شیر منیفولد چیست؟

شیر منیفولد چیست؟
Rate this post

شیر منیفولد چیست؟

شیر منیفولد چیست ، در شیرهای منیفولدی (Manifold Valve) دو یا چند شیر با همدیگر ارتباط داشته و یک سیستم هیدرولیکی را کنترل می کنند و می‌توانند مسیر جریان را به شکل دلخواه تنظیم و تغییر دهند. وجود این شیرآلات دسترسی ما را به ترانسمیتر های فشار و ترانسمیتر های اختلاف فشار بسیار راحت‌تر می‌کند و به همین دلیل کالیبراسیون آنها با دردسر کمتری انجام می‌شود.

وقتی که ما از یک شیر منیفولد استفاده می‌کنیم، بدون اینکه نیازی به خاموشی سایر تجهیزات ابزار دقیق تعریف شده در فرآیند خود داشته باشیم، می‌توانیم در هر مرحله شیر موردنظر را قطع کرده و جریان را به سمت دیگر هدایت کنیم. با این تفاسیر بدون اینکه نیازی به خاموشی سیستم یا بستن فرآیند داشته باشیم فرآیند تعمیر انجام می‌گیرد و سیستم هم به صورت یکپارچه به کار خود ادامه می‌دهد.

فرض کنید که پس از گذشت یک سال برای انجام مراحل کالیبراسیون، قصد دارید که گیج را باز کرده و کالیبره نمایید. چگونه این کار را انجام می دهید؟

ولو را با یک آچار و شاید چند وسیله دیگر کمی جا به جا کرده و حرکت داده تا باز شده و گیج را به اتاق کالیبره می برید. در این حالت تمامی مایع درون شیر به بیرون تراوش کرده و منجر به آسیب رسیدن به شما یا محیط اطراف می شود. نکته دیگر این است که شما به هیچ وجه این اجازه را ندارید که در قسمت Piping  وارد شوید. در کارخانه هر شخص مسئول وظایف و بخش های مربوط به خودش است.

شیر منیفولد چیست؟

راهکار: استفاده از منیفولد ولو، شیر منیفولد، می باشد. در این حالت بدون اینکه نیاز باشد گیج را از خط باز کنیم یا خط را خاموش نماییم، میتوانیم گیج مورد نظر را در محل کالیبره نماییم.

مزایای شیرهای منیفولد

  • بهبود کارایی و همچنین کاهش هزینه های مربوط به انرژی در سیستم های کنترل مایع
  • کوتاهی مسیر جریان که افت فشار و نوسانات گرمایی را کاهش می دهد و بهبود کلی بهره وری انرژی سیستم.
  • کاهش هزینه های مربوط به نصب، تعمیر و نگهداری

منیفولد دو راهه (Two Way Manifold)

منیفولد دو راهه (Two Way Manifold)

از شیرهای منیفولد دو راهه عمدتا برای خدمات عمومی کارخانه، دستگاه های استاندارد فشار و دستگاه های فشار دیفرانسیل، مقادیر فشار، تهویه، استفاده می شود. شیرهای منیفولدی دو راهه برای ترانسمیترهای فشار (PRESSURE TRANSMITTER) استفاده می‌شوند. یک شیر منیفولدی عمدتا از یک شیر مسدودکننده و یک شیر تست و یا درین (DRAIN) تشکیل شده است. جهت استفاده از این شیر برای کالیبراسیون، شیر مسدود کننده را بسته، درین را به یک مولد فشار متصل و عملیات تست فشار را انجام می‌دهیم.

به قسمتی از تجهیز که به گیج و تجهیزات ابزار دقیق نزدیک تر است، Instrument connection، و به قسمتی از تجهیز که به لوله عبور سیال متصل است، Process Connection می گویند.

بستن منیفولد دو راهه بر روی خط

در مرحله اول هر دو شیر مربوط به منیفولد بسته بوده، در این حالت منیفولد را نصب کرده و گیج را بر روی آن سوار کنید. برای آب بندی بهتر، حتما از نوار تفلون استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که اگر جنس منیفولد از SS316 باشد از نوار تفلون نمی توان استفاده کرد و حتما از لاک تای استفاده کنید. در مرحله بعدی، شیر پروسه (شیری که در مسیر جریان سیال به سمت گیج قرار دارد) را به آرامی باز کرده تا سیال به داخل گیج رفته و اندازه گیری فشار انجام شود. به منظور هواگیری و مطمئن شدن از رسیدن سیال به گیج، می توانید شیر درین را باز کرده و به محض اینکه اولین قطره ی سیال خارج شد، شیر درین را سریعا ببندید. در این حالت هواگیری به طور کامل انجام شده است. خروجی شیر درین معمولا یک چهارم اینچ بوده و روی آن را با یک پلاگ، Plug، می بندیم. اگر چه استفاده از پلاگ بسیار رایج می باشد، اما بایستی به این نکته اشاره کرد که این کار چندان هم کار ایمنی نبوده و گاها با باز کردن شیر درین، ممکن است فشار زیادی توسط سیال به پلاگ وارد شده و اگر پلاگ چندان محکم نباشد، امکان جدا شدن پلاگ و تراوش سیال در محیط خواهد بود. لذا بهتر است که از یک تیوب استفاده کرده و از طریق تیوب (که معمولا Capillary tube می باشد) مسیر سیال را به قسمت سیالات اضافی یا یک چاله انتقال دهیم.

برچسب ها