آشنایی با استیل 201 ; تفاوت پروفیل استیل ۲۰۱ و ۳۰۴

آشنایی با استیل 201 ; تفاوت پروفیل استیل ۲۰۱ و ۳۰۴
Rate this post

استیل 201 ، استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸% کروم و ۸% نیکل است و قابلیت فرم دهی و جوشکاری خوبی دارد و همچنین به دلیل مقدار قابل توجه کروم مقاومت خوردگی مناسبی نیز دارد.

از این استیل در بسیاری از موارد صنعتی، پزشکی و دکوراتیو استفاده می گردد و همزمان با تولید بیشتر این فولاد در دنیا موارد مصرف و جایگزینی آلیاژهای قدیمی با آن بیشتر می شود.بهترین گزینه برای مصارف دکوراتیو و ساختمانی به خصوص در محیط های باز استیل ۳۰۴ می باشد زیرا خاصیت ضدزنگ بودن و مقاومت به خوردگی را همزمان و در حد مطلوب دارا می باشد.

استیل ۲۰۱ حاوی ۱۶% تا ۱۸% کروم و ۳٫۵% تا حداکثر ۵٫۵% نیکل می باشد. کم شدن نیکل و جایگزینی آن با عناصری مانند منگنز و نیتروژن باعث می گردد نسبت به نوع ۳۰۴ ارزانتر باشد و همچنین سختی بیشتری داشته باشد. با گروه صنعتی فانو همراه باشید.

ورق استیل 201 چیست؟

در جهت ذکر اینکه ورق استیل 201 چیست باید بگوییم که استیل 201 یکی از آلیاژ های آستنیتی سری 200 می باشد که ضد زنگ نیز بوده است و همچنین با عناصر مختلفی نظیر کروم، نیکل و منگنز به تولید می رسد.

وجود نیکل در ورق استیل سبب آن شده است که در مقابل خوردگی از استیل مراقبت می کند و به دلیل اینکه نرخ این محصول پایین می باشد، جایگزین بسیار مناسبی برای انواع آلیاژ استیل نظیر 301 و استیل 304 بوده است به صورتی که مستحکم بوده و نرمش ناپذیر است.

اما در نظر داشته باشید که اگر به ورق استیل 201 گرما داده شود، انعطاف پذیر نیز خواهد شد. این آلیاژ از دسته آلیاژ های غیر مغناطیسی می باشد به گونه ای که در بسیاری از موارد می توان از ورق استیل 304 به جای ورق استیل 201 استفاده نمود چرا که هیچ مشکلی پیش نمی آید و تفاوت استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ نیز چندان زیاد نخواهد بود.

از این نوع استیل دکوراتیو برای تولید پوشش استیل و جابجایی مایعات و گاز استفاده می کنند چرا که این محصول ورق استیل ۲۰۱ استقامت و پایداری خیلی خوبی دارد و برای مصارف بسیار زیادی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اینکه بهترین استیل ۲۰۱ را خریداری کنید باید توجه داشته باشید که از مکان های معتبر این محصول را خریداری کنید چرا که برای تولید ورق استیل 201 باید باید از مواد اولیه ای با کیفیت مناسب و مطلوب استفاده کنند.

ورق استیل 201 چیست؟

استیل ۳۰۴ چیست؟

این نوع استیل رایج ترین نوع از فولاد های زنگ نزن بشمار می رود. این فولاد شامل عناصر غیر آهنی مثل کروم و نیکل است. میزان کروم در این استیل ۱۸ تا ۲۰ درصد است و میزان نیکل در آن ۸ الی ۵.۱۰ درصد است. فولاد ۳۰۴ از خانواده فولاد زنگ نزن آستینتی است.

نسبت به فولاد های کربنی هدایت الکتریکی کمتری دارد، کاربرد آن خاصیت مغناطیسی ندارد. نسبت به فولاد های رایج دیگر مقاومت به خوردگی استیل ۳۰۴ بیشتر و بالاتر است. فولاد ۳۰۴ به راحتی شکل پذیر است و به اشکال مختلف در می آید، پس در نتیجه می تواند مورد استفاده گسترده ای داشته باشد.

ویژگی‌های منحصر به فرد استیل 201

استیل 201 برای کاربردهای خاص مناسب است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. این محصول با درجه بندی از نظر کیفیت برای سازه‌هایی که در محیط‌های شور و نمکی هستند نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

استیل 201 به عنوان یک فولاد آلیاژی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که عبارت‌اند از:

  • استحکام، مقاومت، انعطاف پذیر بودن در مقابل اکسیداسیون
  • به دلیل قرار گرفتن در خانواده استیل سری 200 و استفاده از نیکل کمتر در ساختارش به عنوان محافظ نیکل شناخته می‌شوند.
  • در کاربردهای مختلف می‌تواند جایگزین مناسبی برای استیل 301 باشد هر چند در محیط‌های شیمیایی دارای مقاومت خوردگی کمتری هستند.
  • مقاومت و قدرت عملکرد بیشتر در محیط‌های سرد به دلیل نیتروژن بیشتر نسبت به استیل 301.
  • در نورد و محیط‌های سرد خاصیت مغناطیسی پیدا می‌کند.
  • ساختار بلوری مانند استیل 201 موجب می‌شود تا به صورت فولادهای فریتی، آستنیتی و مارتنزیتی تقسیم شوند.
  • استیل 201 طی عملیات حرارتی در محدوده دمایی بین 1010 تا 1066 سانتی گراد پخته شده و با قرار گرفتن در معرض هوا، سرد می‌شود.
  • شکل پذیری بالا، مقاومت در برابر خوردگی و میزان انعطاف پذیری بالا

کاربرد استیل 201

کاربرد استیل 201

استیل یا فولاد ضد زنگ 201 مشابه با فولادهای سری 300 و 400 به دلیل مقدار نیکل کمتر استفاده شده در ساختارش از مقاومت خوردگی پایین‌تری برخوردار است به همین دلیل بیشتر در کاربری‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • تولید لوازم برقی خانگی مانند بدنه داخلی ماشین لباسشویی
  • ساخت تجهیزات رستورانی
  • تولید وسایل آشپزخانه، سینک‌های ظرف‌شویی
  • ساخت ابزار هرس کردن درختان
  • تولید کارد و چنگال آشپزخانه
  • استفاده در صنعت معماری به منظور طراحی درب و پنجره
  • واگن‌های راه آهن و طراحی و ساخت کابین‌های قطار
  • صنعت خودروسازی

مقایسه استیل 201 با 304

ساختار فیزیکی استیل 201

فولاد ضد زنگ 201 نوعی آلیاژ استنلس استیل است که در خصوص نیکل ، منگنز و نیتروژن از درصد بیشتری در مقایسه با استنلس استیل 304 و 316 برخوردار میباشد

قیمت ورق استیل

در حالت کلی باید در نظر داشته باشید که قیمت ورق ۲۰۱ ارزان تر از ورق ۳۰۴ می باشد و این تفاوت قیمت به دلیل اندازه و مقدار متفاوت نیکل در ساختار آن است. نیکل سبب بالا رفتن استقامت و مقاومت استیل ها می شود و نقش موثری در جلوگیری از زنگ زدگی دارد.

استقامت و پایداری

ورق استیل ۲۰۱ دارای فشردگی کمتری نسبت به ورق ۳۰۴ می باشد اما پایداری آن حدود ۱۰٪ بیشتر از ورق استیل ۳۰۴ می باشد که این مسئله به دلیل وجود منگنز بیشتر در استیل ۲۰۱ بوده است. ورق استیل 201 و 304 هر دو دارای شباهت هایی اعم از انعطاف پذیر بودن، فرم پذیری و هموار نیز می باشند.

فرم پذیری استیل 201 نسبت به 304

استیل 201 ساختار مقاوم تر و محکم تری نسبت به استیل 304 دارد از این رو فرم پذیری آن نسبت به 304 پایین تر میباشد

رده بندی آلیاژی 201 و 304

استیل 201 یک فلز آستنیتی است همانطور که استیل 304 یک فولاد آستنیتی میباشد.

مغناطیس استیل 304 و 201

فولاد ضد زنگ 201 یک آلیاژ  غیر مغناطیسی است که حاوی مقادیر زیادی کروم و نیکل و میزان کم کربن است.

زنگ زدگی استیل

همانطور که گفتیم برای ساخت استیل 201 از نیکل ببیشتری استفاده می کنند که به همین دلیل استقامت آن در برابر زنگ ضدگی نسبت به استیل 304 کمتر است و همچنین توجه داشته باشید که از آلیاژ 201 به هیچ عنوان نباید در ساخته های دریایی استفاده نمود.

مقاومت در برابر خوردگی پروفیل ۲۰۱ و ۳۰۴

مقاومت در برابر خوردگی پروفیل ۲۰۱ و ۳۰۴

همانطور که می دانید پروفیل استیل یک نوع محصول فولادی است و محصولات فولاد به طور خاص مستعد و دارای پتانسیل ناشی از خوردگی هستند و یا ممکن است قبل از استفاده یا پردازش بیشتر به بررسی دقیق نیاز داشته باشند.
یک دلیل خاص آسیب، زنگ اهن به خاطر آب دریا، باران، چگالش آب در وسایل حمل و نقل، عرق و یا چگالش در داخل بسته‌بندی است.

وسایل حمل و نقل، کشتی‌ها با درپوش‌های انبار ضعیف یا بدون امکانات تهویه، وسایل نقلیه آسیب‌دیده، تخلیه نادرست واگن‌های باربری راه‌آهن و کامیون‌ها، ذخیره‌سازی نادرست در شرایط آب و هوایی و تغییرات دما و شرایط آب و هوایی در طول سفره‌ای طولانی ممکن است منجر به زنگ‌زدگی پروفیل های  شود.

اگر یک پیوند جامد ( چسبندگی ) بین فولاد بتن و آرماتور به دست آید، فولاد نسبتا ً تمیز که از آن زنگ آزاد برداشته شده‌است باید استفاده شود،‌ به عنوان مثال زنگ سطحی اندک ممکن است سودمند باشد. با این حال باید دقت شود تا اطمینان حاصل شود که قطر فولاد تقویتی بتن هنوز الزامات محاسبات استاتیک را دارد .

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده در بالا می توان نتیجه گرفت که فولاد ضد زنگ 201 دارای قیمت پایین تر،دوام وسختی بهتر نسبت به استیل304 می باشد و همچنین استیل304 از قابلیت مقاومت در برابر خوردگی بیشتری نسبت به استیل201 برخوردار است.

برچسب ها