فلنج گلودار (Weld Neck Flange) چیست؟

فلنج جوشی گلودار
5/5 - (1 امتیاز)

فلنج گلودار یا Weld Neck Flange که در این مقاله از گروه صنعتی فانو می خواهیم به آن بپردازیم از جمله فلنج های کاربردی در صنعت است.

فلنج گلودار (Weld Neck Flange) چیست؟

فلنج گلودار چیست ؟ یکی از اتصال دهنده های خطوط لوله کشی فلنج ها هستند. فلنج گلودار یا Weld Neck Flange یکی از رایج ترین و کاربردی ترین انواع فلنج ها است. فلنج ها به طور کلی یکی از ابزارها و تجهیزاتی هستند که برای اتصال لوله ها، شیرآلات و سایر قطعات به هم مورد استفاده قرار می گیرند. استاندارد ASME B16.5 اسندارد ساخت فلنج می باشد.

در مورد شکل فلنج ها می توان گفت که آن ها یک دیسک یا یک صفحه ی دایره ای شکل هستند که بر روی محیط آن ها تعدادی سوراخ قرار داده شده است. این سوراخ ها به فلنج ها این امکان را می دهد تا به کمک پیچ و مهره ها بتوانند به فلنج های دیگر متصل شوند.

فلنج ها این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند به راحتی آن ها را باز و بسته کنند و بتوانند یک خط لوله را به راحتی به سایر اتصالات، شیرآلات یا یک خط لوله دیگر متصل یا جدا کنند.

فلنج گلودار (Weld Neck Flange) چیست؟

گونه های فلنج از نظر آلیاژی چیست؟!

  • فلنج گلودار کربن استیل A105 N
  • فلنج گلودار الوی استیل A182 F1
  • فلنج گلودار الوی استیل A182 F5
  • فلنج گلودار الوی استیل A182 F11
  • فلنج گلودار الوی استیل A182 F22
  • فلنج گلودار الوی استیل A350 LF2
  • فلنج الوی استیل A350 LF3
  • فلنج استنلس استیل A182 F304
  • فلنج استنلس استیل A182 F304L
  • فلنج استنلس استیل A182 F316
  • فلنج گلودار استنلس استیل A182 F316L
  • فلنج گلودار استنلس استیل A182 F321
  • فلنج گلودار استنلس استیل A182 F310

مزایای  فلنج (Weld Neck Flange)

فلنج همان طور که گفته شد دارای یک گردن مخروطی شکل در قسمت انتهایی خود هستند که با شیب کمی به دیسک فلنج متصل می شود. این گردن از طریق جوشکاری لب به لب (Butt Weld) به لوله جوش داده می شود. نکته حائز اهمیت در جوشکاری این است که علاوه بر یکسان بودن قطر گردن و لوله، متریال فلنج و لوله یا نقطه ذوب دو متریال به کاررفته باید یکسان باشد تا در اتصال آن ها مشکلی پیش نیاید.

وجود این گردن باعث می شود تا فلنج مقاومت بالایی در برابر تنش ها، بارهای فشاری و برشی داشته باشند زیرا این قسمت مخروطی شکل باعث می شود تا دیسک فلنج از محل جوشکاری دور باشد و تنش ها و حرارت های ناشی از جوشکاری روی این فلنج تاثیری نگذارند. از طرقی برابر بودن قطر گردن و لوله موجب می شود تا بتوان به راحتی تست رادیوگرافی انجام گیرد.

یکی دیگر از مزیت های فلنج ، آب بندی مناسب آن ها است. با استفاده از گسکت (Gasket) و واشر این فلنج ها حتی در برابر نفوذ هوا نیز آب بندی مناسبی ایجاد می کنند. این دو مزیت ذکر شده برای فلنج های گلودار باعث شده است تا از آن ها در تهویه های مطبوع، دماهای زیر صفر و انتقال سیالات پرخطر یا قابل اشتعال مورد استفاده قرار گیرند.

مزایای  فلنج (Weld Neck Flange)

جنس و متریال فلنج (Weld Neck Flange) از چیست؟

فلنج های گلودار از متریال ها و جنس های متفاوتی ساخته می شوند. مهم ترین نکته در انتخاب جنس فلنج های گلودار، یکسان بودن جنس و متریالی که از آن ساخته شده اند با جنس لوله ها است.

فلنج های گلودار تولیدشده در ایران معمولاً بر اساس استاندارد ASTM ساخته می شوند. رایج ترین متریال هایی که در ساخت این فلنج ها استفاده می شود کربن استیل و استنلس استیل است. همچنین ممکن است آن ها از جنس های آلیاژی ساخته شوند. معروف ترین فلنج های گلودار عبارت اند از فلنج استنلس استیل 304، فلنج استنلس استیل 316، فلنج گلودار A105 و فلنج گلودار ST37.

با توجه به نیاز کاربر متریال های دیگری مانند تیتانیوم و آلومینیوم نیز در ساخت فلنج های گلودار استفاده می شوند. به طور مثال زمانی که در خط لوله نیاز به استحکام بالا و وزن پایین داریم می توانیم از این دو متریال استفاده کنیم.

جنس و متریال فلنج (Weld Neck Flange) از چیست؟

نحوه اتصال فلنج گردن دار چگونه است؟

قسمت گردن این نوع فلنج را در داخل لوله قرار می دهند و با استفاده از جوش Butt Weld آنها را به لوله جوش می دهند.
باید توجه داشت که قسمت گردن باید با لوله از نظر قطر و ضخامت یکسان باشد، به این علت که در مسیر حرکت جریان سیال مانعی وجود نداشته باشد و در نهایت فشار به میزان یکسان در خط لوله تقسیم شود. برای آب بندی کردن این نوع فلنج معمولا از گسکت های اسپیرال وند استفاده می کنند.

تفاوت فلنج گلودار و فلنج اسلیپون در چیست؟

تفاوت فلنج گلودار و فلنج اسلیپون در چیست؟

فلنج های گلودار جوشی در کاربردهای با فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که فلنج های اسلیپون در فشار های کم استفاده می شوند.

فلنج جوشی با قرار دادن قسمت مخروطی شکل در داخل لوله و استفاده از جوش لب به لب (Butt Weld) به لوله جوش داده می شود، اما فلنج اسلیپون توسط دو جوش، یکی در پشت فلنج و یکی در داخل آن، به لوله متصل می شود.

استحکام و مقاومت محاسبه شده فلنج اسلیپون تحت فشار داخلی حدود دو سوم، و عمر آنها در شرایط خستگی حدود یک سوم فلنج است.فلنج اسلیپون طوری طراحی شده است که ابتدا باید به لوله جوش داده شود و سپس به اتصالات لوله، چون طراحی اتصالات به نحوی است که تنها از طریق جوش بات ولد یا لب به لب امکان پذیر است.

علت کاربرد فلنج گلویی

علت کاربرد فلنج گلویی

وجود این گردن مخروطی باعث شده است تا این فلنج ها از نظر ظاهری با سایر فلنج ها متمایز باشند و به راحتی بتوان آن ها را از فلنج های دیگر تمیز داد. برای اینکه بتوانیم فلنج های گلودار را به لوله ها متصل کنیم، قسمت گردن یا همان قسمت مخروطی شکل را در داخل لوله قرار می دهیم و با استفاده از جوش بات ولد (Butt Weld) آن ها را به لوله جوش می دهیم.

قسمت گردن یا گلویی باید از نظر قطر و ضخامت با لوله یکسان باشد تا در مسیر حرکت جریان سیال مانعی وجود نداشته باشد و فشار به میزان یکسان در خط لوله تقسیم شود. همچنین یکسان بودن قطر لوله و گردن فلنج، باعث می شود تا تست هایی مانند تست رادیوگرافی به سادگی انجام شوند.

یکی از مزیت های فلنج گلودار نسبت به سایر فلنج ها همان قسمت گردن آن ها است. این قسمت باعث می شود تا این فلنج ها در برابر بارهای فشاری، ارتعاشی و برشی مقاوم باشند. همچنین باعث می شود تا آن ها در دماهای بالا نیز بسیار مقاوم باشند. دلیل این افزایش مقاومت در برابر دما و تنش ها بسیار ساده است؛ وجود این قسمت مخروطی موجب شده است تا دیسک فلنج از سایر تنش ها و بارهایی که در هنگام جوش کاری انجام می شود، فاصله داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول به وبسایت گروه صنعتی فانو مراجعه نمایید.

برچسب ها