نحوه محاسبه کاشت میلگرد

5/5 - (1 امتیاز)

آرماتور یا میلگرد که میله‌ای تقویت‌شده با فولاد است، به‌عنوان وسیله‌ای جهت تقویت‌کردن سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درواقع زمانی که طبق محاسبات بتن تحت‌فشار باشد، از روش کاشت میلگرد که یک فناوری تقویت شده‌است، جهت کاهش و کم کردن فشار استفاده می‌شود. کاشت میلگرد بسیار تخصصی است و به محاسبات دقیق و حساب‌شده‌ای نیاز دارد. نحوه محاسبه کاشت میلگرد موضوعی است که در این مقاله گروه صنعتی فانو به آن می پردازد. نحوه محاسبه کاشت میلگرد علمی است و به وسیله نرم‌افزارهای تخصصی و حرفه‌ای قابل‌دستیابی است. جهت اجرایی کردن کاشت میلگرد این محاسبات باید با کمترین خطای ممکن انجام شوند. با توجه به نظرات کارشناسی‌شده سوراخ‌هایی در عمق‌های مشخصی ایجاد می‌شود و میلگردها را به‌وسیله چسب‌ کاشت میلگرد مورد نیاز درون حفره قرار می‌دهند.

استاندارد کاشت میلگرد و بولت

آرماتور یا میلگرد باید در فاصله و جهت مشخصی در بتن قرار بگیرد. درغیر این‌صورت میلگرد کارایی مناسبی را ارائه نمی‌دهد. قرارگیری استاندارد آرماتورها سبب می‌شود که فولاد به‌کاررفته در میلگردها قسمت های مختلف بتن را مقاوم‌سازی و محکم کنند. استاندارد کاشت میلگرد و بولت درواقع مجموعه‌ای از نتایج به‌دست‌آمده از بررسی‌ها و کارشناسی‌های مختلف در این حوزه و آیین‌نامه‌های تعیین‌شده از طرف شرکت‌های عرضه‌کننده انکر بولت‌ها گردآوری شده‌است. در حقیقت استانداردهای ارائه‌شده مشخص می‌کنند که عمق سوراخ کاری‌ها تا چه اندازه باشد یا سوراخ‌کاری چگونه انجام شود. همچنین چسب‌هایی که جهت استحکام‌بخشی به میلگردها استفاده می‌شود نیز شامل استانداردها می‌شوند و میزان استفاده از چسب‌ها و چگونگی تزریق همگی تابع مقررات و چارچوب‌های مشخص‌شده هستند. آماده‌سازی انکرهای شیمیایی و طریقه نگهداری آن‌ها و همچنین تمیز کاری‌هایی که پس از سوراخ‌کردن انجام می‌شود از استاندارد کاشت میلگرد و بولت تبعیت می‌کند. در میان استانداردهای موجود، شرایط و ضوابطی که به انکرهای شیمیایی مربوط می‌شود، جزئیات بیشتری را شامل می‌شود. درواقع خود شرکت‌های تولیدکننده این انکرها اطلاعات و جزئیات محصولات را به‌صورت دفترچه‌ای تدوین کرده‌اند و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. در این دفترچه‌ها اطلاعاتی در خصوص دما و رطوبت استاندارد برای انکرها، چگونگی نگهداری از آن‌ها و نکاتی مرتبط با ایمنی تجهیزات موجود است.

برای دستیابی به چه اطلاعاتی  ، محاسبات کاشت میلگرد و بولت صورت میگیرد ؟

پیش از اجرای کاشت میلگرد در بتن به محاسباتی لازم است که باعث افزایش دقت کار و دستیابی به بهترین نتیجه می‌شود. با محاسبه کاشت میلگرد اطلاعات مهمی به دست می‌آید که براساس آن عملیات اجرایی کاشت میلگرد قابل‌انجام خواهد بود. در ادامه برخی از جزئیات به دست‌آمده در نحوه محاسبه کاشت میلگرد اشاره شده‌است.

  •      پیش­بینی رفتارهای سطح مقطع
  •      محاسبه بار
  •      تعیین محل کاشت میلگرد و بولت
  •      محاسبه عمق سوراخ­کاری

عمق کاشت میلگرد و بولت و محاسبه آن

عمق کاشت به عواملی بستگی دارد که به صورت مستقیم در آن دخیل هستند. خاصیت های فیزیکی و شیمیایی آرماتور از اهمیت زیادی برخوردار است. به گونه­ای که استفاده از آرماتورهای فولادی با کیفیت و خواص مناسب­تر در اعماق بیشتر قابل استفاده است. اما نمونه­‌های دیگر تنها در عمق­‌های کمتر به­‌کار می­روند. از طرفی نوع چسب کاشت میلگرد نیز مهم است و کیفیت آن در عمق کاشت تاثیر زیادی دارد.

نحوه محاسبه کاشت میلگرد و بولت

شرکت‌های تولیدی و عرضه‌کننده انکرها ارقامی را ارائه می‌دهند که در آن انواع انکرها، اندازه آن‌ها، عمق کاشت به‌صورت پیش‌فرض، میزان سوراخ‌کاری موردنیاز و اندازه چسب به‌کاررفته را مشخص می‌کند. البته این ارقام تنها به‌صورت پیش‌فرض هستند و عمق نهایی توسط کارشناس فنی اعلام می‌شود. کارشناس متخصص این آمار و ارقام را با توجه به شرایط موجود تجزیه و تحلیل و تاییدیه نهایی را صادر می‌کند.

نرم‌­افزار محاسبه کاشت میلگرد و بولت

نحوه محاسبه کاشت میلگرد و بولت توسط نرم‌­افزارهایی کاملا تخصصی انجام می­شود که محاسبات پیچیده ریاضی را انجام می­‌دهند. اگرچه تمام این محاسبات توسط یک فرد متخصص و حرفه­ای قابل­‌انجام است اما واگذاری این فرایند وقت­‌گیر به نرم­‌افزارها منطق و معقول به‌نظر می‌­آید. بنابراین نرم‌­افزارهایی در این راستا طراحی شدند و به بازارهای جهانی عرضه­ شده‌­است. تنها کافی است که اطلاعاتی از جمله نوع انکرهای شیمیایی به نرم‌­افزار داده شود. نرم افزار براساس اطلاعات موجود، نحوه محاسبه کاشت میلگرد و بولت را به صورت کامل انجام می­دهد. پس از پایان کار نرم‌­افزار شما اطلاعات دقیقی همچون عمق کاشت میلگرد و بولت، عمق سوراخ­کاری و غیره را دریافت خواهید کرد. توجه داشته باشید که نتایج نمایش داده­‌ شده بر اساس اطلاعات ورودی شما محاسبه می­شوند. بنابراین در ورود جزئیات دقت کنید. REBAR یکی از نرم­افزارهایی است که به کاربران این امکان را می­دهد که پیش از اجرای کاشت میلگرد، مدل­هایی را به­صورت سه‌­بعدی مدل­‌سازی کنند. در این­‌صورت میزان خطاها به شکل چشم‌گیری کاهش می­یابد و هماهنگی­‌های لازم در طول زمان ساخت بیشتر می­شود. علاوه بر محاسبات موردنیاز، این نرم‌­­افزار ارزیابی­های دقیقی از هزینه و خرابی­‌های احتمالی را با سرعت و دقت انجام می­دهد.

تعیین محل کاشت میلگرد و بولت

کارشناس و متخصصی که نحوه محاسبه کاشت میلگرد و بولت را تعیین می­‌کند، معمولا از نرم‌­افزارهای مخصوص و محاسبات پیچیده­ ریاضی استفاده می­‌کند. در اینجا قصد نداریم وارد بحث ریاضی این محاسبات شویم اما باید بدانید که بررسی­‌های صورت­ گرفته درنهایت منجر به پیش‌­بینی عملکردهای سطح مقطع می­شود. واکنش سطح مقطع به ترک­ها در تعیین محل کاشت میلگرد و بولت نقش مهمی دارد. از طرفی می­دانیم که کاشت میلگرد و بولت در بتن به‌­منظور رفع نقایص اجرا، تغییرات رخ­داده در نقشه اجرایی و شرایط بهره­برداری و غیره انجام می­شود. بنابراین محاسبه و تعیین محل کاشت میلگرد براساس این تغییرات تعیین می­شود. درواقع کارشناس اجرایی پس از محاسبات دقیق و تطابق آن­ها با شرایط موجود تصمیم به کاشت قائم یا افقی خواهد گرفت.

محاسبه عمق سوراخ کاری

عمق سوراخ­کاری باید به اندازه و ایده‌­آل باشد.کاهش یافتن عمق سوراخ­ سبب می­شود که اتصالات بتن به­‌خوبی برقرار نشود. دراین وضعیت تحمل باربری بتن درحد قابل‌­ملاحظه­ای کم می­شود و به اندازه مطلوب خود نخواهد رسید. از طرفی اگر عمق سوراخ به اندازه­ای باشد که پس از کاشت میلگرد بخشی از آن بدون استفاده باقی بماند، به­‌هیچ عنوان منطقی و مقرون­ به­‌صرفه نخواهد بود. درواقع این اقدام باعث افزایش هزینه­‌ها می­شود. به ­طورکلی اندازه ایده ال جهت سوراخ کاری و نحوه محاسبه کاشت میلگرد، طبق آیین‌­نامه کاشت میلگرد و بولت انجام می­شود و مقدار مشخص­ شده‌­ای است. این آیین­ نامه­ ها در واقع توسط شرکت­های تولیدکننده و عرضه­ کننده انکرهای شیمایی دراختیار مصرف­ کنندگان قرار می­گیرد. شما از روی عمق سوراخ­کاری مناسب قادر به تشخیص میزان کیفیت و نوع عملکرد آرماتور خواهید بود. بنابراین مطالعه استانداردها و آیین­ نامه ها جهت نحوه محاسبه کاشت میلگرد ضروری است.

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل