تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري چيست؟

تفاوت ساندویچ پنل سقفی و دیواری
4/5 - (1 امتیاز)

تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري ، ساندویچ پانل محصولی است که برای پوشش دیوارها و سقف ساختمان ها استفاده می شود. در این مقاله به بررسی شباهت ها و تفاوت های ساندویج پانل سقفی و دیواری می باشد. هر پانل شامل هسته ای از مواد عایق حرارتی است که از دو طرف با ورق فلزی پوشانده شده است. با ما  در گروه صنعتی فانو همراه باشید.

ساندویچ پانل ها مصالح ساختاری نیستند بلکه مواد پرده ای هستند. نیروهای سازه ای توسط اسکلت فولادی یا قاب حامل دیگری که پانل های ساندویچ به آن وصل شده اند حمل می شوند. انواع ساندویچ پانل به طور کلی بر اساس مواد عایق حرارتی مورد استفاده به عنوان هسته گروه بندی می شوند.

این مواد عمدتاً از نظر عملکرد عایق حرارتی، عملکرد عایق صدا، واکنش در برابر آتش و وزن متفاوت هستند. ساندویچ پانل ها به راحتی و سریع نصب می شوند. از تجربه عملی، نصب 600 متر مربع ساندویچ پانل برای یک خدمه ساخت و ساز ماهر تقریباً 8 ساعت طول می کشد.

ساندویچ پانل و انواع مختلف آن:

مصالح مختلفی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام ویژگی های خاصی به همراه دارند. از مهم ترین آن ها می توان به ساندویچ پانل اشاره کرد که نوعی دیوار و سقف از پیش ساخته شده محسوب می شود. این محصول از چندین لایه تشکیل شده است.

مواد پلیمری هسته داخلی ساندویچ پنل را تشکیل می دهند. سبک و مقاوم بودن از مهم ترین مزیت های این محصول پرکاربرد محسوب می شوند. برخی از لایه های این دیوار با پوششی از فولاد تهیه می شوند که این فولاد از ورق هایی مانند آلومینیوم، گالوانیزه و آلوزینک می باشد. این دیوار دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در ادامه به بررسی تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري خواهیم پرداخت.

ساندویچ پنل چیست

ساندویچ پانل سقفی چیست؟

از نوع سقفی در پوشش سوله، برای سقف سازه های از پیش آماده شده، سالن ها و… استفاده می شود. پانل های سقفی در تنوع محدودند ولی پانل های دیواری متنوع تر هستند. ضخامت این محصول با توجه به نوع کاربرد آن ها تعیین می گردد. این محصول در دو مدل سه گام و پنج گام عرضه می شود.

  • سه گام: برای مواردی که بارش بسیار کم است یا سقف ساختمان به عنوان بار انداز استفاده نمی شود کاربرد دارد.
  • پنج گام: سازه هایی که از سقف به عنوان بارانداز استفاده می شود باید در برابر وزن بار و فشارهای ناشی از آن مقاومت لازم را داشته باشد تا بنیاد سازه متلاشی نشود بنابراین در چنین سازه هایی بهتر است از مدل پنج گام استفاده شود. همچنین در مناطقی که میزان بارندگی بالاست بهتر است که از پوشش پنج گام استفاده شود تا تحمل فشار ناشی از بارش برف و باران را داشته باشد.

 

کاربردها: این نوع محصول برای پوشش سوله های ورزشی و صنعتی، ساختمان های صنعتی، ویلایی، کانکس های آماده و… کاربرد دارد.

ساندویچ پانل دیواری چیست؟

این نوع از محصول به منظور ساخت دیوارهایی از پیش آماده کاربرد دارد و دارای دو لایه 0.5 میلی متری از جنس آلوزینک در طرفین است. هسته اصلی از جنس پلی یورتان و دانسیته 40 کیلوگرم بر متر مربع است.

این نوع محصول در ضخامت های 4 تا 20 سانتی متری قابلیت تولید دارد. در اینجا منظور ضخامت فوم می باشد که ضخامت چهار سانتی متر باعث می شود عایق بهتری نسبت به ضخامت های پایین تر تولید گردد. این محصول محبوبیت بالایی دارد و در صدر فروش است.

پلی یورتان انعطاف پذیر بوده یعنی پس از تزریق تمامی منافذ را پوشش می دهد و در نتیجه چسبندگی خوبی پیدا کرده و به ورق می چسبد.

کاربرد: به عنوان پوشش و دیوار در سازه های مدرن، صنعتی، سوله ها، دیوار کانکس، سردخانه، انبار، سیلو و… مورد استفاده قرار می گیرد. دارای طرح و رنگ های متنوعی است.

تفاوت ساندویچ پنل دیواری و سقفی

خصوصیات مهم ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یا پنل از مهم ترین ویژگی های ساختاری و کاربردی برخوردار است که باعث متمایز شدن آن با دیگر محصولات شده است. در برابر برودت و همچنین حرارت این محصول کاملاً مقاوم می باشد.

جزء عایق های صوتی شناخته می شود و برای ایمن سازی ساختمان ها در برابر حوادثی همچون زلزله و آتش سوزی این دیوار بهترین و مناسب ترین گزینه محسوب می شود.

این محصول علاوه بر سازگاری با طبیعت دارای انعطاف بسیار بالایی نیز می باشد. ساخت و ساز با این نوع ساندویچ پانل با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. قیمت مناسب نیز از دیگر ویژگی های آن محسوب می شود. شستشوی ساندویچ پنل نیز بسیار سریع و راحت صورت می گیرد.

تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري از لحاظ ساختاری

ساندویچ پانل های دیواری به صورتی ساخته می شوند که دو رو ورق باشند. جنس این ورقه ها از گالوانیزه و آلومینیوم  است. اما ساندویچ پانل های سقفی می توانند به صورت های مختلفی مانند دو رو ورق، یک رو ورق و روی دیگر رو فویل، یک رو ورق و روی دیگر کاغذ، یک رو ورق یک رو نایلون ساخته شوند.

همچنین می توان در ساندویچ پنل های سقفی از ورق های آلوزینک در ساندویچ استفاده کرد که موجب مقاومت سقف در برابر خوردگی ناشی از باران های اسیدی می شود. باتوجه به اینکه سقف یک سازه باید در برابر عواملی مانند باران، برف، وزن سنگین ، باد و … مقاوم باشد، در نتیجه ساندویچ پانل های سقفی در مقایسه با ساندویچ پانل های دیواری دارای گام های بلند تری هستند.

ورقه های ساندویچ پانل سقفی در سه گام و پنج گام ساخته می شود. ارتفاع این گام ها در پانل های سقفی بیشتر است.

تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري به لحاظ شیوه اجرا

برای اتصال ساندویچ پانل ها، ورقه ها معمولاً به شیوه ای خاص در یکدیگر جفت و جور می شوند. روش هایی چون نر و مادگی و پیچ مخفی که وابسته به نحوه ساخت لبه ورقه ها است. اتصال پیچ مخفی خاص ساندویچ پانل ها دیواری است که باعث می شود بنا ظاهری یکپارچه و زیباتر داشته باشد.

در مورد انواع سقفی ورقه ها باید همپوشانی داشته باشند. این کار به منظور آب بندی سقف و جلوگیری از نفوذ باران صورت می گیرد.

تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري به لحاظ شیوه اجرا

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری به لحاظ شیوه نصب

تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري ، ساندویچ پانل ها برای نصب روش های مخصوص دارند. ساندویچ پانل های دیواری به صورت پیچ مخفی به هم متصل می شوند. این روش باعث می شود تا دیوار سازه نمای منظمی داشته باشد. پانل های دیواری در قسمت لبه ها به هم چفت و پیچ می شوند.

نصب در ساندویچ پانهای سقفی کمی متفاوت تر است. از آنجا که این بخش ساختمان مستقیما در معرض شرایط آب و هوایی مختللف قرار می گیرد، ورقها باید حتما با هم همپوشانی داشته باشند. در غیر این صورت احتمال نفوذ آب و رطوبت به داخل و یا هدر رفتن انرژی داخلی به بیرون افزایش می یابد.

روش چفت شدن نر و مادگی و در برخی موارد پیچ مخفی در نصب نوع سقفی پانل ها منسوخ است.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری به لحاظ عایق

تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري ، عایق بودن در برابر رطوبت برای ورقه های ساندویچ پانل سقفی اهمیت بیشتری در مقایسه با ساندویچ پانل دیواری دارد. زیرا این سقف است که با مساحت بیشتری در مقابل باران و برف قرار می گیرد.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری به لحاظ تنوع

تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري ، تنوع طرح و رنگ در ساندویچ پانلهای دیواری بیشتر از نوع سقفی آن است. شاید یک علت آن دلیل زیبا شناسی دارد. یعنی، بیننده بیشتر آن را می بیند در حالی که سقف خانه ها از چشم افراد به دور است.

برای سازه های فانتزی مثل برخی از مراکز خرید، آلاچیق های پارک ها و باغ ها، فرهنگ سرا ها و …. از ساندویچ پانل سفالی استفاده می شود. این ساندویچ پانل ها، نوع فانتزی پانلب های سقفی است که بر روی نما اثر گذار است.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری به لحاظ مشخصات فنی

ساندویچ پانل های دیواری با عرض مفید ۱ و عرض غیرمفید ۱٫۰۳ متر تولید می شوند، طول آنها ۱۰ متر و ضخامت از ۴ تا ۱۰ سانتی متر است.عرض ورقه های ساندویچ پانل سقفی نیز ۱ متر و در حالت غیر مفید ۱٫۰۸ متر با طول ۱۴ متر و ضخامت ۴ تا ۱۰ سانتی متر است.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری از لحاظ اجرایی

برای اتصال و نصب ساندویچ پانل ها، اصولا ورقه ها به مدل خاصی در یکدیگر چفت می شوند. این روش ها شامل نر و مادگی و پیچ مخفی که به نحوه ساخت لبه ورق ها بستگی دارد می باشد .

اتصال پیچ مخفی در ساندویچ پانل های دیواری موجب یکپارچه و زیباتر دیده شدن سازه می شود. در مورد پانل های سقفی باید گفت که ورقه ها باید دارای همپوشانی باشند. این کار به منظور جلوگیری از نفوذ باران و آب بندی انجام می شود.

ساندویچ پنل سقفی

شباهت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

  • هر دو دارای ساختاری سه لایه هستند.
  • مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند.
  • هر دو نوع در عین سبک بودن از مقاومت و استحکام کافی برخوردار هستند.
  • لایه میانی هر دوی آنها پلی استایرن است که باعث می شود تا در برابر انتقال حرارت مقاوم باشند.

مقایسه کلی ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل دیواری

تفاوت ساندویچ پانل سقفی با ساندویچ پانل دیواری در یک مقایسه کلی قابل بررسی است.

  1. در برابر رطوبت و آلودگی ها مقاومند
  2. هر دو در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاومند.
  3. هر دو محصول در برابر حریق و گرما، عایقند.
  4. تنوع طرح و رنگ در ساندویچ پانل های دیواری بیشتر از نوع سقفی است.
  5. مقاومت ساندویچ پانل سقفی در برابر رطوبت بیشتر از نوع دیواری آن است.
  6. هر محصول از یک هسته میانی عایق که بین دو ورق محصور شده تشکیل شده است.
  7. هر دو محصول نسبت به سایر محصولات ساخت و ساز سنتی، وزن پایینی دارند و بسیار سبک هستند.
  8. ساندویچ پانل های سقفی به عنوام پوشش بام سازه ها استفاده می شود. اما ساندویچ پانل دیواری، پوشش دیوار ساختمان هاست.

نکات مهم نصب ساندویچ پنل

نکات مهم هنگام نصب ساندویچ پانل دیواری

تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري ، چند نکته ی در هنگام نصب وجود دارد که قصد داریم در انتها به آن اشاره کنیم. پیش از آنکه اقدام به نصب ساندویچ پانل کنید .

باید به نکاتی مانند فاصله ی ستون ها در محل نصب، جهت باد و ارتفاع پانل ها همچنین ساختار اجرا بر روی ساختمان توجه کرد.

لازم به ذکر است بدانید که پنل های دیواری به دو شکل عمودی و افقی قابل نصب هستند و بعد از اتمام عملیات نصب ، توسط پیچ های مخصوص پیچ خواهند شد که این کار در جهت استحکام و دوام آن و بالا بردن مقاومت سازه در برابر عوامل طبیعی انجام می شود.

سخن پایانی

تفاوت ساندويچ پانل سقفي و ديواري ، به عنوان سخن پایانی باید گفت ساندویچ پانل ها دارای ویژگی های مثبت بسیار زیادی هستند و جایگزین  بسیاری از مصالح شده اند. بطور کلی ساندویچ پانل های دیواری و سقفی هر کدام برای کاری مناسب اند و نمی توان گفت کدام بر دیگری برتری دارند.

بهتر است پیش از انتخاب بطور کامل در مورد کاربرد این پنل ها و مزایای شان تحقیق کنید و با توجه به شرایط، مناسب ترین نوع را برای کار خود انتخاب کنید.

برچسب ها