فلنج کور چیست؟ + عملکرد ، کاربرد و مشخصات فنی فلنج کور

فلنج کور چیست
5/5 - (1 امتیاز)

فلنج کور یکی از انواع اتصالات صنعتی است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. این نوع از اتصال صنعتی به شکل صفحه‌ای گرد که در اطراف آن سوراخ‌هایی وجود دارد، طراحی شده است و به منظور مسدود کردن مسیر جریان سیال کاربرد دارد. یکی از مهمترین مزیت‌های فلنج کور این است که می‌توان آن را با توجه به نیاز مشتری در اندازه‌های مختلف تولید کرد. فلنج کور نسبت به سایر اتصلات صنعتی می‌تواند فشار بیشتری را تحمل کند.

مهمترین ویژگی آن مقاومت زیاد در برابر دمای بالا است، بنابراین برای مکان‌هایی که دمای سیال زیاد است فلنج کور یکی از بهترین انتخاب‌ها است. این فلنج را می‌توان در ابعاد مختلف متناسب با سایز لوله با توجه به استانداردهای  DIN آلمان و ANSI اروپا تولید نمود. کمترین سایزی که فلنج کور در کارخانجات تولید می‌شود، ۲/۱ اینچ است. در ادامه مطلب مهمترین کاربردهای فلنج کور و زمان استفاده از این نوع اتصال صنعتی، بیان شده است.

فلنج کور و عملکرد آن چگونه است

فلنج کور چیست؟

فلنج کور برخلاف فلنج گلودار جوشی (Weld Neck Flange)، فلنج اسلیپون (Slip on Flange)، فلنج کف رینگ (Stub-end Flange) و … محلی برای عبور سیالات ندارد و در نتیجه مسیر جریان توسط این فلنج ها مسدود می شود.

فلنج های کور می توانند با توجه به نیازهای مشتری در ابعاد مختلفی طراحی و تولید شوند. همان طور که گفته شد فلنج های کور همانند یک صفحه دیسک هستند که در کنار خود دارای چندین سوراخ هستند. این سوراخ ها جهت اتصال این فلنج ها به فلنج های دیگر به وسیله پیچ و مهره استفاده می شوند. جهت آب بندی و جلوگیری از نشتی این فلنج ها از گسکت (Gasket) یا واشر در بین دو فلنج استفاده می شود. باید بدانید که با توجه به فشار کاری باید نوع فلنج های کور و نوع گسکت انتخاب شود.

مهم ترین کاربرد این فلنج ها بستن یک مسیر خط لوله است. به طور مثال فرض کنید که در حال امکان ساخت قسمتی از خط لوله وجود ندارد و در آینده می خواهیم خط لوله را ادامه دهیم یا فرض کنید می خواهیم یک شیر در وسط یک خط لوله اضافه کنیم؛ به منظور بستن موقتی خط لوله از این فلنج استفاده می شود تا در آینده بتوان آن خط لوله را به یک خط لوله ی دیگر یا یک اتصالات دیگر متصل کرد. پس به طور کلی می توان کاربرد این فلنج ها را در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، آب و فاضلاب و تأسیسات به صورت زیر بیان کرد:

    • جهت تعمیرات قسمتی از خط لوله
    • در هنگام لوله کشی جهت گسترش خط لوله در آینده
    • بستن یک خط لوله

پس به طور کلی می توان گفت در صورت نبود فلنج کور، نگه داری و تعمیرات یک خط لوله در حالی که جریان مداوم سیال وجود دارد بسیار مشکل ساز است و وجود این فلنج ها باعث آسان تر شد امر تعمیر و نگه داری خط لوله می شود.

4 برند MELESI، FAD، CROWN و GALPERTI از معروف ترین برندهایی هستند که فلنج های کور را می سازند.

همان طور که می دانید فلنج های کور بر اساس میزان فشاری که برای آن ها قابل تحمل است کلاس بندی می شوند و همچنین آن ها بر اساس استانداردهای گوناگونی ساخته و تولید می شوند. در ادامه ی این مقاله به بررسی استانداردها و کلاس های فلنج های کور و توضیحات مرتبط با آن می پردازیم.

چه موقع می‌توان از فلنج کور استفاده کرد؟

چه موقع می‌توان از فلنج کور استفاده کرد؟

فلنج همان‌طور که بیان شد یکی از اتصالات صنعتی است که در صنایع مختلفی کاربرد دارد. فلنج‌ها نیز خود به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که یکی از آن‌ها فلنج کور است. این قطعه فولادی در انتهای لوله نصب می‌شود و در صورت نیاز به راحتی می‌توان آن را باز کرد. لازم به ذکر است که برای متصل نمودن فلنج کور به انتهای لوله باید از پیچ و مهره استفاده نمود و به همین دلیل است که به راحتی می‌توان آن را باز و بسته نمود.

مهم‌ترین وظیفه این فلنج انسداد جریان سیال است که می‌توان از جریان سیال با استفاده از یک فلنج به طور موقت جلوگیری نمود. لازم است توجه داشته باشید که فلنج کور به تنهایی قابل استفاده نیست، یعنی اگر می‌خواهید از این نوع اتصال صنعتی استفاده نمایید لازم است در کنار آن از فلنج گلودار استفاده شود. نحوه قرار گرفتن این دو فلنج در لوله بدین صورت است که ابتدا فلنج گلودار با استفاده از جوش به لوله متصل می‌شود و سپس فلنج کور با استفاده از پیچ و مهره به فلنج گلودار متصل می‌شود و در نهایت سبب انسداد مسیر لوله خواهند شد.

عملکرد فلنج کور

روش تعیین استاندارد فلنج کور

این فلنج ها معمولا با استفاده از دو روش ریخته‌گری و فورج درست می‌شوند. نکته حائز اهمیت این است که فلنجی که به صورت فورج ساخته شود مقاومت بالاتری نسبت به نوع ریخته‌گری دارد و به راحتی می‌توان در مکان‌هایی که فشار سیال زیاد است از این نوع فلنج استفاده نمود. بنابراین در زمان خرید فلنج حتما به این نکته توجه داشته باشید. فلنج کوری که با استفاده از روش فورج ساخته می‌شود طبق استاندارد در ابعاد ASME B16.5 ساخته می‌شود.

مشخصات فنی فلنج کور (Blind Flange)

مشخصات فنی فلنج کور (Blind Flange)

در زمان دریافت آخرین قیمت فلنج کور باید حتماً به این مسئله توجه داشته باشید که فلنج‌ها باتوجه‌به اینکه مطابق با چه استانداردی تولید شده‌اند، مشخصات فنی متفاوتی نیز خواهند داشت.

انتخاب استاندارد دلخواه در زمان تولید بلایند فلنج، تأثیر زیادی در ابعاد آن دارد؛ کارخانه‌ها و تولیدکنندگان نیز معمولاً برای بیان مشخصات فنی انواع فلنج کور، نوع استاندارد آن‌ها را نام می‌برند و مشتریان نیز باید با مراجعه به جدول مشخصات این استانداردها، سایر جزئیات را به دست آورند. معمولاً از استانداردهای زیر در ساخت فلنج استفاده می‌شود:

ASME B16,5 (این استاندارد برای بیان ابعاد انواع فلنج است)؛

ASME B16.47.

جالب است بدانید که مشخصات فنی فلنج بر روی لبهٔ این محصولات درج شده؛ در نتیجه، شما با مرور این قسمت از فلنج چیست می‌توانید اطلاعاتی دربارهٔ سایر اسمی لوله، میزان فشار قابل‌تحمل، سوراخ‌ها و شکل سطح قطعه به دست آورید.

نحوه تعیین استاندارد فلنج کور (Blind Flange)

نحوه تعیین استاندارد فلنج کور (Blind Flange)

در زمان خرید فلنج ها، باید نوع استاندارد این محصول را به‌دقت بررسی کنید، چراکه تفاوت استاندارد تاثیرهای زیادی هم در تفاوت قیمت دارد. دو روش کلی برای پیدا تعیین استاندارد Blind Flange وجود دارد؛ این دو روش به شرح زیر است:

از فروشنده یا تولیدکننده محصول دربارهٔ استاندارد تولید سؤال کنید و برگهٔ مشخصات محصول را که معمولاً از طرف تولیدکننده در داخل بسته قرار می‌گیرد، بررسی کنید؛

مشخصات درج‌شده بر روی بلایند فلنج را مرور کنید و حروف درج‌شده را با جدول‌های استاندارد مطابقت دهید، تا به استاندارد محصول دست پیدا کنید.

مزایای فلنج کور

مزایای فلنج کور :

  • امکان باز و بسته کردن در خط
  • امکان تعمیر
  • طول عمر بالا
  • مقاوم در فشار زیاد
  • استحکام مناسب در برابر حرارت بالا

برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت گروه صنعتی فانو مراجعه کنید.

برچسب ها