جوش کوره است
  2. ERW جوش مقاومت الکتریک
  3. SAW شیر جوش شیرین
  4. SMLS روش بدون درز

تفاوت کربن استیل و استنلس استیل

براقیت ظاهری

تفاوت کربن استیل و استنلس استیل که از روی ظاهر میتوان تشخیص داد، درخشندگی آنها می‌باشد. فولاد معمولی مات است در صورتی که استنلس استیل به دلیل وجود کروم ظاهر براق و درخشانی دارد.

ترکیب شیمیایی

ترکیب شیمیایی متفاوت، اصلی ترین تفاوت کربن استیل و استنلس استیل است. کربن ماده آلیاژی اصلی برای آهن است. اما  برخی از عناصر دیگر مانند تنگستن ، کروم ، منگنز نیز برای این منظور قابل استفاده هستند. انواع و مقادیر عنصر آلیاژی مورد استفاده، سختی ، شکل‌پذیری و استحکام کششی فولاد را تعیین می کند.

در حالی که در فولاد معمولی، کربن به عنوان عنصر آلیاژی اصلی است. برای این آلیاژ مقادیر عناصر آلیاژی دیگر مانند کروم ، منگنز ، کبالت ، تنگستن مشخص نشده است.

مقاومت دربرابر خوردگی

کروم اضافه شده سبب تفاوت در فولاد ضد زنگ باعث می شود نسبت به کربن استیل دربرابرخوردگی مقاوم شود. کروم خود را به آسانی با آهن به اکسیژن متصل می کند. هنگامی که کروم به اکسیژن متصل می شود ، یک لایه اکسید کروم ایجاد می کند که فولاد را از تخریب و خوردگی محافظت می کند.

کربن استیل کروم کافی برای تشکیل این لایه اکسید کروم ندارد. بنابراین اکسیژن با آهن پیوند میدهد و  منجر به اکسید آهن یا زنگ زدگی می شود.

مزایای لوله کربن استیل

استحکام کششی: کربن استیل دارای استحکام قابل قبولی تا قبل از حالت شکست می باشد .

انعطاف پذیری: به راحتی می توان آن را تغییر شکل داد.

رسانایی حرارتی: قابلیت استفاده در شرایط گرمایی بالا را دارد.

مقاومت در برابر خوردگی: تا حدی توانایی مقاومت در برابر ترکیب با عناصر دیگر را دارد .

بادوام: فولاد کربن بسیار قوی و مقاوم در برابر ضربه است. این امر آن را به یک انتخاب محبوب برای ساخت و ساز، لوله کشی و پشتیبانی از جاده های مدرن تبدیل می کند. این نوع فولاد نیز مانند بسیاری از فلزات دیگر مستعد پوسیدگی نیست.

بی خطر: در مقایسه با بسیاری از مواد دیگر، کار با فولاد بسیار کم خطر است.

دوستدار محیط زیست: فولاد کربنی در مقایسه با بسیاری از مواد دیگر به آسانی قابل بازیافت است و همین امر باعث سازگاری آن با محیط زیست می شود.

مقرون به صرفه بودن: کربن استیل نسبت به سایر جنس ها ارزانتر بوده و از نظر اقتصادی به صرفه است.

انواع لوله کربن استیل

لوله کربن استیل بدون درز یا مانیسمان

لوله کربن استیل مانیسمان معمولا در کارخانجات جوش و نیروگاه ها که حرارت بالایی دارند استفاده می شود. این مدل لوله ها قیمت بالایی دارند و علت آن در این است که تولید و ساخت لوله های مانیسمان به نحوی است که هیچ گونه جوشکاری در آن دخالت ندارد و صاف و یکدست است . این لوله ها در سایز و ابعاد متفاوتی است و نسبت به سایر لوله ها محکم تر و قوی تر است.

لوله فلزی گالوانیزه

لوله گالوانیزه ، لوله فلزی است که قابلیت  ضد زنگ زدگی دارد. در این لوله فلزی گالوانیزه از جوشکاری استفاده نمی شود و از فرایند خاصی به نام گالوانیزسیو با روش غوطه وری گرم استفاده می شود.

لوله گالوانیزه شده گرم

لوله گالوانیزه شده گرم یکی از روش های مهم در تولید فلز روی است که از فلز مذابی ساخته شده  بعد با مواد آهنی واکنش می دهد و بعد از آن به حالت سرد شدن درمی آید . سپس با مواد آهنی واکنش میدهد تا به لایه محکمی تبدیل شود و در برابر زنگ خوردگی مقاومت داشته باشد.

لوله فولادی گالوانیزه شده سرد

این لوله از فولاد ضد زنگ ساخته شده و برای محیط هایی که رطوبت کمی دارد و خشک است و یا در مکان هایی که سرپوشیده است مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله فولادی اسپیرال

لوله فولادی اسپیرال یا حلزونی از نوار باریک فولادی با قطر زیاد تولید می شود. روش ساخت این لوله به این صورت است که نوار فولادی ساختمانی کم آلیاژ یا کم کربن را با زاویه مارپیچی به  شکل خاصی به دور لوله می پیچانند و بعد اتصالات این لوله جوشکاری می شود.

لوله اسپیرال حامل مایع فشاری

نوعی دیگر از لوله های اسپیرال ، لوله اسپیرال حامل مایع فشاری می باشد که با جوشکاری زیر پودر انجام می شود. همچنین با توجه به قطر کم لوله و راندمان بالای انتقال آن می توان از هزینه لوله کشی صرفه جویی کرد و از آن برای انتقال نفت و گاز طبیعی استفاده کرد.

کاربردهای رایج لوله کربن استیل

لوله کربن استیل به ­دلیل برخورداری از ویژگی سفتی، مقاومت، و چکش­‌خواری بیشتراوقات در بخش صنعتی کاربرد دارد. در اینجا به برخی از رایج­‌ترین کاربردهای لوله کربن استیل اشاره می­کنیم:

  • در ساخت سازه­‌ها، ابزارآلات و ماشین‌­آلات صنعتی
  • نیروگاه‌­ها
  • کشتی سازی
  • لوله اصلی آبرسانی در زیر خیابان­‌ها
  • ساختمان سازی، ساخت و ساز و زیر ساخت‌ها
  • لوله­‌کشی آب پرفشار
  • ابزارهای برش چوب و فلز

با آنکه در برخی مقوله‌­ها این لوله‌­ها نسبت به فولاد ضدزنگ نقطه ­ضعف­‌هایی دارد، به­ حق که لوله کربن استیل با ارزش است. این لوله می­‌تواند در برابر شرایط خشن آب­ و هوایی از خود مقاومت نشان دهد، بسیار مقرون­ به ­صرفه است و از ویژگی زیست سازگاری برخوردار است.

روش های اندازه گیری استحکام لوله فولاد کربن

لوله های استیل کربن عموما به عنوان لوله هایی با مقاومت بالا شناخته می شوند و به همین دلیل است که از این لوله در مصارف مختلف تولیدی و صنعتی استفاده های زیادی می شود. معمولا افرادی که قصد خرید این لوله ها را دارند، فاکتور های مختلفی را برای انتخاب لوله مناسب تر در نظر می گیرند که یکی از آنها استحکام لوله است.

استحکام لوله تاثیر زیادی در خروجی نهایی کار ایجاد می کند. بنابراین مهم است که حداکثر مقاومت لوله کربن استیل به صورت کلی تست و اندازه گیری شود تا خریداران بتوانند تصمیم بگیرند که کدام لوله برای استفاده آنها مناسب تر است.

پیچیدگی های زیادی در مورد روش های تست مقاومت لوله استیل کربن وجود دارد که خریداران قادر به انجام آنها نیستند اما کارشناسان فامکو در ادامه قصد دارند شما را با متداول ترین این روش های اندازه گیری آشنا کنند. متدهای اندازه گیری مقاومت لوله های کربن استیل در اندازه های مختلف به شرح زیر می باشند:

سنجش مقاومت کششی: استحکام کششی یک لوله کربن استیل به میزان مقاومت این لوله در برابر فشار های کششی مربوط می شود. در واقع این نوع مقاومت مشخص می کند که لوله کربن استیلی که انتخاب کرده اید تا قبل از شکسته شدن تا چه میزان نیروی کششی را می تواند تحمل کند و با استفاده از روش هایی مانند خم کردن، می توانید میزان مقاومت کششی لوله انتخاب شده را بسنجید.

سنجش استحکام تسلیم: این مقاومت مربوط به شرایطی می شود که لوله قبل از خم شدن یا فرو رفتگی چقدر می تواند در برابر فشار مقاومت کند. استحکام تسلیم در واقع نشان دهنده حداکثر مقاومت لوله در برابر ضربات بیرونی است. تست استحکام تسلیم با ضربه های متداولی که تا زمان فرورفتگی یا تغییر حالت به لوله وارد می شود، انجام می پذیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت فانو مراجعه کنید و با کارشناسان ما در تماس باشید.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل