کاربرد و ویژگی های گلوب ولو کدامند ؟

5/5 - (3 امتیاز)

کاربرد و ویژگی های گلوب ولو کدامند ؟ جامعه ی پیشرفته ی امروز جهان و سبک زندگی شهر نشینی ما ، بر پایه ی زیرساخت ها بنا شده است . این زیرساخت ها به ثمره‌ی ده ها و صدها سال آزمون و خطا و کسب تجربه‌ی بشر از آزمایشات و محک زدن نظریات علمی به وجود آمده است . منظور از این زیرساخت ها ، یک دنیای عظیمی از تجهیزات ، ابزار آلات ، زحمات کارشناسان و مهندسین مربوطه ، در توسعه ی رفاه مردم در وسعت شهر و کشور ، می‌باشد .

که یکی از این زیرساخت ها ، زیرساخت های صنعتی هستند. که امروزه زندگی شهر نشینی ما انسان ها  به شدت وابسته ی این امکانات از قبل فراهم شده ، در حوزه ی صنعت می‌باشد. در صنعت امروز جهان ، ساختار منابع استخراج انرژی  کارخانه جات و صنایعی مانند پتروشیمی و نفت و گاز وابسته به یک سری ابزار حیاتی ، قدرتمند و ماندگار ، می‌باشند .

گلوب ولو یا به اصطلاح ، همان شیر کروی یکی از این ابزارهای مهم است که در دسته ی شیرآلات صنعتی محصوب می‌شود . همچنین در تمامی خطوط انتقال مواد با حجم بالا ، مثل مایع ، گاز و سیالات حامل ذرات معلق جامد بکار می رود .  در مورد این ابزار زیرساختی ، جالب است بدانید که ، حتی در زیرساخت های شهری مثل آب راه ها و فاضلاب ها هم استفاده شده است.

در این مقاله قصد داریم خدمت شما دوستان عزیز مباحثی را در مورد کاربردهای این ابزار ارائه کنیم . با ما همراه باشید .

در ابتدا با گلوب ولو یا شیر کروی آشنا شوید.

نام این شیر به این دلیل اینطور گذاشته شده که ظاهر این ابزار کروی و گرد است. ولی در بازار شکل های دیگری از آن موجود می‌باشد. ساختار دریچه و قسمت باز و بسته شدن آن (قسمت نشیمنگاه) به گونه ای است که به محض برقرار شدن جریان تماس ، آنها ‏با هم قطع می شود .همچنین به دلیل باز نماندن کامل شیر کروی ، دچار فرسودگی نمی شود.  شیر کروی در گروه شیرهای خطی جای می‌گیرد و در راستای فشار خط لوله کشی نصب می شود.

در نتیجه این امکان وجود دارد که برای تنظیم و کنترل جریان از آن استفاده کرد‎. ‎ همین مورد می تواند در صورت نیاز ، افت فشار بالایی در خط لوله ایجاد کند و از طرفی دیگر با باز شدن فلکه ی کروی آن فشار جریان عبوری را به شدت زیاد می‌کند . متناسب بودن تعداد دور دسته شیر با حجم مجرای خروجی مایع ، عمل ‏تنظیم کردن مقدار جریان را به وسیله ی دست آسان می کند .

در این روز ها ، از این شیرآلات در شبکه های مختلفی ، استفاده می‌کنند . مانند تاسیسات ساختمانی، صنایع آب ، صنایع مواد غذایی ، موتورخانه ها ، خروجی ‏پمپها، پالایشگاهای نفت و گاز ، نیروگاهها ، پتروشیمی ها ، نساجی ها و هر صنعت و مکانی که نیاز به ‏تنظیم میزان حجم جریان عبوری باشد.

برای تکمیل اطلاعات خود ، درباره‌ی این شیر بایستی به استاندارد‎ BSI BS ‎‎۱۸۷۳ ‎مراجعه کنید .

نکته : این دسته از شیر آلات مخصوصا گلوب ولو بیشتر در تنظیم جریان های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد اما لازم به ذکر است که در قطع و وصل کردن جریان نیز ، کاربرد دارد. همچنین برای تهیه ی گلوب ولو باید مقدار ظرفیت جریان و توانایی ایجاد افت فشار آن در نظر گرفته شود.

طرز عمل کرد و ساختار آن

داری یک شیر کروی که در عمده ی گلوب ولو ها شبیه به همدیگر هستند. در قسمت های پایین تر و درونی گلوب ولو ، بدنه ، پلاگ یا دیسک ، استم ، نشیمنگاه و درپوش وجود دارد. دیسکی در آن وجود دارد که استم ، وظیفه ی بالا و پایین کردن آن را بر عهده دارد و به وسیله ی همین عملیات می‌تواند جریان ورودی را کاملا قطع ، و یا کاملا وصل کند. از انواع دیسک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که مصارف مختلفی دارند .

دیسک توپی

این نوع از دیسک های گلوب ولو در جریانات کم فشار و دمای پایین کاربرد دارد و توانایی مهار کردن جریان را دارند اما استفاده اصلی آن ها برای توقف و شروع جریان می‌باشد .

دیسک سوزنی یا نیدل

اگر بخواهیم دیسک سوزنی را در برابر ویژگی های دیسک توپی بیان کنیم ، موازی بودن با جهت جریان سیال است که این ویژگی باعث این می شود که شیر برای تنظیم جریان کاربردی تر و توانمند تر باشد و میزان احتمال فرسایش دیسک  کمتر شود.

البته این خصوصیت در برابر آشفتگی جریان و فشار بالا در درون شیرهای گلوب ولو ، مقاومت بالایی ایجاد می کند.

دیسک کامپوزیت

این دیسک در گلوب لو ها برای بسته شدن بهتر جریان استفاده می‌شود. یک حلقه رینگی بسیار سخت از جنس غیر فلزی در طراحی دیسک کامپوزیتی استفاده می‌شود.

کاربرد گلوب ولو

کاربرد و ویژگی های گلوب ولو در مواردی که ایمنی و اطمینان از عدم نشت مواد ، اولویت بالاتری دارد ، از شیرهای با فشار بالا نظیر گلوب ولو استفاده می شود. این نوع شیر آلات برای کنترل کردن کنترل اتوماتیک نیز مورد استفاده می‌شود ، در این حالت ساقه دریچه به جای نخ پیچیده ، ساقه صافی است و با بلند کردن عملگر مکانیکی یا اکچویتور دریچه شیر باز و بسته می شود .

در جاهایی همچون دریچه و خروجی بویلر، دریچه های توربین و تخلیه و دریچه های تخلیه بخار نیز قابل استفاده است . همچنین در ساختار های خنک کننده و سیستم های سوخت نفتی که نیاز به تنظیم جریان و کنترل نشتی سیال است ، استفاده ی بسزایی دارد.

به طور کلی می‌توان از موارد زیر نام برد :

  1. خط های انتقال کارخانه های مواد غذایی 
  2. کارخانه های انتقال مواد شیمیایی
  3. شرکت های تولید مواد دارویی 
  4. نیروگاه ها و صنایع پتروشیمی
  5. جایگاه های توزیع آب

انواع گلوب ولو بر اساس بدنه

گلوب ولو از نوع Z مخفف TEE PATTERN GLOBE VALVE

پر کاربرد ترین و ساده ترین مدل گلوب ولو نوع Z است. بخش Z شکل که در درون بدنه شیر گلوب که نشیمنگاه را هم شامل می‌شود ، تعبیه شده است. ساختار افقی نشیمن آن را قادر می‌سازد تا ساقه و دیسک به شکل عمود بر محور لوله حرکت کنند ، که این امر باعث از بین رفتن فشار بسیار زیاد می شود. نشیمنگاه سوپاپ به راحتی از راه درپوش در دسترس است ، که در بخش بالای بدنه سوپاپ به دریچه بزرگی متصل شده است. ساختار و مدل این گلوب ولو ، نصب و تعمیر را آسان تر کرده است. از این نوع شیر کاربردی در جاهایی استفاده می‌شود که افت فشار خیلی مهم نمی‌باشد.

گلوب ولو از نوع Y مخفف  WYE PATTERN GLOBE VALVES DESIGN

طراحی بدنه نوع Y به دلیل به طرف سازی مشکل افت فشار بالا در شیرهای نوع Z به وجود آمده است. در این مدل نشیمنگاه و ساقه در با زاویه ۴۵ درجه تا محور لوله قرار گرفته است . کاربرد شیر های بدنه مدل Y برای جریان در فشار بالا که افت فشار هم دارند ، استفاده می‌شوند.  این مدل گلوب ولو عمر بسیار بالایی را داراست و برای مدت طولانی بدون نیاز به سرویس و نگهداری کوتاه مدت ، کار می کند.

نوع زاویه دار یا ANGLE PATTERN GLOBE VALVE

این مدل شیر گلوب ولو ، بدون اینکه از بازویی و جوش لوله اضافی استفاده کند ، جهت گردش را ۹۰ درجه می‌تواند بچرخاند . دیسک این مدل در مقابل جریان سیال ، باز می شود. از مزایای دیگر آن این است که می تواند در شرایط نوسان دار بودن جریان نیز مورد استفاده قرار گیرد . کاربرد این مدل بیشتر زمان های است که جریان سیال به صورت موقتی یا پالسی از شیر عبور می کنند.

انواع شیرهای گلوب ولو ها طبق مدل های اتصال سرپوش بدنه یا Body Bonnet Connection

شیرهای کروی گلوب ولو با سرپوش پیچی

اگر به دنبال گلوب ولو های ارزان قیمت هستید این مدل به دلیل داشتن ساده ترین طراحی از شیر‌های کروی مناسب هستند.

شیرهای کروی گلوب ولو با سرپوش پیچ و مهره

محبوب ترین نوع شیر های گلوب ولو ، این مدل می‌باشد . می‌شود گفت تقریبا اکثر شیر‌های کروی با سرپوش پیچ و مهره ساخته شدند. در این مدل طراحی برای آب بندی بهتر ، نیاز به گسکت در اتصال بین سرپوش و بدنه است.

شیرهای گلوب ولو با سرپوش جوشی

این مورد هم از طراحی های ساده در لیست شیر های کروی شکل گلوب ولو به شمار می‌رود . از نظر وزنی از مدل های کروی با سرپوش پیچ و مهره سبک وزن تر هستند.

شیرهای گلوب ولو دارای سرپوش سیل فشار

از این نوع شیرهای دارای سرپوش سیل فشار برای جاهایی استفاده می شود که فشار و گرما به شدت زیاد است . هر چقدر فشار در قسمت حفره بدنه افزایش یابد ، نیروی بیشتری بر گسکت یا همان واشر شیرهای کروی با سرپوش سیل فشار اعمال خواهد شد.

فواید شیرهای کروی یا گلوب ولوها (Globe Valve)

  1. شیرهای کروی گلوب ولو دارای شات اف (Shutoff) بهتری نسبت به شیرهای دروازه ای دارند.
  2. از آنجایی که سایش دیسک در این شیر های گلوب ولو وجود ندارد ، برای استفاده ی دراز مدت مناسب تر اند.
  3. به علت اینکه از بالای شیر دسترسی آسان به دیسک و سیت می‌توان داشت ، تعمیر کردن آن آسان تر است.
  4. دارای سرعت عملکرد بالاتری نسبت به شیر های دروازه ای هستند . به دلیل اینکه طول عمر کمتری دارند.

کلام آخر

توجه داشته باشید که موارد فنی بیان شده ، در انتخاب نوع شیر آلات گلوب ولو بسیار موثر و کمک کننده می‌باشد .  و همچنین انتخاب بهترین نوع از این شیر آلات به زیرساخت های سازمان شما کمک شایانی خواهد کرد.

خیلی از شما عزیزان سپاس گذار هستیم که با ما با مقاله کاربرد و ویژگی های گلوب ولو در گروه صنعتی فانو همراه بودید

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل