پروفیل گالوانیزه چیست؟ کاربردهای آن

پروفیل گالوانیزه و کاربرد آن
Rate this post

امروزه جایگاه این محصول آن چنان بالا است که قیمت قوطی گالوانیزه دست دوم هم برای صنعت گران به طور مداوم استعلام شده ک برای آن ها مهم است. دلیل این اهمیت مولرد به کارگیری فراوان این محصول در صنایع مختلف و همچنین ویژگی های منحصر به فرد پروفیل گالوانیزه چیست است که در این مقاله از گروه صنعتی فانو برای شما توضیح داده می شود.

پروفیل گالوانیزه چیست؟

پروفیل‌ها در ابتدا که تولید می‌شوند، بصورت خام و بدون پوشش هستند. برای اینکه بتوان مقاومت فیزیکی پروفیل‌ها را در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و خوردگی بالا برد، بایستی بر روی سطوح آنها پوششی مقاوم اعمال کرد. یکی از این پوشش‌های مقاوم، پوشش فلز روی می‌باشد. در حقیقت پروفیلی که با پوشش فلز روی آبکاری شود، به پروفیل گالوانیزه معروف است.

روکش فلز روی با گذشت زمان بر روی سطح پروفیل تثبیت می‌شود و مقاومت فیزیکی آن را افزایش می‌دهد تا حدی که در برابر خراشیدگی نیز استحکام قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

توجه داشته باشید که گالوانیزه کردن باعث تغییر در خواص مکانیکی فولاد مورد استفاده در ساخت پروفیل نمی‌شود. در واقع نقش اصلی پوشش فلز روی در پروفیل گالوانیزه حفاظت از سطوح آن در برابر زنگ زدگی و عوامل خوردگی می‌باشد. بهتر است بدانید که نوع هر پوشش بر قیمت قوطی و پروفیل تولید شده نهایی تاثیرگذار خواهد بود.

پروفیل گالوانیزه چیست

کاربرد پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه به منظور مقاوم سازی و تقویت قاب درب و پنجره های پی وی سی، با ضخامت، شکل و سایز متفاوت در داخل پروفیل ها استفاده میشود.گالوانیزه گرم (آلیاژ تشکیل شده از آهن و روی) از تغییر فرم قاب درب و پنجره یو پی وی سی جلوگیری میکند. همچنین استفاده از پروفیل گالوانیزه از هرز شدن پیچ ها و افتادگی بازشو پنجرها ممانعت میکند.

پوشش پروفیل های گالوانیزه چیست ، استفاده از این پروفیل ها را در محیط های بیرونی و در نواحی با رطوبت بالا امکان پذیرمیکند. استفاده از این پروفیل ها در پارکینگ ها که در معرض دید عموم قرار دارند متداول است.

  • برای ساخت سینی کابل
  • تولید انواع لوله
  • جهت مهار برخی از قطعات خاص در سازه های ساختمانی
  • استفاده ار پروفیل گالوانیزه در ساخت در و پنجره

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنعت

انواع پروفیل گالوانیزه

به طور کل می توان مقاومت یک قطعه فولاد را توسط سه نوع گالوانیزه بالا برد. این یه نوع عبارت اند از:

  1. گالوانیزه گرم
  2. گالوانیزه سرد
  3. گالوانیزه الکترولیتی

در این میان کاربرد روکش های گالوانیزه سرد و گالوانیزه الکترولیتی بیشتر در فضاهای بسته، بخش های داخلی ساختمان و با هدف امور تزئیناتی است. دلیل این موضوع مقاومت پایین تر آن ها نسبت به نوع دیگر گالوانیزه یعنی گالوانیزه گرم است.

انواع پروفیل گالوانیزه عبارت اند از:

  1. پروفیل گالوانیزه F47
  2. پروفیل های گالوانیزه L25
  3. پروفیل گالوانیزه UH36
  4. پروفیل گالوانیزه U48
  5. پروفیل های گالوانیزه U70
  6. پروفیل های گالوانیزه U100
  7. پروفیل های گالوانیزه C50
  8. پروفیل های گالوانیزه C70
  9. پروفیل های گالوانیزه C100

شما می توانید برای اطلاعات بیشتر تفاوت لوله گالوانیزه سرد و گرم را مطالعه نمایید.

مزایای پروفیل گالوانیزه

مزایای پروفیل گالوانیزه چیست در صنایع به دلیل پیشرفت در تولیدات بیشتر شده است که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • اگر از ورق گالوانیزه برای جلوگیری از خوردگی استفاده کنیم نسبت به سایر روش ها متحمل هزینه ی کمتری می شویم.
  • عملیات گالوانزینگ برای خوردگی اگر هزینه بر هم باشد ولی چون هزینه تعمیرات و نگهداری کمتری دارد صرفه اقتصادی دارد.
  • در محیط هایی که شرایط محیطی بسیار نامساعد و خورنده نیز باشد ورق های گالوانیزه ۲۰ تا ۳۰ سال طول عمر مفید دارند.
  • در گالوانزینگ کردن ورق های فولادی تمام استانداردهای لازم رعایت می شود که این باعث اعتبار بخشی به ورقه ها و جلب اعتماد مصرف کننده می شود.
  • پوشش گالوانیزه به دلیل داشتن ساختار متالوژیکی خاص، مقاومت بالایی در برابر صدمات مکانیکی، سایش و خوردگی را دارد.
  • پوشش گالوانیزه به دلیل نفوذ در فولاد همانند کاتد عمل می کنند و مقاطع ریز موجود در سطح فولاد را در برابر خوردگی و … حفظ می کند.
  • این پوشش به خوبی می تواند تمام سطوح فولاد نظیر گوشه ها، فرورفتگی ها و دیگر قسمت های فولاد را بپوشاند تا طول عمر آن را بالا ببرد.
  • ورق های گالوانیزه را به راحتی و تنها از طریق چشم می توان بازرسی نمود و نیازی به انجام آزمایش های مخرب و زمان بر نمی باشد.
  • اگر بخواهیم از این ورقه ها در محل استفاده کنیم نیازی به رنگ کاری و آماده سازی سطح مورد نظر نمی باشد و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.
  • پروفیل گالوانیزه در انواع موقعیت های آب و هوایی و جغرافیایی قابلیت پیاده سازی را دارد و مختص شرایط جغرافیایی خاصی نیست.

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنعت

کاربرد پروفیل گالوانیزه در صنعت:

پروفیل گالوانیزه چیست  ، مهم‌ترین مرحله پوشش فولاد، آماده سازی سطح آن است. در اغلب اوقات وقتی که روکش پروفیل‎‌های فولادی زوتر از موعد دچار تخریب می‌شوند، به دلیل آماده سازی نادرست سطح آن است.

فلز روی به راحتی با فولاد ناخالص واکنش نشان نمی‌دهد و به همین علت هرگونه خرابی یا نقصی بلافاصله پس از خروج فولاد از حمام روی آشکار می‌شود و می‌توان اصلاحات لازم را انجام داد. آماده سازی سطح شامل سه مرحله می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

 چربی زدایی :

حمام اسیدی یا حمام تمیزکننده بیولوژیکی و یا محلول قلیایی داغ این قابلیت را دارند که هرگونه آلودگی‌های آلی مانند خاک، چربی، خطوط رنگ و روغن را از سطح فلز حذف کنند. یک سری از آلودگی‌ها مانند وینیل، آسفالت، اپوکسی و یا سرباره جوشکاری با چربی زدایی قابل برداشتن نیستند. برای حذف این آلودگی‌ها قبل از گالوانیزاسیون باید از ماسه زنی، سندبلاست و یا سایر وسایل مکانیکی استفاده کرد.

اسیدیته :

در این مرحله، اکسید آهن (زنگ زدگی) سطح فولاد را با استفاده از محلول رقیق اسید سولفوریک گرم شده یا اسید کلریدریک حذف می‌کنند.

شار :

مرحله نهایی آماده سازی سطح، استفاده از محلول روی کلرید آمونیوم می‌باشد. با استفاده از این محلول اکسیدهای باقی مانده را از بین برده و یک لایه محافظ بر روی سطح فولاد تشکیل می‌شود.

گالوانیزه کردن پروفیل فولادی یک فرآیند شیمیایی، الکتریکی و مکانیکی محسوب می‌شود. در طی این فرآیند، پوشش محافظ از جنس روی به فولاد اضافه می‌شود تا از زنگ زدن آن جلوگیری کند.

رایج‌ترین روش‌های تولید پروفیل گالوانیزه استفاده از فولاد پیش گالوانیزه شده، فولاد گالوانیزه به روش گرم و فولاد الکتروگالوانیزه (گالوانیزه به روش سرد) می‌باشد. در ادامه به بررسی هر یک از این روش‌ها می‌‎پردازیم:

فولاد پیش گالوانیزه :

اگر فولادی در قالب ورق گالوانیزه شود، به آن فولاد پیش گالوانیزه گفته می‌شود. این روش بسیار شبیه به روش گالوانیزه گرم است اما با این تفاوت که در همان مرحله نخست تولید می‌شود. با این روش می‌توان کویل‌های ورق فولادی را به سرعت در مقیاس بزرگ و با پوشش یکپارچه تری نسبت به روش سنتی گرم گالوانیزه کرد.

فولاد گالوانیزه به روش گرم:

پروفیل گالوانیزه چیست  ، گالوانیزه گرم رایج‌ترین روش گالوانیزاسیون پروفیل است که در صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده‌ای دارد. در این فرآیند، پروفیل فلزی مورد نظر خود را در حمام روی غوطه ور کرده تا به دمای حداقل ۴۳۵ درجه سانتیگراد برسد.

در زمانی که مقطع در حمام روی غوطه ور می‌شود، روی موجود در حمام با فلز آهن واکنش داده و یک سری لایه‌های آلیاژ بین فلز روی و آهن تشکیل می‌شود.

هنگامی که قطعه به دمای حمام می‌رسد، پوشش کامل شده و اجسام به آرامی از حمام گالوانیزه خارج شده و بوسیله سانتریفیوژ، روی اضافی حذف می‌شود. یکی از مزایای استفاده از این روش، پوشاندن تمام قسمت مقطع فلزی مثل جوش ها، لبه‌ها و غیره با فلز روی است. این پروفیل گالوانیزه تولید شده را می‌توان در همه شرایط آب و هوایی استفاده کرد.

ضخامت پروفیل های گالوانیزه

ضخامت پروفیل های گالوانیزه :

پروفیل گالوانیزه چیست  ، هر چه فشارهای وارده به پنجره بیشتر و سطح پنجره بزرگ تر باشد ضخامت پروفیل های گالوانیزه نیز باید بیشتر شود . این ضخامت از ورق 0.6میلی متری شروع میشود.

نوع معمول آن ضخامت 1.25 میلی متر است که در بیشتر درها و پنجره های خانگی به صورت فلز تقویت کننده به کار می رود. این ضخامت در پنجره های دوجداره برج های بلند به دلیل افزایش فشار باد بیشتر از پنجره های دوجداره ساختمان های با ارتفاع پایین می باشد.

در ساختمان ها و برج هایی که ارتفاع زیادی دارند و فشار باد زیادتر می باشد و ضخامت پروفیل گالوانیزه نیز افزایش پیدا می کند.افزایش ضخامت گالوانیزه در پنجره های دوجداره با به کارگیری و بستن یراق آلات روی قطعات تقویت شده ضمن افزایش مقاومت پنجره ها از خطر افتادگی باز شوهای پنجره جلوگیری خواهد کرد و استقامت پنجره ها را بالا خواهد برد.

برچسب ها