اولت چیست ؟ معرفی انواع آن

اولت چیست ؟
Rate this post

اولت چیست خانواده‌ای از اتصالات فورج شده هستند که برای ایجاد زاویه ۴۵ یا ۹۰ درجه در خطوط لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع متداول اتصالات انشعابی عبارتند از ولدولت ، تردولت ، ساکولت ، لاترولت ، البولت ، نیپولت ، سوییپولت . MSS-SP 97 استانداردی است که اتصالات انشعابی تقویت شده را پوشش می‌دهد.

اتصالات خروجی محصولات فورج شده با مقاومت بالا هستند که نسبت به دیگر تکنیک‌های متداول انشعاب لوله ترجیح داده می‌شوند. نصب اولت ها بسیار آسان است. به طور مثال برای نصب ولدولت یک طرف آن به خط لوله جوش داده شده و طرف دیگر آن به لوله انشعابی جوش داده شده و یا به صورت رزوه‌ای متصل می‌شود. البته لوله هدر باید به درستی در مجاورت ناحیه‌ای که لوله منشعب می‌شود، بریده شود.

اولت چیست؟

اولت چیست برای انشعاب گرفتن و ایجاد اتصال شاخه ای از یک لوله بزرگتر به لوله کوچکتر استفاده می شوند. خط بزرگتر هدر Header و انشعاب Branch گفته می شود اولت ها در همه کلاس ها و همه آلیاژ ها و فلزات معمول مورد استفاده در پایپینگ تولید می شوند.

اولت چیست و چه کاربردی دارد

انواع Olet

اولت ها در شش مدل مختلف به مشتریان ارائه می گردد که در ذیل به توضیح این شش مدل می پردازیم.

اولت Weldolet

اولت Sockolet

اولت Thredolet

اولت Latrolet

اولت Elbolet

اولت Nipolet

اولت Flangolet

ولدولت

ولدولت محبوب ترین نوع اتصالات شاخه است ، متعلق به خانواده یراق آلات دکمه ای است و در ابعاد وسیعی در دسترس است. ولدولت در هر دو انتهای آن بهم پیچیده شده است ، بنابراین روی یک لوله در یک طرف و از طرف دیگر روی لوله شاخه جوش داده می شود.

از ولدولت ها برای ایجاد یک شاخه لوله 90 درجه (تقویت شده) استفاده می شود. شکل ولدولت غلظت استرس کمی در لوله شاخه دار را فراهم می کند ، و یک تقویت کننده انتگرال را فراهم می کند. در ضلع لوله شاخه ، ولدولت ممکن است برنامه یکسان از لوله فرعی یا برنامه بالاتر را داشته باشد.

ساکولت

ساکولت شبیه ساکولت است با این تفاوت که لوله شاخه از طریق اتصالات با اتصال جوشی ساکت به ASME B16.11 به لوله روان وصل می شود. به همین ترتیب ولدولت ، ساکولت برای ساخت یک شاخه لوله 90 درجه استفاده می شود. سوکت ممکن است “اندازه در اندازه” یا “کاهش” باشد. از جوش های فیله برای اتصال لوله شاخه به سمت شاخه ساکولت استفاده می شود. در سمت لوله ، یک ساکولت به اتصال جوش داده شده نیاز دارد.

تردولت

تردولت

تردولت برای شاخه های لوله 90 درجه فشار کم استفاده می شود. لوله شاخه بر روی تردولت پیچ خورده است که روی لوله اجرا جوش داده شده است. این رشته معمولاً از نوع NPT است و مطابق با مشخصات ASME B1.20.1 است. تردولت متعلق به خانواده “اتصالات رزوه” است و در کلاسهای 3000 # و 6000 # موجود است. تردولت برای اندازه لوله های کوچکتر و کاربردهای کم فشار استفاده می شود.

LATROLET

لاترولت ها یک لوله را با 45 درجه شاخه می کنند. آنها با اتصالات جوش با لب به منظور پاسخگویی به نیازهای تقویتی یا اتصالات جوشکار / سوکت در کلاسهای 3000 # یا 6000 # در دسترس هستند.

ELBOLET

Elbolets با شعاع 90 یا 180 درجه و شعاع کوتاه (به ندرت) از آرنج برای اتصالات ترموژل و ابزار دقیق یا به عنوان اتصال تخلیه استفاده می شود در صورت وجود فضای خیلی کم برای استفاده از Weldolet. Elbolets با اتصالات جوش لب به لب یا اتصالات جوشکار / سوکت در کلاسهای 3000 # یا 6000 # موجود است.

NIPOLET

نیپلت ها برای برخاستن سوپاپ ها ، تخلیه و تخلیه دریچه ها استفاده می شود و در طول های بین 3/1/2 تا 6 1/2 اینچ و برای برنامه های XS و XXS تولید می شود. Nipolet روی لوله اجرا جوش داده می شود و با جوش سوکت یا پریزهای اتصال دهنده در قسمت لوله شاخه تولید می شود.

SWEEPOLET

جاروها بصورت محصور ، تقویت شده به صورت یکپارچه ، اتصالات شاخه لبه دار استفاده می شود که برای استرس کم و سرویس خستگی طولانی استفاده می شود. اتصال جوش داده شده در سمت لوله فرعی را می توان با معاینه رادیوگرافی (RX یا RT) ، سونوگرافی (UT) و سایر آزمایشات غیر مخرب به راحتی بررسی کرد.

متریال های رایج در تولید اولت OLET :

متریال های رایج در تولید اولت OLET :

  • فولاد کربن
  • ASTM A105 برای دمای بالا
  • A350 LF2 / LF3 برای دمای پایین
  • فولاد آلیاژی
  • ASTM A182 Grades
  • F5
  • F9
  • F11
  • F22
  • فولاد ضد زنگ
  • ASTM
  • A182
  • F304
  • F316
  • و شماره های دیگر استنلس
  • آلیاژهای نیکل
  • Inconel
  • Monel
  • Incoloy
  • و آلیاژ های دیگر نیکل

اتصالات لوله اولت (Olet)

اتصالات لوله اولت (Olet) :

اولت چیست ، لوله کشی اولت یک اتصال شاخه ای خود تقویت شده است که برای اتصال شاخه های لوله های کوچک از لوله های اصلی با اندازه بزرگ تر استفاده می شود. آن ها به طور خاص توسط شرکتی به نام Bonney Forge طراحی شده اند.

در مکان هایی که سه راهی کاهنده در دسترس نیست، از اولت های لوله کشی به طور گسترده استفاده می شود. اولت های لوله کشی بر اساس MSS SP-97 یا ASMB B 3103 طراحی شده اند. انواع مختلف اولت های لوله کشی موجود است که پر کاربردترین آن ها عبارت اند از:

زانو :

از زانو بیش تر از سایر اتصالات لوله استفاده می شود. زانو انعطاف پذیری را برای تغییر جهت لوله فراهم می کند. زانو عمدتا در دو نوع استاندارد 90 درجه و 45 درجه موجود است. با این حال می توان آن را به هر درجه دیگری کاهش داد. زانو در دو نوع شعاع کوتاه و شعاع بلند موجود می باشد.

زانو 90 درجه :

زانو 90 درجه بین لوله نصب می شود تا جهت لوله را با زاویه 90 درجه تغییر دهد. به صورت شعاع بلند و کوتاه موجود است.

زانو 45 درجه :

زانو 45 درجه بین لوله نصب می شود تا جهت لوله را 45 درجه تغییر دهد.

زانو شعاع بلند :

در یک زانو با شعاع بلند، شعاع خط وسط 1/5 برابر اندازه اسمی لوله است یا می توان گفت 1/5 برابر قط لوله است. به طور معمول از زانوهای شعاع بلند در لوله کشی استفاده می شود زیرا افت فشار در مقایسه با زانو شعاع کوتاه کم تر است. هم چنین به فضای بیش تری نسبت به زانوی شعاع کوتاه نیاز دارد.

زانوی شعاع کوتاه :

در زانو شعاع کوتاه، شعاع مرکز میانه همان اندازه اسمی لوله است یا می توان گفت برابر با قطر لوله است. از زانوهای شعاع کوتاه در برنامه های کاربردی فضای محدود استفاده می شود. اما به دلیل تغییر ناگهانی جهت جریان، افت فشار زیادی دارد.

زانو کاهنده :

زانو کاهنده 90 درجه برای تغییر جهت و هم چنین کاهش اندازه لوله در سیستم لوله کشی طراحی شده است. زانو کاهنده اتصالات لوله را از بین می برد و جوش کاری را بیش از یک سوم کاهش می دهد.

هم چنین، کاهش تدریجی قطر در سراسر قوس زانو کاهنده، مقاومت کم تری در برابر جریان ایجاد می کند و اثر تلاطم جریان و فرسایش داخلی بالقوه را کاهش می دهد. این ویژگی ها از افت فشار قابل توجه در خط جلوگیری می کند.

زانو 180 درجه برگشتی :

از زانوهای برگشتی برای ایجاد تغییر جهت 180 درجه استفاده می شود. در الگوهای کوتاه و بلند موجود است. زانوهای برگشتی در سیم پیچ گرمایش، مبدل حرارتی، دریچه مخزن و … استفاده می شوند.

صلیب :

اولت چیست ، صلیب ها نوع متفاوت و کمی متداول هستند که به چهار قسمت لوله متصل می شوند. آن ها دارای چهار اتصال لغزنده هستند که در زاویه 90 درجه به هم می رسند و شکل بعلاوه (+) را تشکیل می دهند. صلیب به عنوان اتصالات لوله چهار طرف محبوب است زیرا از یک ورودی و سه اتصال خروجی یا بالعکس تشکیل شده است.

آن ها در صنایع نفت و گاز چندان محبوب نیستند و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. از آن ها در سیستم های پاشش آتش استفاده می شود. در تقاطع های لوله کشی، چهار اتصال لوله کشی در یک نقطه مشترک به هم می رسند. هم چنین می توان از آن ها برای تقسیم جریان سیال در جهات مختلف استفاده کرد.

اتصالات T شکل یا سه راهی :

از اتصالات T شکل که به آن ها سه راهی نیز گفته می شود برای توزیع یا جمع آوری مایع از لوله اجرا شده استفاده می شود. این یک قطعه کوتاه است که یک شاخه 90 درجه در مرکز آن قرار دارد. سه نوع سه راهی برابر/ مستقیم، نابرابر/ کاهنده و سه راهی مسدود در لوله کشی استفاده می شود.

سه راهی مستقیم :

در سه راهی مستقیم، قطر شاخه همان قطر لوله سرساز است.

سه راهی کاهنده :

در سه راهی کاهنده، قطر اندازه شاخه کم تر از قطر لوله سرساز است.

سه راهی مسدود :

اولت چیست ، از سه راهی مسدود در خطوط لوله ای که پیگ می خورند استفاده می شود. شاخه سه راهی دارای یک میله محدودیت است که به طور داخلی جوش داده شده تا از ورود پیگ به شاخه جلوگیری کند. میله ها به گونه ای در شاخه جوش داده می شوند که امکان عبور آزادانه پیگ از لوله جاری را فراهم کنند.

Yها :

اولت چیست ، اتصالات Y نوعی اتصال T است که شاخه آن در زاویه 45 درجه یا زاویه ای غیر از 90 درجه باشد. این نوع اتصالات را اتصالات جانبی نیز می نامند. نام وای به این دلیل است که که شبیه حرف Y هستند.

این نوع اتصالات لوله در سیستم های زهکشی استفاده می شود و دارای خط انشعاب در 45 درجه است تا جریان آب صاف باشد. این نوع اتصالات لوله دارای افت اصطکاکی کم و تلاطم بسیار کمی هستند.

کاهنده های لوله ها کدام اند

کاهنده های لوله :

کاهنده لوله اندازه لوله را تغییر می دهد. دو نوع کاهنده هم مرکز و کاهنده خارج از مرکز در لوله کشی استفاده می شود.

کاهنده هم مرکز یا کاهنده مخروطی :

در کاهنده هم مرکز که به عنوان کاهنده مخروطی نیز شناخته می شود، مرکز هر دو انتها بر روی یک محور است. این، ارتفاع خط میانی خط لوله را حفظ می کند. وقتی قرار است خطوط مرکزی لوله بزرگ تر و لوله کوچک تر یکسان باشد، در این صورت از کاهنده های هم مرکز استفاده می شود.

کاهنده خارج از مرکز :

اولت چیست ، در کاهنده خارج از مرکز، مرکز هر دو انتها روی محورهای مختلف قرار دارند. این BOP (پایین لوله) ارتفاع خط لوله را حفظ می کند، وقتی قرار است یکی از سطوح خارجی خط لوله به همان صورت حفظ شود، احتیاج به کاهنده های خارج از مرکز است.

برچسب ها