سه راهی جوشی فولادی (Butt Weld Tee) چیست؟

سه راهی جوشی فولادی چیست
5/5 - (2 امتیاز)

هدف اصلی یک سه راهی جوشی فولادی ، ایجاد یک انشعاب 90 درجه از محل لوله اصلی است. به طور استاندارد به دو طریق این امکان وجود دارد: سه راهی جوشی مستقیم برابر Equal Tee  و سه راهی جوشی کاهنده Reducing Tee دسته بندی نمود.

سه راهی جوشی مستقیم یا برابر ، برای انشعاباتی استفاده می شود که قطری برابر با قطر لوله اصلی دارد به عبارتی هر سه دهانه این سه راهی هم سایز است و سه راهی کاهنده برای انشعاباتی استفاده می شود که قطری کمتر از قطر خط لوله اصلی داشته باشند. تا انتهای این مقاله از فانو با ما باشید تا در خصوص سه راه جوشی و انواع آن توضیحاتی را به شما ارائه کنیم.

سه راهی جوشی فولادی (Butt Weld Tee) چیست؟

سه راه جوشی دارای سه انشعاب می باشد که میتواند جهت جریان را تغییر دهد.به حالت T شکل است و در دو نوع سه راهی مساوی و سه راهی تبدیلی تولید می شود و به صورت گسترده ای در شبکه های انتقال میعانات و بخارات مورد استفاده قرار میگیرد.

سه راهی فولادی از نظر نوع اتصال به سه دسته سه راه جوشی،سه راهی ساکت ولد و سه راهی دنده ای تقسیم میشود.سه راه جوشی از نظر متریال به سه دسته کربن استیل،آلیاژی،استنلس استیل تقسیم بندی می شوند.در نوع مساوی هر سه شاخه قطر مساوی دارند و درمستندات به شکل زیر توصیف میشوند:

انواع سه راهی مانیسمان

انواع سه راهی مانیسمان در ۳ رده مختلف تولید می شود.

  • سه راهی کربن استیل رده ۲۰
  • سه راهی کربن استیل رده ۴۰
  • سه راهی کربن استیل رده ۸۰

سه راه جوشی رده ۲۰

سه راهی رده ۲۰ با نام seamless tee SCH 20 ، از انواع سه راهی جوشی فولادی مانیسمان می باشد.

سه راه گازی رده ۲۰ در ۲ نوع تولید می شود.

سه راه تبدیلی درزدار

سه راهی مساوی درزدار

کاربرد سه راه اهنی رده ۲۰ ، در موارد زیر است:

لوله کشی گاز توکار خانگی و لوله کشی گاز صنعتی .

لوله کشی آتش نشانی ساختمان های مسکونی.

در لوله کشی موتورخانه و فن کویل و شوفاژخانه ها.

 

سه راه جوشی رده ۴۰

سه راهی رده ۴۰ با نام seamless tee SCH 40 ، از انواع سه راهی جوشی فولادی مانیسمان می باشد.

سه راه گازی رده ۴۰ در ۲ نوع تولید می شود.

سه راه تبدیل جوشی رده ۴۰

سه راه مساوی جوشی رده ۴۰

کاربرد سه راه اهنی رده ۴۰ ، در موارد زیر است:

گاز فشارقوی ۲psi و  60psi (2 پوندی و ۶۰ پوندی)

لوله کشی آتش نشانی

لوله کشی موتور خانه ساختمان های با کیفیت بالا

صنایع هیدرولیک فشارقوی

جوشکاری اتصالات رده ۴۰

سه راه جوشی رده ۸۰

سه راه فولادی رده ۸۰ مانیسمان با نام انگلیسی Seamless tee SCH 80 ، از دیگر انواع سه راه مانیسمان (بدون درز ) می باشد.

سه راه رده ۸۰ در ۲ نوع تولید می شود.

سه راه تبدیل جوشی رده ۸۰

سه راه مساوی جوشی رده ۸۰

کاربرد سه راه اهنی رده ۸۰ ، در موارد زیر است:

گاز فشارقوی

خطوط گازرسانی فشار قوی داخل شبکه شهری خارج از خانه ها

صنایع پترو شیمی ، صنایع نفت و گاز و در پالایشگاه ها

سه راه جوشی رده ۴۰

ابعاد و استانداردها سه راهی های جوشی

وقتی در مورد یک سه راهی جوشی فولادی NPS 3 صحبت می کنیم، منظور یک سه راهی برابر یا مستقیم است. اما در سه راهی NPS 3 x 2، یک سه راهی کاهنده در نظر گرفته شده است. اگر چه به طور رسمی یک سه راهی کاهنده با 3 قطر مشخص میشود. یعنی:

3 x 3 x 2

A و B معیار اندازه گیری سایز اسمی لوله ورودی و C معیار اندازه گیری سایز اسمی لوله خروجی است. این نامگذاری به نوعی اضافیست. اما زمانی به کار می آید که سه راهی ها با سه قطر متفاوت در دسترس باشند مثل:

4 x 3 x 2

که در اینجا لازم است 3 اندازه مختلف مشخص شود.

این نوع سه راهی ها احتمالا دیگر در دسترس نیستند. در حال حاضر استفاده از یک سه راهی برابر با یک کاهنده هم مرکز یا خارج مرکز، روشی معمول می باشد.

یه سه راهی جوش لب به لب مستقیم یا برابر ، برای همه قطرهای متداول، در دسترس است. اما یک سه راهی کاهنده اینطور نیست؛ زیرا برای قطرهای زیادی تولید نمی شود، یا نمی تواند تولید شود. به عنوان مثال: یک سه راهی کاهنده NPS 6 x 4 برای اکثر تامین کنندگان یک کالای استاندارد است، اما سه راهی کاهنده NPS 16 x 2 احتمالاً توسط هیچ تأمین کننده ای در دسترس نیست.

همچنین استفاده از یک سه راهی NPS 16 با یک خروجی16 x 6 NPS 2 مقرون به صرفه از نظر توجیه، فنی و اقتصادی  نخواهد بود. در چنین شرایطی از اتصالات انشعابی استفاده شده یا اتصال به انشعاب ساخته می شود.

مقایسه سه راه جوشی،سه راهی دنده ای و سه راهی ساکت ولد

مقایسه سه راه جوشی،سه راهی دنده ای و سه راهی ساکت ولد

1-سه راهی جوشی فولادی:

سه راه جوشی به شکل گسترده ای در صنایع پتروشیمی،دارویی،صنایع شیمیایی،متالوژی،صنایع نظامی و خطوط انتقال میعانات و بخارات کاربرد دارد.آرایش لبه های اتصال به شکل plain و beveled می باشد و به روش جوشکاری butt weld به یکدیگر جوشکاری می شوند و به نسبت سایر اتصالات،فشار بیشتری را تحمل می کنند.سه راه جوشی به دو شکل درزدار و مانیسمان تولید می شود.

2-سه راهی ساکت ولد:

سه راهی ساکت ولد یک گونه از اتصالات فشار قوی است.در انتهای قسمت انشعاب به شکل ذوزنقه ای شکل است که لوله در انتهای آن جا گرفته و جوشکاری می شود.

این نوع اتصالات اغلب در سیستمهای با قطر کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.سه راهی ساکت ولد با قطر نامی NPS و مانند اتصالات دنده ای با نرخ فشار 3000-6000-9000 توصیف می شوند.

3-سه راهی دنده ای:

سه راه دنده ای فشار قوی به شکل فورج گرم و ریخته گری تولید می شوند.در فرآیند تولید فورج گرم،شمش و یا گرده گداخته شده و پرس میشود و سپس فرآیند دنده زنی روی آن اعمال میشود.

در فرآیند ریخته گری تولید سه راهی دنده ای،شمش ذوب شده و داخل قالب سه راهی ریخته می شود و پس از سرد شدن سه راهی حاصل می شود.

چند نکته در هنگام خرید سه راه جوشی   باید به آن دقت داشته باشید

چند نکته در هنگام خرید سه راه جوشی   باید به آن دقت داشته باشید

به علت تعدد انواع سه راهی جوشی در تولید اتصالات گاز ، الزاماً نوع سه راه گاز جوشی ، باید با نظر کارشناس و ناظر سازمان نظام مهندسی انتخاب گردد. مراقب کالاهای نامرغوب و قلابی بازار باشید. قیمت های اتصالات گازی آهنی آریا ،همیشه به روز می باشد.

در صورتی که مشتری شما زمان بیشتری برای پیش فاکتور و بررسی نیاز دارد ، با مذاکره با مسئولین آریا، می توانید زمان بیشتری رزرو فرمایید. در مصرف سه راه گازی گازی باید دقت گردد که کلیه محصولات از یک گروه انتخاب گردد. مثلاً اگر ۹۰ درصد سه راه های مصرف شده در ساختمان مانیسمان بوده و فقط ۱۰ درصد سه راه درزدار استفاده نمایید ، کل پروژه دچار اشکال می گردد. لذا انتخاب سه راهی گاز مناسب برای هر خط لوله کشی ،جدی گرفته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سه راهی جوشی فولادی به وبسایت گروه صنعتی فانو مراجعه کنید و با کارشناسان ما در تماس باشید

برچسب ها