بوشن چیست ؟ + کاربردها و موارد استفاده بوشن ها

بوشن چیست و چه کاربردی دارد
Rate this post

بوشن چیست یکی از انواع بوشن‌ها محسوب می‌شود که که برخی افراد آن را با نام براز بوشن و یا براز بوش می‌شناسند. این نوع بوشن یکی دیگر از تجهیزات و اتصالات برقی محسوب می شود که در اشکال و سایزهای مختلف تولید می‌شود. این محصول بسته به نوع کارکرد از مواد اولیه گوناگون فلزی و پلاستیکی ساخته می‌شود که هر یک وظیفه خاص خود را دارد. در ادامه این مقاله فانو قصد داریم تا به شما بوشن، و انواع آن و کاربرد بوشن ها را به شما بگوییم. با ما همراه باشید.

بوشن چیست و چه کاربردی دارد؟

بوشن چیست و انواع آن از جمله اتصالاتی هستند که در کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و یکی از کاربردهای مهم آن در اتصالات خطوط لوله می‌باشد. دو طرف بوشن از داخل و بیرون دارای رزوه بوده و به وسیله آن می‌توان دو لوله یا دو اتصال با سایزهای مختلف را به یکدیگر متصل کرد.

بوشن چیست

دلیل استفاده از بوشن برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر چیست؟

استفاده از این اتصالات در صنایع مختلف دارای مزایای زیادی است و به همین علت است که امروزه به طور گسترده‌ای از این محصولات برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود. اولین و مهم‌ترین مزیت این قطعات این است که با اتصال لوله‌ها به یکدیگر جداکردن و درنتیجه تعمیر آنها بسیار ساده‌تر می‌شود. این قطعات از هر دو سمت رزوه شده‌اند و همین عامل نیز باعث می‌شود تا اتصال لوله‌ها به یکدیگر با استفاده از آنها بسیار ساده‌تر شود.

این محصولات دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و در نتیجه در اثر فشار زیاد آسیبی به آنها یا مسیرهای لوله‌کشی شما وارد نمی‌شود. پس شما می‌توانید با خیالی راحت آنها را به لوله‌های خود متصل کرده و از مزایایی که به شما ارائه می‌دهند نهایت بهره را ببرید. طراحی این قطعات به‌صورت استوانه‌ای‌شکل است که همین عامل نیز باعث می‌شود تا وصل کردن دو لوله بسیار ساده‌تر شود.
نکته مهم دیگری که باید درباره مزایای بوشن بدانید این است که آب‌بندی این قطعات نیز به‌سادگی صورت می‌گیرد. درصورتی‌که عملیات آب‌بندی را با دقت انجام دهید می‌توانید مطمئن باشید که نشتی آب در ناحیه اتصال نخواهید داشت.

معرفی انواع بوشن در گروه صنعتی فانو

معرفی انواع بوشن

با توجه به آنکه بوشن‎ها از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین قطعات در لوله و اتصالات صنعتی و سیستم‌های لوله‌کشی هستند و می‌توانند در اتصال انواع لوله‌ها به همدیگر بسیار مؤثر باشند در انواع مختلفی تولید می‌شوند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر خواهد بود.

بوشن ساده

بوشن‌های ساده یک قطعه استوانه‌ای شکل توخالی و ریخته شده هستند که معمولاً از جنس چدن بوده و از داخل قلاویز شده‎ اند (رزوه دار شده). این بوشن ها می‌توانند دو لوله که دارای قطر یکسانی هستند و در یک راستا قرار دارند را به همدیگر متصل کنند.

بوشن روپیچ توپیچ

بوشن‌های روپیچ توپیچ از جمله پرمصرف‌ترین و کاربردی‌ترین بوشن‌ها هستند که در حقیقت همان بوشن ساده بوده و با این تفاوت که در دو سر به ترتیب از داخل و خارج دارای شیار (قلاویز و حدیده) هستند. این نوع از بوشن‎ها می‌توانند برای اتصال دو لوله استفاده شوند به این صورت که یکی از لوله‌ها از رو و دیگری از داخل دارای شیار و دندانه باشد.

بوشن یک سر دنده (بوشن و مهره)

بوشن‌ تبدیل

بوشن‌های تبدیل نیز به نوعی از بوشن‌ها گفته می‌شود که دارای دو سر متفاوت با قطرهای مختلف هستند. این قطعات می‌توانند لوله‌هایی با قطرهای مختلف را به هم متصل کنند. شاید بتوان گفت بوشن‌های تبدیل از مهم‌ترین قطعات مصرفی در سیستم‌های لوله‌کشی خصوصا در لوله‌کشی استخرها و … است.

چرا که در این سیستم ها تبدیل و اتصال لوله‌هایی با قطرهای مختلف به همدیگر بسیار رایج است. در مقاله ای با عنوان اصول لوله کشی استخر به بررسی اصول کلی لوله‌کشی و استفاده از اتصالات و قطعات مختلف پرداخته شده که می‌تواند اطلاعات مفیدی به خوانندگان ارائه کند.

بوشن یک سر دنده (بوشن و مهره)

بوشن‌های یک سر دنده معمولاً از جنس پی وی سی هستند و می‌توانند برای متصل کردن لوله‌های پی وی سی به قوطی گالوانیزه استفاده شوند. این بوشن‌ها می‌توانند برای اتصال لوله‌های برق به تابلوهای برق نیز بسیار کاربردی باشند.

بوشن دو سر کوپل تخت

بوشن‌های دو سر کوپل تخت نیز نوعی از بوشن‌ها هستند که می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. این بوشن ها معمولاً زمانی استفاده می‌شوند که برای تعمیر شکستگی ها و … فضای کمی در دسترس است و یا اینکه نیاز هست که انشعابات جدیدی به سیستم لوله‌کشی اضافه شود.

بوشن فولادی

بوش‌های فولادی استفاده‌ها و کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند و در دو نوع بوشن جوشی فولادی و بوشن جوشی استیل در دسترس هستند و می‌توانند برای اتصال لوله فشاری و سایر لوله‌ها به همدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.

بوشن جوشی و فولادی

بوشن جوشی

بوشن‌های جوشی نیز از جمله بوشن‌هایی هستند که می‌توانند در صنایع مختلفی همچون بخار، آب و فاضلاب، گاز، پتروشیمی و … کاربردهای زیادی داشته باشند. بوشن های جوشی می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل بوشن جوشی مانیسمان، بوشن جوشی فشار قوی، بوشن جوشی استیل، بوشن جوشی فولادی و بوشن جوشی درزدار هستند و می‌توانند لوله‌ها را به هم متصل کنند.

زمانی که جا و فضا محدود باشد و یا نیاز به اضافه کردن خطوط مختلف در سیستم لوله‌کشی وجود داشته باشد می‌توان از بوشن‌های جوشی درزدار استفاده کرد. این بوشن‌ها از داخل توخالی می‌باشند و مایعات می‌توانند به راحتی از آن عبور کنند.

مزایای استفاده از بوشن

کاربرد سریع و آسان این محصول، آن را به جایگزینی مناسب برای جوشکاری جهت اتصال لوله ها به یکدیگر تبدیل کرده است. لوله هایی که با عملیات جوشکاری به یکدیگر متصل شده اند در صورت خرابی و آسیب دیدگی، امکان تعویض و تعمیرشان بسیار مشکل خواهد بود در حالی که استفاده از بوشن اینکار را آسان کرده است. از این رو از این قطعه به عنوان گزینه ای راحت و کاربردی در تجهیزات ساختمانی استفاده می شود.

ظاهر بوشن به چه شکل است؟

ظاهر بوشن به چه شکل است؟

بوشن چیست در دو طرف از قسمت داخل رزوه شده است و از طریق رزوه (دنده) روی لوله، به آن متصل می شود.  این رزوه کاری از انجا که باعث آب‌بندی و اتصال لوله ها به صورت دقیق می‌گردد آن را به یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارین اتصالات تبدیل کرده است.

گفتنی است در صورت عدم رعایت نکات رزوه کاری روی بوشنها امکان جدا شدن لوله ها و همچنین نفوذ سیال از داخل مسیر لوله به بیرون وجود دارد که می‌تواند مشکلات و خسارات مالی و جانی به وجود آورد.

در همین راستا، یکی از مواردی که در تولید این نوع اتصالات باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از لوله بدون درز می باشد زیرا به دلیل استحکام این نوع لوله ها، امکان شکستگی در اثر فشار داخلی سیال به حداقل می رسد.

نکات مهمی که باید درباره بوشن بدانید

استفاده از بوشن چیست در واقع یک روش جایگزین برای ایجاد اتصال از طریق جوشکاری است. جوشکاری می‌تواند روش امن برای اتصال لوله‌ها باشد ولی نباید فراموش کنید که برای جداکردن لوله‌ها شما مجبور خواهید شد که به لوله‌های خود آسیب برسانید. به همین علت نمی‌توان این روش را یک روش بهینه برای اتصال لوله‌ها به یکدیگر دانست. گام دنده‌هایی که روی این اتصالات قرار دارد با گام دنده‌های موجود روی لوله‌ها همگام است و به همین علت در زمان استفاده از این قطعات مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد.
نکته مهمی که در زمان استفاده از این قطعات برای اتصال لوله‌ها باید بدانید این است که این محصولات حتما نیازمند آب‌بندی هستند. پس از آن که دو لوله را به یکدیگر وصل کردید حتما باید عملیات آب‌بندی را نیز به طور کامل انجام دهید تا مشکلی به وجود نیاید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید استفاده از این اتصالات از نشت سیالات در مسیرهای لوله‌کشی نیز جلوگیری می‌کند و از این نظر نیز استفاده از آنها برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصول به وبسایت گروه صنعتی فانو مراجعه نمایید و با کارشناسان ما در تماس باشید.

برچسب ها