استنلس استیل چیست ؟ +‌ویژگی ها و کاربرد استنلس استیل

استنلس استیل چیست
5/5 - (1 امتیاز)

استنلس استیل چیست یا فولاد ضد زنگ یک آلیاژ آهن و کروم است. یکی از مهم ترین مزایای استنلس استیل این است که در برابر خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و با افزایش کروم نیز بیشتر هم می شود. اتصالات استنلس استیل که در اصل فولاد ضد زنگ یا فولاد زنگ ‌نزن نامیده می شود، گروهی از آلیاژهای آهنی است که حاوی حداقل 11 درصد کروم است، ترکیبی که از زنگ زدن آهن جلوگیری می کند و همچنین خواص مقاوم در برابر حرارت را ارائه می دهد.

انواع مختلف فولاد ضد زنگ عبارتند از: عناصر کربن، نیتروژن، آلومینیوم، سیلیکون، گوگرد، تیتانیوم، نیکل، مس، سلنیوم، نیوبیم و مولیبدن. در این مقاله به بررسی همه چیز درمورد استنلس استیل می پردازیم. با ما در فانو همراه باشید.

تعریف استنلس استیل

علت نامگذاری این فولادها تحت عنوان استنلس استیل (stainless steel) این است که بر خلاف فولادهای معمولی در مقابل هوا و رطوبت لکه نمی شوند و زنگ نمی زنند. ورق استیل، آلیاژی پایه آهن با حداقل 11% کروم (Cr) می باشد.

کروم در فولاد باعث ایجاد خاصیت محافظت یا رویین شدن در مقابل خوردگی (Passivation) می گردد. علت به وجود آمدن این خاصیت، تشکیل لایه اکسید کروم بسیار چسبنده با ضخامت تقریبی 100 آنگستروم روی سطح ورق استیل می باشد که اکسیژن موجود در هوا برای ایجاد آن کافی است.

در ورق استیلی که فقط حاوی کروم است و عناصر آلیاژی دیگری ندارند، این لایه اکسیدی دارای ترکیب Cr2O3 و در فولاد هایی با عناصر آلیاژی دیگر، ترکیبی از اکسید آنها می باشد که معمولاً باعث تثبیت آن در محیط های شیمیایی می گردند.

خاصیت رویینگی با افزایش درصد کروم افزایش می یابد. حداقل درصد کروم برای تشکیل لایه محافظ 10.5 درصد می باشد که در این صورت استنلس استیل تنها در مقابل اتمسفر عادی مقاوم می باشد.

وقتی درصد کروم به 25 تا 30 درصد افزایش یابد، خاصیت اصلی ورق استیل -یعنی مقاومت به خوردگی- افزایش یافته و مقاومت به اکسیداسیون به حداکثر خود می رسد. رویینگی وضعیتی موقتی و غیرپایدار از ورق استیل می باشد که پایداری آن علاوه بر ترکیب فولاد، بستگی به عواملی نظیر نوع و غلظت محیط خورنده، درجه حرارت و غیره دارد.

اگرچه بیشترین کاربرد ورق استیل به علت خاصیت مقاومت به خوردگی آنها در محیط های مختلف شیمیایی است، اما کاربرد مهم دیگر آنها در درجه حرارت های بالا تحت عنوان آلیاژهای استنلس استیل چیست مقاوم به دما می باشد که معمولاً کمتر به آن توجه می شود.

از جمله این آلیاژها می توان به انواع ورق استیل 309 و 310 اشاره کرد. این دو نوع آلیاژ، به ورق استیل نسوز نیز معروفند.

ویژگی های کاربردی استنلس استیل

ویژگی های کاربردی استنلس استیل چیست؟

  • خواص الکتریکی و مغناطیسی دارد.
  • به صورت کامل قابل بازیافت و ظاهر جذابی دارد
  • مقاوم بسیار بالایی در برابر حرارت و خوردگی دارد.
  • عمری طولانی و مفید در مقایسه با هزینه پرداختی دارد.
  • از آنجایی که اصطلاح استنلس استیل چیست طیف وسیعی از مواد را در بر می گیرد، خواص مکانیکی بالایی نیز دارد.

ویژگی‌های ورق استنلس استیل

به صورت کلی ورق‌های استیل قابلیت بازیافت دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ظاهر زیبا
  • ضدزنگ بودن
  • قابلیت بازیافت
  • قابلیت جوشکاری
  • عمر مفید و طولانی
  • مقاوم در برابر خوردگی

ویژگی های ورق های استنلس استیل

برخی از انواع ورق استنلس استیل

  • ورق استیل 304
  • ورق استیل ۳۲۱ : این ورق معمولی ترین گونه ورق نسوز می باشد.
  • ورق استنلس استیل ۳۱۶ : ورق استیل ۳۱۶ به اسم ورق ضد اسید نیز معروف است.
  • ورق استنلس استیل ۴۳۰ : ورق استیل ۴۳۰ بگیر که در غشا و بدنه موتور ها و یخچال فریزر و غیره استفاده دارد.
  • ورق استیل ۴۲۰ : ورق استیل ۴۲۰ برای آبکاری مناسب است و در تولید ظروف آشپزخانه استفاده های گسترده ای دارد.
  • ورق استیل ۳۱۰ : ورق استیل ۳۱۰ با درصد زیاد کروم و نیکل که معمولا تا ۱۲۰۰ درجه می توان استقامت خود را ثابت نگه دارد.

پرکاربرد ترین ها :

عمده ترین و پرکاربردترین آنها استیل ۳۰۴ است که برای کاربرد های ایجاد مخزن، غذایی، عایق کاری و دکوری می باشد و در مقام دوم ورق استیل ۳۱۶ واقع شده است که در صنعت محفظه های ضد اسید، صنعت دارویی برای ممانعت از آلودگی ها و فقدان زنگ زدگی و فرسودگی ورق های استیل ۳۱۶ می باشد.

نسور ها :

ورق استنلس استیل ۳۲۱ نسوز که در کاربرد های ضد گرمایشی و درجه حرارت بسیار و در کوره ها با درجه حرارت نسبتا زیاد به کار برده می شود و درجه حرارت ثابتی در برابر اکسیداسیون استیل ۳۲۱ تقریبا ۹۵۰ درجه سانتی گراد می باشد. و در پایان فروش ورق استیل ۲۰۱ برای کاربرد های دکوراتیو و ساخت لوله نرده مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر و اقسام ورق های استیل در اندازه های متنوع و ضخامت های گوناگون مهیای ارائه در سراسر کشور با مطلوب ترین قیمت قابل عرضه می باشد.

ورق های استنلس استیل چه کاربردهایی دارند

کاربردهای ورق استنلس استیل

یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های ورق استنلس استیل چیست ، قابلیت بازیافت ‌پذیری به صورت نامحدود است که آن را به فلزی پُرطرفدار تبدیل کرده است. این ورق، کاربردهای گوناگونی در صنایع مختلف دارد، ازجمله:

  • صنایع غذایی
  • صنایع پتروشیمی
  • ساخت لوازم خانگی
  • ساخت بدنه، پوشش و سقف آسانسور
  • ساخت قطعات بزرگ در کشتی‌سازی
  • ساخت بدنه‌ی خودرو، هواپیما و کامیون

کاربرد ورق استیل در صنایع ساختمان سازی

بر اساس معیارهای کمیسیون جهانی ورق استیل ، یک نوع استیل آلیاژی است که ساختار آن از آهن، منگنز، گوگرد، کربن، فسفر، کروم، نیکل و سیلیکون می باشد.

تداوم، وفق پذیری، ثبات و استقامت از جمله عمده ترین مشخصه های ورق استیل بوده که آن را به یک ماده بسیار مطلوب در اقسام مصارف نموده است. به عنوان مثال در صنعت ساختمان سازی بیشترین به کار گیری از این محصول را دارد که حداکثر ۵۰٪ از استیل های ساخته شده را در به خود اختصاص داده است.

انواع مقاطع استیل موجود در بازار

انواع مقاطع استیل موجود در بازار

  • لوله استیل

لوله استیل نازک یا لوله استیل دکوراتیو که در بیشتر مواقع آن را با نام لوله استیل درزدار می شناسند، محصولی است که از ورق استنلس استیل در آلیاژهای گوناگون و براساس استاندارد AISI 304 تولید شده اند.

شیوه تولید آن ها با کمی تفاوت های جزئی مانند لوله استیل مبلی است. آلیاژهای استفاده شده در آن 201، 304، 310، 316 و 321 است.

  • ورق استیل

امروزه خرید ورق استیل به دلیل کاربرد آن در صنایع گوناگون بسیار رواج دارد. به طور کلی این محصول از طریق نورد شمش استیل ساخته می شود.

این محصول به خاطر داشتن ضخامت کم در برابر طول و عرض؛ دارای انعطاف پذیری بالایی است. از این رو شخص تولید کننده به راحتی می تواند به راحتی آن را نسبت به نیاز خود تغییر دهد. به این خاطر بیشتر افراد در صنایع متنوع از ورق استیل نازک و ضخیم استفاده می کنند.

  • میلگرد استیل

میلگرد استنلس استیل را بیشتر با نام فولاد ضد زنگ یا زنگ نزن می‌شناسند. این محصول دارای مقاومت خوردگی بسیار بالایی است و در برابر دماهای بالا پایداری زیادی دارد. این فولادها حاوی ۱۱ درصد کروم است، به همین دلیل کاملاً در مقابل زنگ زدگی مقاوم است.

میلگرد استیل دارای خواص مطلوب بسیاری است که به کاربرد گسترده آن در ساخت قطعات در بسیاری از بخش‌های صنعتی کمک زیادی می‌کند. مهمتر از همه، به دلیل محتوای کروم، در برابر خوردگی بسیار مقاوم است

  • تسمه استیل

تسمه استیل از نوع فولاد ضد زنگ است که برشی از سطح فولاد می باشد. این نوع تسمه بیشتر به صورت گرید 304 در بازار موجود است و ساخت کشور هندوستان است.

از مهم ترین ویژگی های تسمه فولادی استنلس استیل می توان به استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی آن اشاره کرد. از این رو از تسمه استنلس استیل 304، 316، براق، طلایی، دکوراتیو در محیط های دریایی و اکسید کننده قابل استفاده هستند.

لوله استیل و کاربرد آن در صنایع غذایی

  • لوله استیل صنایع غذایی

لوله استنلس استیل صنایع غذایی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی در صنایع مختلف کاربرد دارد. زمانی که از فولاد ضد زنگ به درستی مراقبت و نگهداری شود، هزینه های نگهداری پایینی دارد.

مقاومت در برابر زنگ زدگی این لوله به دلیلی وجود کروم است. این لوله با آلیاژهای 304 و استنلس استیل 316 و در دو شکل بدون درز و درزدار تولید می شود.

جمع بندی :

با توجه به موارد گفته شده، ورق استنلس استیل چیست یکی از پُرکاربردترین مواد اولیه در صنایع مختلف است که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به سطح صاف و صیقلی، ظاهر براق و زیبا و همچنین ضد زنگ بودن آن اشاره داشت. این نوع ورق در گریدهای مختلف، تولید و روانه‌ی بازار می‌شود که هر کدام، در صنایع مختلفی کاربرد دارند.

برچسب ها