شیر فلکه ی کشویی چیست و چگونه کار می‌کند ؟

شیر فلکه کشویی چیست
5/5 - (4 امتیاز)

با سلام و درود فراوان خدمت شما بزرگواران و همراهان گرامی . در این مقاله قرار است درباره شیر فلکه ی کشویی ، با شما عزیزان اطلاعاتی را  گروه صنعتی فانو درمیان بگذاریم . با ما همراه باشید.

درباره ی شیر فلکه ی کشویی:

این محصول که شیر فلکه‌ی کشویی می‌باشد ، نام های دیگری از جمله شیر دروازه ای یا گیت ولو را دارد .این ها  اصطلاحاتی هستند که همه‌ی آن‌ها به یک نوع شیر نسبت داده می شوند. این مدل  شیرآلات، کاربرد های بسیار گسترده ای در صنعت های مختلف و متفاوت دارند و برای کاربردهای زیرسطحی هم مناسب هستند. به همین دلیل، در مواردی کاربرد شیر فلکه کشویی به صورت زیر سطحی نیز می‌باشد . به منظور جلوگیری از هزینه های بالای تعمیرات و جایگزین کردن شیر، هنگام انتخاب مواد ساخت ، نوع و … برای شیر فلکه کشویی، باید تمام جزییات مطابق با کارکرد شیر مدنظر قرار گیرد.

این نوع شیر ها از گروه شیرهای مسدود کننده به حساب می‌آیند . در شیر فلکه کشویی، زبانه روی نشیمنگاه شیر قرار می‌گیرد و مسیر عبور جریان را مسدود می کند. به همین جهت ، از این شیر در حالت کاملا باز یا کاملا بسته استفاده می شود و از این شیر ، نباید به عنوان کنترل جریان یا تنظیم جریان استفاده شود . شیر فلکه کشویی را می توان به صورت دستی یا آچار مخصوص و یا به وسیله یک محور باز و بسته کرد.

حرکت شیر فلکه های دروازه ای به صورت خطی می‌باشد و به طور معمول از کلاژر تختی که عمود بر جریان قرار دارد به کار گرفته می‌شود. هنگامی که ساقه شیر کشویی در قسمت رزوه ای به چرخش در می آید، دروازه یا دیسک شیر به بالا یا پایین حرکت کرده و مسیر سیال را باز یا بسته می کند.

شیر فلکه کشویی از جنس چدن

عمل باز و بسته کردن این شیر فلکه به شکل خودکار به واسطه ی مکانیزم مخصوص نیز امکان پذیر است که به این منظور می توان از عملگرها استفاده کرد. شیر فلکه های کشویی به طور استاندارد، هم جهت با عقربه های ساعت بسته و مخالف آن باز می شوند.

این گونه شیرفلکه ها معمولا در شرایطی استفاده‌ی بیشتری دارند که افت فشار جریان در ساختار ما اهمیت بالایی داشته باشد ، زیرا شیر فلکه کشویی کمترین افت فشار را در اختیار می‌گذارد و دلیل اصلی آن این است که هنگام باز بودن شیر، مانعی بر سر راه جریان قرار نمی گیرد در نتیجه افت فشار به پایین ترین میزان خود می‌رسد.

میزان جریان باز مایع هم‌زمان با تغییر دادن اندازه دروازه شیر فلکه کشویی ، به صورت غیرخطی تغییر می کند. این به این معنی می‌باشد که مقدار جریان سیال مطابق با چرخش ساقه شیر، تغییر نخواهد کرد و این تغییر خطی نیست. بسته به ساختار شیر، دروازه نیمه باز شیر فلکه کشویی سبب ایجاد ارتعاش در آن خواهد شد که این ارتعاش متأثر از عبور جریان است.

دسته بندی شیر فلکه های کشویی فولادی

دسته بندی های شیرفلکه‌ی کشویی

دسته بندی شیر فلکه ی کشویی بر اساس جنس بدنه:

شیر فلکه کشویی بر حسب نوع سیال، ظرفیت فشار و سایر خصوصیات ضروری برای کاربردهای مختلفی با جنس های متنوعی تولید و روانه بازار می شوند. اکثر دسته بندی های مرسوم شیر فلکه های کشویی بر حسب جنس به چند گروه تقسیم بندی می شود که می‌توان به شیر فلکه کشویی برنجی، شیر فلکه کشویی چدنی، شیر فلکه کشویی استنلس استیل و شیر فلکه کشویی فولادی ، اشاره کرد. علاوه بر شرایط کارکرد، تفاوت قیمت شیر فلکه های کشویی با متریال مختلف در انتخاب جنس بدنه این نوع شیرآلات موثر است.

شیرفلکه‌ی کشویی برنجی

شیر فلکه کشویی از نوع برنجی در زمینه تاسیساتی آب، شبکه های آبرسانی، سیستم های آبیاری ، روغن و گازوئیل، صنایع تانکرسازی ، شبکه های نفت، پنوماتیک و هیدرولیک، مواد شیمیایی و صنایع ساختمان شامل سیستم تهویه مطبوع، سیستم های بخار اشباع و به طور کلی در سیستم هایی که حاوی مواد خورنده نباشد کاربرد دارند. این نوع شیر فلکه ها به طور گسترده در پروژه های متعددی به کار رفته اند و به عبارتی امتحان خود را در بازار امروز جهان پس داده اند. شیر فلکه کشویی در دو نوع سبک و سنگین در بازار موجود می‌باشند.

شیرفلکه‌ی کشویی چدنی

از نوع دیگر این شیر فلکه ها میشه به مدل چدنی آن اشاره کرد که به طور معمول در دو فشار متفاوت 10 و 16 تولید و عرضه می شوند. به طور روتین از این نوع شیر فلکه ها در سایزهای 1 تا 14 اینچ تولید می شوند و دارای انواع گوناگونی از جمله شیر کشویی چاقویی، شیر کشویی زبانه فلزی، شیر کشویی زبانه لاستیکی و … می باشد.

شیر فلکه کشویی از جنس استنلس استیل

شیرفلکه‌ی کشویی از نوع استنلس استیل

شیرفلکه‌ی کشویی از نوع استنلس استیل در 2 نوع استیل 304 و استیل 316 ساخته و روانه بازار می‌شوند . این مدل از شیر فلکه کشویی از کاربرد گسترده‌ای در صنایع شیمیایی و پتروشیمی، صنایع دارویی و سایر صنایعی که به سیال خورنده احتیاج دارند، برخوردار است. این مدل شیر فلکه‌ی کشویی بر اساس متریال به کار رفته در ساخت آن، مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع خوردگی ها را دارا می‌باشد و به همین علت می‌توان گفت حساس ترین کاربرد را در میان انواع شیرهای کشویی دارد، بنابراین در انتخاب این دسته از شیر ها باید حساسیت بیشتری به خرج داد.

در مواردی که صرفا خوردگی اسیدی مهم است شیر کشویی استنلس استیل 304 گزینه مناسبی است، اما در شرایطی که سیال حاوی محلول های کلرید است استفاده از استیل 316 باید در دستور کار قرار گیرد.

شیرفلکه‌ی کشویی از نوع فولادی

شیرفلکه‌ی فولادی کشویی می تواند از انواع متنوع فولاد کربنی تولید شود. این نوع از شیرآلات در انواع کلاس های کاری و در اندازه های مختلف ساخته و عرضه می شوند و وسعت کاربرد وسیع در خطوط روغن، نفت و … دارند.

این نوع از شیر کشویی در دمای بالا کارکرد بالایی دارد و در سیستم هایی که با دمای بالا سر وکار دارند انتخاب مناسبی است. علاوه بر تمام این ها، شیر کشویی فولادی در مواردی که سیال خورنده در ساختار ما نباشد از نظر قیمت نیز به صرفه تر از نوع استنلس استیل می‌باشد. لازم به ذکر است که بدانید یکی از مصداق های پر کاربرد این نوع شیر ها می توان به شیر کشویی از جنس A 216 WCB اشاره نمود.

انواع شیر فلکه ی کشویی از لحاظ مجاری شیر

انواع شیر فلکه ی کشویی از لحاظ مجاری شیر

این محصول از لحاظ مجرا به دو دسته تقسیم می شود.

شیر فلکه کشویی با ویژگی مجرای کاملا باز و شیر فلکه کشویی با ویژگی  رگولار بور. در شیر کشویی با مجرای کاملا باز، به دلیل اینکه هیچگونه سدی در مسیر سیال وجود ندارد، و اندازه‌ی مجرای شیر کاملا باز و به میزان دهانه لوله می‌باشد ، که در چنین حالتی افت فشار در شیر به کمترین میزان خود خواهد رسید. به دیگر مزیت های این شیر فلکه می‌توان به وجود این شیر در خط لوله اشاره کرد.

در خطوط لوله، عبور جریان مداوم سیال، بویژه آن جریاناتی که دارای رسوبات و ذرات جامد هستند، در نتیجه پس از مدتی درون خط لوله رسوب به وجود می‌آید. این رسوبات با کاهش مجرای عبور جریان، سبب بروز افت فشار در سیستم انتقال می شوند و عملکرد سیستم را مختل می کنند. بنابراین، به منظور رفع این مسئله، باید سطح درونی لوله ها پاکسازی و تمیزکاری می شوند.

تمیزکاری سطح داخلی خط لوله با استفاده از پیگ های تمیز کننده انجام می شود. پیگ وسیله هایی هستند که به منظور پاکسازی و رفع انسداد لوله ها از آن ها استفاده می شود. زمانی که در یک خط لوله از شیر کشویی با مجرای کاملا استفاده می شود، پیگ ها به راحتی می تواند در طول خط لوله جابجا شوند و از مجرای شیر عبور نمایند. بنابراین، در چنین سیستم های انتقالی، شیر فلکه کشویی فول بور انتخاب مناسبی است.

معیار انتخاب شیر فلکه کشویی چیست؟

شیر فلکه‌ی کشویی از چه قسمت هایی ساخته شده است ؟

  • میله انتقال حرکت یا همان استم به دو شکل درجا و بالا رونده
  • زبانه با وجوه یکپارچه و یا مجزا
  • نشیمنگاه زبانه الاستومری
  • نشیمنگاه بدنه فلزی
  • متعلقات از جنس آهن یا مس
  • فلنج های انتهایی

شیر فلکه ی کشویی دارای چه محدودیت هایی می‌باشد؟

از محدودیت های مهم و حائز اهمیت  شیر فلکه کشویی می‌توان استفاده آن در سیستم­ های اختناق است. این شیرها توانایی کنترل فشار به طور همزمان در چندین ساختار را ندارند . این محدودیت سبب می ­شود تا شیر فلکه کشویی بیشتر در سیستم­ های ساده قطع و وصل جریان عبوری به عنوان قطع کننده استفاده بشوند .

به دلیل مدت زمان بیشتر ، برای باز و بسته شدن شیر فلکه کشویی احتیاج است ، در جریانات سیالی که حاوی ذرات جامد است احتمال کثیف شدن بسیار بالایی وجود دارد . علاوه براین، در برخی موارد و کاربردها آب­ بندی شیر فلکه کشویی دشوار است.

شیر فلکه کشویی در کجا کاربرد دارد

بر چه اساسی شیر فلکه ی کشویی انتخاب کنیم؟

برای درست انتخاب کردن شیر فلکه کشویی که مورد نیازمان است ، باید مواردی همچون : نقشه لوله­ کشی جهت تعیین ارتعاشات و انقباض و انبساط موجود در خط لوله که به شیر انتقال می یابد؛ کارکرد شیر؛ نوع سیال عبوری جهت تعیین جنس مناسب شیر؛ سایز شیر که متناسب با خط لوله و فشار جریان عبوری است، نوع اتصال شیر کشویی و در نهایت سیستم تحریک کننده‌ی مناسب برای راه­ اندازی شیر در نظر گرفته شوند.

کلام پایانی 

از شما عزیزان ممنونیم که در این مقاله ما را همراهی کردید . امیدورایم اطلاعات این مقاله برای شما عزیزان مفید و موثر واقع شده باشد . در صنعت امروز ، دانستن چنین مواردی می‌تواند شدیدا به سرشکن کردن هزینه های دراز مدت شما کمک کند .

حتی مهم تر از این ، باید بگوییم در موارد بسیاری دانستن این موارد به صرفه جویی در هزینه ها منجر می‌شود . به طوری که تشخیص بهتر نوع و کارکرد این گونه شیرآلات در چینش زیرساخت ها ، می‌تواند به شدت در کم شدن میزان ضرر ، تعیین کننده باشد.

ممنون از توجه شما .

برچسب ها