انکربولت چیست ؟ تفاوت رول بولت و انکربولت

انکر بولت چیست
Rate this post

انکر بولت چیست ؟‌استفاده از کلمات رول بولت، انکر بولت و رولپلاک هنگام پرسیدن قیمت پیچ و مهره در صنعت ساخت و سازی پرکاربرد است اما برای افرادی که تازه وارد کار ساخت و ساز ساختمان شده‌اند، این کلمات به دلیل شباهت نام، اشتباه گرفته می‌ شوند. در صنعت ساخت و ساز ساختمان علاوه بر خرید پیچ و مهره برای اتصال قطعات فلزی، گاه نیاز است که دیگر متریال مانند بتن را به دیگر اجزا متصل نمود. برای مثال اتصال سنگ نما به بدنه بتونی ساختمان و … در این زمان است که استفاده از رول بولت و انکر بولت و رولپلاک اهمیت می‌یابد.

انکر بولت چیست؟

انکر بولت چیست در لغت به معنای بست، اتصال و سفت شدن است. در واقع می‌توانیم انکر بولت‌ها را مثل پیچی در نظر بگیریم که از آن برای اتصال به بتن، سطوح مختلف، نصب قطعات یا تعمیر و گسترش مصالح فولادی روی صفحات استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانید با تفاوت انکر بولت، اکسپنشن بولت و رول بولت بیشتر آشنا شوید، در این قسمت قصد داریم انواع مختلف آن را به شما معرفی کنیم.

انواع انکر بولت ها کدام اند؟ | انکر بولت چیست

انواع انکر بولت‌ها

انکر بولت چیست ، به صورت کلی این قطعه به سه دسته شیمیایی، مکانیکی و استاد بولت تقسیم می‌شوند. برای شناخت بیشتر توجه شما را به ادامه مطلب جلب می‌کنیم.

۱. انکر بولت شیمیایی

در این نوع از بست شیمیایی استفاده می‌شود. از انکر بولت شیمیایی برای چسبندگی بیشتر به بتن استفاده می‌شود؛ چراکه باعث افزایش مقاومت بتن و چسبندگی بین میلگرد و بتن می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد و مهندسان عمران آن را تحت عنوان چسب کاشت یا چسب بتن می‌شناسند. شما می‌توانید از این انکر بولت‌ها برای هر سطح و قطری استفاده کنید و اصلا محدودیت نصب ندارد.

۲. انکر بولت مکانیکی

این نوع در سوراخ‌های بتن قرار داده می‌شوند؛ چراکه از یک سر مخروطی و میله استوانه‌ای واشر و مهر تشکیل شده است. انکر بولت مکانیکی به نام رول بولت‌ نیز شناخته می‌شود.

انکر بولت مکانیکی | انکر بولت چیست

۳. استاد بولت

استاد بولت به شکل پیچ و مهره است. معمولا هزینه این نوع نسبت به سایر آن‌ها پایین‌تر است و به راحتی روی سطوح مختلف نصب می‌شوند. باید توجه داشته باشید که از استاد بولت برای کارهای سبک‌تر استفاده می‌شود.

اهمیت ویژه انکر بولت

بزرگ‌ترین دغدغه مهندس‌ها اتصال بین بتن و دیگر اجزاء مانند اتصال پلیت‌های نما می‌باشد، از این رو اختراع و تولید انکربولت چیست اهمیت ویژه‌ای در این امر دارد. به طور کلی انکرها به دو دسته‌بندی Post-install و Cast-In تقسیم شده‌اند.

قبل از بتن‌ریزی از انکربولت‌های Cast-In استفاده می‌شود. گاهی به دلیل تغییر نقشه، انکرها به صورت Cast-In در محل جهت اتصال ابزاری به بتن وجود ندارد که در این صورت از ابزار انکرهای Post-install استفاده می‌شود.

رول بولت چیست | انکر بولت چیست

رول بولت چیست؟

در واقع رول بولت هیچ نوع خاصی از انکرها نیست بلکه در اصل نام یک محصول از برند انگلیسی رول پلاگ یا راول پلاگ (rawl plug) می باشد.

در سال ۱۹۱۱ مشکلی در تعمیر موزه بریتانیا به وجود آمد. لازم بود لوازم الکتریکی بدون ایجاد آسیب به دیوارها متصل شوند. این کار با استفاده از روش‌های قدیمی که در آن دیوار را سوراخ می‌کردند و چوبی در آن می‌گذاشتند و سپس پیچ را داخل چوب می‌بستند کار ساده‌ای نبود.

جدای از بحث تفاوت انکر بولت و رول بولت، شاید برای تان جالب باشد که در کشور ما به انکر بولت های مکانیکی از هر نوع و برندی، رول بولت می گویند. بنا بر این اگر بگوییم که رول بولت هیچ نوع خاصی از انکر بولت به شمار نمی آید، زیاد جای تعجب نیست. در واقع رول بولت تنها نام یک محصول از برند انگلیسی رول پلاک یا راول پلاک است.

نصب رول بولت در سه مرحله انجام می شود. نخست، محل قرار گیری آن را سوراخ می کنند. سپس رول بولت در جای خود قرار گرفته و بعد به واسطه آچار از محل پیچ و محل در داخل بتن محکم و ثابت می شود. رول بولت پروانه ای یکی از مهم ترین انواع رول بولت ها به شماره می آید.

تفاوت انکر بولت با رول بولت

انکر بولت چیست ،  اگر بخواهیم صادق باشیم تفاوتی بین انکر بولت و رول بولت نیست و رول بولت واژه اشتباهی است که در بین اهل فن رایج شده است. تمام آنچه به عنوان رول بولت می‌شناسیم یکی انواع انکر بولت مکانیکی هستند که برای اتصال بتن و سنگ به قسمت‌های فلزی سازه‌ها استفاده می‌شود. به عبارتی انکربولت‌ها همان رول بولت‌ها هستند و هیچ تفاوتی بین این دو دیده نمی‌شود.

انواع انکر بولت به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ انکر بولت فیزیکی، انکر بولت شیمیایی و استاد بولت‌ها. انکرهای فیزیکی خود به مدل‌های بسیار متنوعی تقسیم می‌شود و بسته به نوع کاربرد می‌توان از مدل‌های مختلف آن استفاده نمود.

برای مثال انکر بولت سقفی برای اتصال لوستر و هر جسم سنگین از سقف کاربرد دارد. انکر شیمیایی نوعی چسب کاشت میلگرد است که برای اتصال هر مدل راد، انکربولت یا میلگرد به بتن استفاده می‌شود.

این ماده ترکیبی از رزین و هاردنر است و در ابعاد و اندازه‌های مختلف توسط برندهای متعددی تولید می‌شود. استاد بولت‌ها نیز اغلب در صنایع نفت و گاز برای اتصال فلنج و لوله‌های انتقال کاربرد دارد.

کاربردهای رول بولت و انکر بولت

کاربردهای رول بولت و انکر بولت

انکر بولت چیست مواردی که در آن از رول بولت و انکر بولت استفاده می‌شود و یکی در نصب تجهیزات و پیش‌ساخته هایی هستن که باید به دیوار و سقف نصب شوند که با استفاده از آن که بنیاد آن‌ها را تثبیت می‌کنند یا این‌ که در ساختمان‌ها در سرویس‌های بهداشتی برای نصب لوازم آن‌ها استفاده می‌شود یا این‌که در هنگام ساخت ریل برای قطارها برای تثبیت کردن ریل بر روی زمین از بولت استفاده می‌شود و در آسانسورها و پله برقی‌ها نیز برای تثبیت صفحه‌های آهنی از آن که بولت ها استفاده می‌شود.

همچنین برای نماهای ساختمانی که در آن‌ها از نماهای آهنی استفاده می‌شود، نیز از آن عبارت‌ ها استفاده می‌کنیم در لوله‌کشی و کانال‌کشی ها ساختمان‌ها یا لوله‌ای یا کانال‌کشی های گازی برای تثبیت این اعضا نیز از آن که بولت استفاده می‌شود.

انکر بولت چیست ، در کارخانجات ماشین‌سازی کاربردهای گوناگونی دارند آنکه بولت‌ ها و همچنین در کشتی‌ ها و بنادر ها برای جرثقیل‌ های سقفی استفاده می شود برای نصب دکل‌هایی که ارتفاع آن‌ها زیاد هست و نیاز دارند که استحکام و مقاومت آن‌ ها بالا رود نیز از آن کربنات‌ ها استفاده می‌شود و همچنین در هواپیماسازی که به قسمتی از هواپیما که آشیانه نام دارد نیز از این ابزار استفاده می‌شود.

نکات مهم خرید انکر بولت و رول بولت | انکر بولت چیست

نکات مهم برای خرید انکر بولت و رول بولت

انکر بولت چیست میزان تحمل وزن رول بولت و انکر بولت ها در زمان خرید، باید مورد توجه قرار بگیرد. همچنین تعداد بولت های مورد نیز باید چک شود.

باید بررسی کرد که صفحه ستون ها و رول بولت ها چه میزان هزینه در بر خواهند داشت. چرا که این موارد بر قیمت نهایی پروژه نیز تاثیرگذار می باشند. توجه به نوع رول بولت نیز از ضرورت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال اگر می خواهید رول بولت امکان توزیع بار داشته و فشار زیادی را به مصالح پایه وارد نکند، از نوع سقفی پروانه ای آن استفاده کنید. در صورتی هم که مصالح پایه ضخامت کمی دارند، می توانید از رول بولت توخالی استفاده کنید.

برچسب ها