فرایند صحیح جوشکاری لوله مانیسمان

5/5 - (1 امتیاز)

فرایند صحیح جوشکاری لوله مانیسمان ، جنس لوله ها برای این که بدانیم از چه روشی برای جوشکاری آن ها استفاده کنیم بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به بررسی انواع روش های جوشکاری لوله مانیسمان می پردازیم.

به علاوه باید از این مسئله که این لوله ها برای انتقال چه ماده ای مورد استفاده قرار می گیرند نیز اطلاع داشته باشیم. دانستن این دو مورد سبب می شود که از روشی استفاده کنیم که علاوه بر صحیح و بی خطر بودن، با مرور زمان آسیب نبیند.

جوشکاری لوله مانیسمان فعالیتی تخصصی بوده و نیاز به دانش و اطلاعات زمینه ای دارد. رعایت نکات ایمنی قبل و حین جوشکاری نیز بسیار مهم است. از مواردی که قبل از شروع به عملیات جوشکاری لوله مانیسمان باید رعایت شود، می توان به تمیز بودن سطوح لوله هایی که قرار است به هم جوش دهیم، سالم بودن دستگاه جوش و عاری بودن محیط از مواد آتش زا اشاره کرد.

جوشکاری لوله مانیسمان

در استفاده از لوله های فولادی به دلیل برش در طول های مختلف و یا چرخش زاویه لوله ها در سازه ‏‎, ‎‏ ‏به متصل کردن آن ها به یکدیگر نیاز می باشد. لوله های مانیسمان هیچ گونه درزی نداشته اما جهت ‏اتصال چند لوله مانیسمان بهم و یا اتصال لوله مانیسمان به لوله های دیگر نیاز به جوشکاری می باشد ‏که این عملیات توسط روش های مختلف انجام میگیرد.

جوشکاری لوله به چه صورت انجام می شود؟

فرایند صحیح جوشکاری لوله مانیسمان ،‌برای انجام عملیات جوشکاری ابتدا باید به آماده سازی اولیه لوله پرداخت. برای مثال لازم است قطعات را لبه سازی نمود یا پخ زد. سپس اولین قدم در جوشکاری لوله ایجاد یک نقطه جوش کامل و سپس سنگ زدن دو انتهای خال جوش‌ها جهت بدون عیب بودن پاس‌های پرکننده بعد است.

پس از به وجود آوردن خال جوش جهت موقعیت دهی مناسب لوله‌ها جوشکاری را آغاز می‌کنیم. پاس ریشه باید به گونه‌ایی زده شود که باعث ایجاد اتصالی یکنواخت در درز لوله ایجاد شود. سپس نوبت به زدن پاس‌های پر کننده و در نهایت پاس نما می‌رسد.

عملیات جوش لوله مانیسمان

در ارتباط با عملیات جوشکاری لوله های مانسمان باید گفت که لوله های مانیسمان جز لوله های بسیار کاربردی و پر مصرف هستند و جزئی از لوله های بدون درز محسوب می شوند و هم چنین از نظر قیمتی هم از لوله های دیگر که در جنس های مختلف هستند گران تر می باشند و همین امر باعث پرداخت هزینه های بیش تر شده است، چرا که این لوله ها بدون هیچ گونه درز و جوش خوردگی هستند و به اصطلاح بسیار سالم و تمیز هستند.

جوشکاری لوله های مانیسمان هم دارای روش های مختلفی است که در این روش ها، عملیات مختلفی و متنوعی هم بر روی آن ها انجام می شود که البته این موضوع با توجه به روش های مختلف جوشکاری بوده که قرار است بر روی لوله های مانیسمان صورت بگیرد که حتما باید نهایت دقت و حوصله انجام شود، دلیل این موضوع این است که اگر دقت صورتی نگیرد، کار ممکن است با ایراداتی همراه باشد و کار تمیز و خوب از آب در نیاید، پس علاوه بر دقت و حوصله نیازمند افراد متخصص و مهارت دیده هم می باشد.

این نوع از لوله های مانیسمان جوش کاری شده دارای نکته بسیار مفید هستند که باعث شده در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد، که این نکته در ارتباط با استحکامشان در برابر هر گونه زدگی و خوردگی است و البته که آسیبی هم نمی بینند و این موضوع باعث شده متفاوت تر از سایر لوله ها باشند.

این نوع لوله های مانیسمان جوش خورده به دلیل این که از جنس های مرغوب بوده،در مناطق رطوبتی و شرجی بسیار مقاوم هستند و در مناطقی که باران زیاد می بارد می توان به راحتی از این لوله ها استفاده کرد.

انواع جوشکاری لوله مانیسمان

در این بخش از مقاله وب سایت فانو انواع جوش کاری لوله مانیسمان را به همراه تجهیزات مورد نیاز آن ها به شما معرفی می کنیم. در میان انواع جوش کاری لوله مانیسمان همه آن ها به جز جوشکاری با شعله اکسی استیلن، شامل قوس الکتریکی می شوند.

جوشکاری با شعله اکسی استیلن

گازهای اکسیژن و استیلن در این نوع جوشکاری بسیار پرکاربرد هستند. به طور کلی برای انجام جوشکاری با شعله اکسی استیلن نیاز به دستگاه یا تجهیزات خاصی نیست. تنها چیزی که باید در دسترس داشت، یه مشعل است.

وظیفه این مشعل تنظیم کردن میزان مخلوط شدن دو گاز است. همچنین شلنگی که به محفظه گازه هایی اکسیژن و استیلن متصل شده است را نیز کنترل می کند.شاید برایتان جالب باشد که این مدل جوشکاری نیاز به جریان الکتریسیته نداشته و احتمالا نام گذاری آن به عنوان ساده ترین نوع جوشکاری هم، به همین موضوع ارتباط دارد.

جوش قوس الکتریکی

فرایند صحیح جوشکاری لوله مانیسمان ، روش جوش قوس الکتریکی متداول ترین و مهم ترین روش انجام جوشکاری لوله مانیسمان است. با انجام این نوع جوشکاری یک قوس الکتریکی توسط منبع تغذیه ایجاد می شود. از اصلی ترین لوازم برای انجام جوشکاری با این روش، داشتن یک مفتول فلزی برای ذوب شدن در پای جوش است.

هدف از به کارگیری این فلزات، ایجاد نقطه جوش مناسب در محل اتصال لوله های مانیسمان است.توصیه می شود تا مفتول ها و الکترودها از جنس لوله های هدف در نظر گرفته شود. نکته قابل توجه در مورد این نوع جوشکاری این است که جوش قوس الکتریکی بیشتر برای لوله ها و سازه هایی که ضخامت بالا و وزن زیادی دارند، قابل استفاده و نتیجه بخش تر می باشد.

گاز بی اثر و جوشکاری لوله مانیسمان

فرایند صحیح جوشکاری لوله مانیسمان ، این نوع، سریع ترین نوع جوشکاری به شمار می رود و همین عامل سبب توجه صنعتگران و متخصصان این فن به این مدل می باشد. از طرفی دیگر این روش بسیار ساده است و برای انجام آن نیازی به مخلوط کردن گازها احساس نمی شود.

نکات مهم قبل از شروع فرایند جوشکاری لوله مانیسمان

قبل از انجام جوشکاری لوله موارد زیر را رعایت کنید تا کیفیت جوش را بالا ببرید:

  1.  قسمتی که قرار است جوش داده شود را تمیز کرده و مطمئن شوید عاری از هرگونه مواد اضافی و زائد باشد.
    2.    از ایمن بودن دستگاه جوشکاری اطمینان حاصل کنید.
    3.    توجه داشته باشید محیط جوشکاری عاری از هرگونه مواد منفجره و تحریک پذیر باشد.
    4.    حتماً از دستکش، کلاه، عینک و غیره برای افزایش ایمنی جوشکاری، استفاده کنید.
    5.    با توجه به نوع لوله، یکی از روش‌های جوشکاری را انتخاب کنید.

در ادامه با گروه صنعتی فانو همراه باشید شما می توانید انواع لوله ها را از ما خریداری نمایید.

 

برچسب ها

گروه صنعتی فانو رد کردن

خروج از نسخه موبایل